Студентські наукові гуртки та проблемні групи
1. Тема: «Розв'язування олімпіадних задач з фізики»
План роботи: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.
Методичні матеріали:
- «Механічний рук, зв’язок між масою, густиною і об’ємом»
- «Механіка»
- «Молекулярна фізика і термодинаміка»
- «Електродинаміка»
- «Оптика і теорія відносності»
- «Урахування критеріїв виродження різних теоретичних схем згідно принципу відповідності»
- «Про деякі прості помилки учнів»
Викладач: Подопригора Наталія Володимирівна
Списки учасників: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.
2. Тема: «Дидактика природничих наук»
План роботи: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.
Викладач: Садовий Микола Ілліч
Списки учасників: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.
3. Тема: «Концепції сучасного природознавства»
План роботи: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.
Викладач: Трифонова Олена Михайлівна
Списки учасників: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.
4. Тема: «Аналітичний контроль об'єктів навколишнього середовища»
План роботи: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.; 2017-2018 н.р.; 2016-2017 н.р.
Викладач: Терещенко Оксана Василівна
Списки учасників: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.; 2017-2018 н.р.; 2016-2017 н.р.
5. Тема: «Сучасні технології навчання хімії»
План роботи: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.; 2017-2018 н.р.; 2016-2017 н.р.
Списки учасників: Форостовська Тетяна Олександрівна
Список учасників: 2019-2020 н.р.; 2018-2019 н.р.; 2017-2018 н.р.; 2016-2017 н.р.
Магістерські роботи
Програми звітних студентський наукових конференцій ЦДПУ ім. В. Винниченка
- за 2019-2020 н.р.
- за 2018-2019 н.р.
- за 2017-2018 н.р.
- за 2016-2017 н.р.
- за 2015-2016 н.р.
Публікації студентів
2020 рік
- Балинська Н.В. Подопригора Н.В. Розвиток експериментаторських умінь старшокласників у навчанні природничих наук. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи: матер. міжнар. наук.-практ. конф. 14 трав. 2020 р., м. Тернопіль: ТНПУ, 2020.C. 258–261.
- Гусліста А.В. Подопригора Н.В. Розвиток дослідницьких умінь учнів у навчанні природничих дисциплін. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи: матер. міжнар. наук.-практ. конф. 14 трав. 2020 р., м. Тернопіль: ТНПУ, 2020.C. 245–249.
- Левша Л.І., Бохан Ю.В. Експертиза якості косметичних гелів, на прикладі гелів для душу. Tendenze attuali della moderna ricerca scientifica: der Sammlung wissenschaftlicher Arbeiten «ΛΌГOΣ» zu den Materialien der internationalen wissenschaftlich-praktischen Konferenz (B. 3), p.139-143, 5. Juni, 2020. Stuttgart, Deutschland: Europäische Wissenschaftsplattform
- Якимович В.К. Формування в учнів компетентності у природничих науках і технологіях у процесі розв’язування фізичних задач. Підготовка майбутніх учителів фізики, хімії, біології та природничих наук у контексті вимог Нової української школи: матер. міжнар. наук.-практ. конф. 14 трав. 2020 р., м. Тернопіль: ТНПУ, 2020. С. 249–254.
2019 рік
- Бережний О.О., Терещенко О.В. Проблемні аспекти при виборі і використанні методики дослідження люмінесцентних спеціальних хімічних речовин. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 216–217.
- Бережний О.О., Бохан Ю.В. Дослідження показників якості та безпеки гумових та пластмасових іграшок,що реалізуються у торговельних мережах м.Кропивницький. Priority directions of science development: With materials of the 2nd International scientific and practical conference (November 25-26, 2019) SPC “Sciconf.com.ua”, Lviv, Ukraine. 2019. p.117–123
- Гордієнко О., Ляшенко М., Садовий М.І. Формування міжпредметної компетентності з природничих наук в учнів 7-9 класів. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. С. 245–247.
- Компнієць З.В., Подопригора Н.В. Міжпредметні зв’язки в контексті формування основних компетентностей учнів у природничих науках. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 239–240.
- Компнієць З.В., Подопригора Н.В. Проблема формування уявлень учнів про природничо-наукову картину світу. Актуальні проблеми природничої освіти: стратегії, технології та інновації: матер. Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 14-24 жовт. 2019 р., м. Кропивницький, 2019. C. 29–31.
- Кукурудза А.С., Бохан Ю.В. Дослідження якості кави натуральної розчинної. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 218–219.
- Кулеба Т.В., Трифонова О.М. Переваги і недоліки навчання курсу «Природничі науки» старшокласників у хмаро орієнтованому освітньому середовищі. Актуальні проблеми природничої освіти: стратегії, технології та інновації: матер. Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 14-24 жовт. 2019 р., м. Кропивницький, 2019. С. 54–55.
- Левша Л.І. Бохан Ю.В. Застосування методів хімічного та сенсорного аналізу для експертизи якості твердого туалетного мила. Сучасні світові тенденції розвитку науки, технологій та Інновацій: матер. наук.-практ. конф., 28-29 черв. 2019 р., м. Ужгород, 2019. С. 159–163.
- Ляшенко М.О., Трифонова О.М., Донець Н.В. Формування експериментаторської компетентності в старшокласників з використанням цифрових вимірювальних комплексів на уроках природничих наук. Проблеми та інновації в природничо-математичній, технологічній і професійній освіті: зб. матер. ІХ Міжнар. наук.-практ. онлайн-інтернет конф., 18-29 лист. 2019 р. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. С. 75–77.
- Ляшок К.А., Подопригора Н.В. Розвиток пізнавального інтересу учнів старшої школи до вивчення природничих наук. Актуальні проблеми природничої освіти: стратегії, технології та інновації: матер. Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 14-24 жовт. 2019 р., м. Кропивницький, 2019. C. 67–69.
- Мартинюк С., Плющ В.М. Використання інтернет-сервісів при вивчені шкільного курсу хімії. Студентський науковий вісник. Кропивницький, ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. Вип. 21. Ч.1. С. 627–630.
- Мартинюк С., Плющ В.М. Використання сервісу Learningapps на уроках хімії. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 231–232.
- Мартинюк Ю., Плющ В.М. Ментальні карти як засіб розвитку креативності учня. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 45–46.
- Рутецька Т.В., Форостовська Т.О. Використання наративних текстів під час вивчення дисципліни «Природничі науки». Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 235–236.
- Тихонова А.Є., Форостовська Т.О. Деякі аксіологічні аспекти вивчення дисципліни «Природничі науки». Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 233–234.
- Тихонова А.Є., Подопригора Н.В. Використання засобів інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні учнів природничих наук. Актуальні проблеми природничої освіти: стратегії, технології та інновації: матер. Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 14-24 жовт. 2019 р., м. Кропивницький, 2019. C. 45–47.
- Худякова В.С., Трифонова О.М. Структурно-логічний аналіз як засіб пропедевтики навчання механіки студентів спеціальності «Середня освіта (Природничі науки)» Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. С. 243–244.
- Царенко А.С., Подопригора Н.В. Формування інтересу учнів до вивчення природничих наук засобами ігрових технологій. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 254–255.
- Царенко А.С., Подопригора Н.В. Формування інтересу учнів до вивчення природничих дисциплін засобами ігрових технологій. Актуальні проблеми природничої освіти: стратегії, технології та інновації: матер. Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 14-24 жовт. 2019 р., м. Кропивницький, 2019. C. 54–55.
- Шапран В.С., Подопригора Н.В. Формування основних компетентностей в природничих науках засобами мобільного навчання. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. ІІ Всеукр. наук.-практ. конф. 21 бер. 2019 р. м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2019. C. 259–260.
- Шапран В.С., Подопригора Н.В. Формування основних компетентностей в природничих науках на основі міжпредметних зв’язків. Актуальні проблеми природничої освіти: стратегії, технології та інновації: матер. Всеукр. наук.-практ. Інтернет-конф., 14-24 жовт. 2019 р., м. Кропивницький, 2019. С. 21–24.
2018 рік
- Довгань А.О., Терещенко О.В. Аналіз методик визначення фосфору в мінеральних добривах. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. Всеукр. наук.-практ. конф. 22 бер. 2018 р., м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. С.169–171.
- Кукурудза А.С., Бохан Ю.В. Аналіз вмісту кофеїну у енергетичних напоях та їх вплив на здоров’я людини. Актуальні питання підготовки майбутнього вчителя хімії: теорія та практика: матер. IV Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. 4 квіт. 2018 р., м. Вінниця, 2018. С. 64–67.
- Чуйко П.І., Бойко Я.В., Форостовська Т.О. Дослідження адсорбції йонів плюмбуму ентеросорбентами різного походження. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. Всеукр. наук.-практ. конф. 22 бер. 2018 р., м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. С.154-156.
- Юрченко Д.Ю., Плющ В.М. Добування фурфуролу з використанням кислотних каталізаторів. Студентський науковий вісник. Вип.18. Кіровоград: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. С. 471–473.
- Юрченко Д.Ю., Плющ В.М. Переваги та недоліки методів добування фурфуролу. Стратегії інноваційного розвитку природничих дисциплін: досвід, проблеми та перспективи: матер. Всеукр. наук.-практ. конф. 22 бер. 2018 р., м. Кропивницький: ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. С.144–145.
2017 рік
- Александрова Н., Терещенко О. В., Форостовська Т.О. Дослідження адсорбції оцтової кислоти ентеросорбентами із розчинів. Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обласної міжвузівської. наук.-практ. конф. 18 квіт. 2017 р., м. Кропивницький, 2017. С. 79–83.
- Білугіна Ю. А., Форостовська Т.О., Терещенко О.В. Використання інтерактивних методів навчання під час вивчення органічних сполук у курсі хімії старшої школи (рівень стандарту). Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обласної міжвузівської. наук.-практ. конф. 18 квіт. 2017 р., м. Кропивницький, 2017. С. 87–92.
- Бойко Я.В., Бохан Ю.В. Екстракційно–хроматографічне визначення синтетичних та натуральних барвників у фармацевтичних препаратах. Умань 2017. Наука. Освіта. Молодь: матер. Всеукр. студ. наук. конф. з міжнар. участю. м. Умань, 2017. С. 56–58.
- Кулеба Т.В., Бохан Ю.В., Плющ В.М. Підвищення ефективності аналітичного контролю за якістю продуктів харчування, що містять синтетичні барвники. Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обласної міжвузівської. наук.-практ. конф. 18 квіт. 2017 р., м. Кропивницький, 2017. С. 21–25.
2016 рік
- Діль К.В., Савченко Ю.В., Бохан Ю.В. Експериментальні дослідження деяких показників якості безалкогольних напоїв на прикладі фруктових соків. Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обласної міжвузівської. наук.-практ. конф. 20 квіт. 2016 р., м. Кіровоград, 2016. С. 8–13.
- Дромашко М.А., Голодаєва О.А., Форостовська Т.О. Особливості взаємодії крохмалю різної ентомології з етиленгліколем. Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обласної міжвузівської. наук.-практ. конф. 20 квіт. 2016 р., м. Кіровоград, 2016. С. 26–29.
- Кобись А.Р., Голодаєва О.А., Форостовська Т.О. Ацилювання крохмалю вищими жирними карбоновими кислотами. Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обласної міжвузівської. наук.-практ. конф. 20 квіт. 2016 р., м. Кіровоград, 2016. С. 29–32.
- Костів А.В., Костів М.В., Бохан Ю.В. Аналіз стану поверхневих та підземних вод Побужжя за показником твердості. Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обл. міжвуз. наук.-практ. конф. 20 квіт. 2016 р., м. Кіровоград, 2016. С. 20–28.
- Костів А.В., Костів М.В., Бохан Ю.В. Аналіз стану поверхневих та підземних вод Побужжя за показником твердості. Екологічні проблеми сучасності та шляхи їх вирішення: матер. ІІ регіональної наук.-практ. конф. 21 квіт. 2016 р., м. Кіровоград, 2016. С. 157–162.
- Назаренко І.С., Бохан Ю.В. Дослідження інгредієнтів складу сучасних зубних паст. Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обласної міжвузівської. наук.-практ. конф. 20 квіт. 2016 р., м. Кіровоград, 2016. С. 13–20.
- Подкапаєва М. Н., Терещенко О. В., Форостовська Т.О. Оцінка кількісного визначення вітаміну С за допомогою різних методів оксно-відновного титрування. Хімія ХХІ століття: актуальні питання освіти, науки та виробництва: матер. ІІІ обласної міжвузівської. наук.-практ. конф. 20 квіт. 2016 р., м. Кіровоград, 2016. С. 37–42.
Олексій Бережний – студент ІІІ курсу, переможць Всеукраїнської студентської олімпіади з хімії, хімічний факультет Львівського національного університету імені Івана Франка, 10-12 квітня 2019 року
Практична підготовка студентів є обов’язковим складником освітнього процесу, що забезпечується наскрізними і робочими програмами практик, регламентується Положенням про організацію практичної підготовки в Центральноукраїнському державному педагогічному університеті імені Володимира Винниченка та здійснюється на оснащених відповідним чином базах практик.
Програми практик:
- Наскріза програма практик спеціальності 014 «Середня освіта (Природничі науки)» другого (магістерського) рівня вищої освіти;
- Наскріза програма практик спеціальності 014 «Середня освіта (Хімія)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти
Педагогічна практика студентів – є одним із найважливіших етапів підготовки майбутнього вчителя, адже саме під час її проходження студенти отримують необхідні уміння і навички в практичній площині умов майбутньої професійної діяльності.
Бази практик – мережа закладів загальної середньої освіти 2019-2020 рр.
Метою педагогічної практики є формування в студентів професійно-педагогічної компетентності – узагальненого особистісного утворення фахівця, що включає високий рівень його теоретико-методологічної, психолого-педагогічної, методичної і практичної підготовки і є критерієм становлення педагога-професіонала, шляхом опанування практичними знаннями, вміннями та навичками вирішувати професійні завдання, та здатністю до здійснення ефективної професійної діяльності.
Уже з перших самостійних кроків на учительській стезі студенти можуть оцінити школу як педагогічний заклад, у якому в майбутньому будуть працювати.
Під час проходження педагогічної практики в них є нагода ознайомитись з колом реальних проблем професійної праці вчителя-предметника та класного керівника, зі змістом і об'ємом його роботи.
Окрім того їм доводиться свідомо і комплексно застосувати весь арсенал отриманих теоретичних знань, не лише за своєю спеціальністю, а й знання психолого-педагогічного циклу та суспільних дисциплін.

Справжнім надбанням і допомогою під час проходження практики став сайт «Методична скарбничка ХБ16Б групи» (https://himmetodportal.wixsite.com/forpuplils), який створили студенти.
Технологічна практика студентів організовується і здійснюється відповідно до вимог Положення про проведення практики студентів вищих навчальних закладів в Україні, затвердженого наказом Міністерства освіти України від 8 квітня 1993 року № 35 та навчального плану спеціальності. Для студентів IV курсу природничо-географічного факультету створено умови та бази для проходження технологічної практики на базових підприємствах та організаціях міста, серед яких – акціонерне товариство «Ельворті», ВАТ „Червона Зірка”, ВАТ “Гідросила”, ТОВ «Завод Дзеркальник», ПГ «Kреатив», завод «Кіровоградолія», ВАТ «Паляниця», ЗАТ «Герметик», Лабораторія відділу спеціальних видів досліджень при УМВС України в Кіровоградській області. Ці підприємства та організації є потенційними роботодавцями для наших випускників.
Завданням практики є розширення технічного кругозору майбутніх вчителів хімії, яке полягає зокрема в ознайомленні з:
-
виробничими структурами сучасних підприємств;
-
вивченні нормативної бази щодо організації діяльності підприємств;
-
видами хімічних процесів та способами і методами їх регулювання;
-
видами та роботою обладнання хімічних виробництв (апаратами, реакторами, колонами, плавильними агрегатами тощо);
-
дослідженні та опису порядку обліку випуску та зберігання продукції;
-
сировинними матеріалами та способами їх переробки;
-
технологічними схемами отримання хімічних речовин, продуктів виробництва, різних матеріалів тощо;
-
роботою хімічних лабораторій різних підприємств Кіровоградщини.
Кафедра має спеціалізовані лабораторії з усіх дисциплін, обладнання яких відповідає сучасним вимогам.
Навчальні лабораторії з хімічних дисциплін побудовані за предметним принципом: лабораторія загальної та неорганічної хімії; лабораторія аналітичної хімії (якісний і кількісний аналіз та фізико-хімічні методи аналізу); лабораторія фізичної і колоїдної хімії; лабораторія органічної хімії.
Працює школа вихідного дня “Хімічна дослідницька студія”
Лабораторія аналітичної хімії
Забезпечує проходження лабораторного практикуму з аналітичної хімії для студентів природного-географічного факультету. Лабораторія аналітичної хімії забезпечує лабораторне супроводження лекційного курсу для одержання студентами навичок використання на практиці теоретичних та практичних знань відносно основ хімічного аналізу та оволодіння практичними навичками його виконання. Аналітична хімія наука експериментальна, її неможливо вивчити без великого обсягу експериментальних досліджень. При підготовці вчителів хімії особливо важливо навчити їх бачити речовину, самостійно проводити процеси ідентифікації об’єктів відомого та невідомого складу, визначати кількісний вміст речовин у різноманітних об’єктах використовуючи традиційні та сучасні методи дослідження та вміти створювати раціональній алгоритм ходу аналізу речовин відомого та невідомого складу; оволодіти в достатньому обсязі практичними навичками виконання якісного, кількісного та інструментальних методів аналізу.
На базі лабораторії можна:
- вивчити основи якісного та кількісного хімічного аналізу; оволодіти основними прийомами та методами проведення ідентифікації речовин та їх кількісного визначення;
- навчитися надійно та достовірно визначати склад та кількісні характеристики речовини, привчитися до точності та охайності у проведенні хімічних експериментів;
- набути основних навичок проведення наукового експерименту;
Оснащення лабораторії повністю забезпечує освітній процес у відповідності з програмою навчальних курсів:
- аналітична хімія;
- аналітична хімія навколишнього середовища;
На базі лабораторії проводяться наукові дослідження за тематикою курсових та кваліфікаційних робіт, що стосується моніторингу об’єктів навколишнього середовища, хімічного контролю якості фармацевтичних препаратів та продуктів харчування.
Дослідження проводяться за такими науковими напрямами:
- Особливості пробопідготовки для інструментального визначення мікрокількостей елементів у промислових матеріалах і об’єктах навколишнього середовища.
- Тест-методи аналізу у моніторингу об’єктів навколишнього середовища.
- Контроль якості фармацевтичних препаратів та продуктів харчування.
- Розробка нових технологій вивчення основ хімічного аналізу в закладах освіти.
Лабораторія фізичної та колоїдної хімії
Забезпечує проходження лабораторного практикуму з фізичної та колоїдної хімії для студентів природного-географічного факультету. Лабораторія фізичної та колоїдної хімії забезпечує лабораторне супроводження лекційного курсу для одержання студентами навичок використання теоретичних та практичних знань, сприяє оволодінню методами дослідження фізико-хімічних процесів та навичками фізико–хімічних методів аналізу.
На базі лабораторії можна:
- оволодіти основними прийомами фізико – хімічних методів дослідження (потенціометрією, кондуктометрією, спектрофотометрією, та ін.);
- навчитися встановлювати склад та досліджувати властивості багатокомпонентних гомогенних та гетерогенних систем, визначати кінетичні особливості хімічних реакцій;
- здійснювати дослідження процесів седиментації, коагуляції, адсорбції, набухання полімерів, тощо.
Оснащення лабораторії повністю забезпечує освітній процес у відповідності з програмою відповідних курсів:
- фізична хімія;
- колоїдна хімія;
- хімічна технологія;
- хімічна екологія.
На базі лабораторії проводяться наукові дослідження за тематикою виконання курсових та кваліфікаційних робіт, що стосується дослідження стану об’єктів навколишнього середовища та властивостей ПАР.
Дослідження проводяться за такими науковими напрямами:
- Реалізація міжпредметних зв’язків з біологією при вивчені курсу фізичної та колоїдної хімії.
- Моніторинг природних вод Кіровоградщини на вміст шкідливих компонентів (важких металів, нітратів та нітритів) та вивчення фізико–хімічних закономірностей їх виділення.
- Дослідження колоїдних систем.
- Вплив природи розчинника на процеси набухання сітчастих полімерів.
Лабораторія загальної та неорганічної хімії
Забезпечує проходження лабораторного практикуму із загальної та неорганічної хімії для студентів природничо-географічного факультету, студентів фізико – математичного факультету. Лабораторія загальної та неорганічної хімії забезпечує лабораторне супроводження лекційного курсу для формування досвіду студентів з використання на практиці теоретичних знань та практичних уміні і навичок відносно основних законів хімії, закономірностей, що необхідні при вивченні загальних відомостей, фізичних і хімічних властивостей сполук, які утворюють атомні частинки хімічних елементів.
Оснащення лабораторії загальної та неорганічної хімії повністю забезпечує освітній процес у відповідності з програмою навчальних курсів:
- загальна хімія;
- неорганічна хімія;
- неорганічний синтез;
- техніка хімічного експерименту.
На базі лабораторії проводяться наукові дослідження за тематикою виконання науково-дослідних робіт, що стосується аналізу природних вод. Дослідження проводяться за такими напрямами:
- Вивчення особливостей будови і властивостей кристалогідратів, подвійних та змішаних солей неорганічних сполук;
- Якісні дослідження складу комплексних сполук;
- Контроль якості природних вод.
Лабораторія органічної хімії
Забезпечує проходження лабораторних практикумів з органічної хімії, біологічної хімії, хімії високомолекулярних сполук та органічного синтезу для студентів природничо-географічного факультету. Лабораторія органічної хімії забезпечує лабораторний супровід лекційних курсів для формування в студентів готовності і здатності використання на практиці теоретичних знань та практичних умінь і навичок. Органічна хімія наука експериментальна. Значна увага приділяється питанням синтезу та аналізу органічних сполук, а у зв’язку із цим – основам сучасних фізичних методів дослідження їх структури, що можуть бути застосовані для контролю технологічних процесів і якості готової продукції. Вивчення властивостей органічних речовин застосовується для інтенсифікації технологічних процесів, а також до перетворення таких речовин в умовах, що є характерними для окремих виробництв.
На базі лабораторії можна:
- вивчити способи синтезу органічних речовин;
- вивчити основні властивості органічних речовин;
- навчитися якісно визначати органічні речовини;
- набути основних навичок аналізу складу органічних речовин.
Оснащення лабораторії повністю забезпечує освітній процес у відповідності з програмою навчальних курсів:
- Органічна хімія;
- Біологічна хімія;
- Хімія високомолекулярних сполук;
- Органічний синтез;
- Методи синтезу біологічно активних речовин.
На базі лабораторії проводяться наукові дослідження за тематикою виконання курсових та кваліфікаційних робіт, що стосується синтезу, аналізу та властивостей органічних речовин.
Дослідження проводять за такими науковими напрямами:
- Методи синтезу та очистки органічних речовин;
- Експериментальне доведення складу органічних речовин та перевірка їх хімічних властивостей.
Кабінет методики навчання фізики (№ 404 та № 406 фізико-математичного факультету) забезпечує викладання дисциплін кафедри з методичної підготовки майбутніх учителів фізики, хімії, біології, природничих наук
Оснащення кабінету є поєднанням обладнання різних років: поряд із перевіреними часом приладами та саморобним обладнанням для шкільного курсу фізики поетапно впроваджено в освітній процес сучасне вдосконалене обладнання, яке в 2005 та 2019 роках поповнило баланс кабінету більш ніж на 600 тис. грн. Варто відзначити, що в Україні подібно оснащених кабінетів методики викладання фізики всього 7.
На базі оновленого обладнання відкривається чималий «простір» для роботи молодих науковців та підвищення рівня викладання дисциплін: методика навчання фізики, методика навчання природничих наук у старшій школі, сучасні освітні технології у навчанні природничих наук (фізики).
Обладнання, і устаткування забезпечує виконання всіх лабораторних робіт, з названих дисциплін, передбачених навчальним планом.
На базі лабораторії в № 404 кабінеті запропоновано лабораторні роботи, котрі вивчають студенти третього та четвертого курсів, а в кабінеті № 406 лабораторії студенти формують досвід застосування теоретичних знань та практичних умінь та навичок виконання різних видів шкільного фізичного експерименту, демонстраціями, фронтальними дослідами і лабораторними роботами та роботами фізичного практикуму й індивідуальними навчальними дослідженнями чи домашніми дослідами. Лабораторія має мультимедійне обладнання, яке дозволяє значно розширити можливості кабінету у забезпеченні освітнього процесу студентів, а також низку оригінальних універсальних комплектів з механіки, молекулярної фізики, оптики.
Обладнання лабораторій № 404 та № 406 являє собою комплекс, що забезпечує проведення лекційно-практичних та лабораторних занять: проекційні екрани (2 шт.), мультимедійні дошки (2 шт.) демонстраційні комплекти дозволяють проводити демонстрацію навчальних фото-, відео- матеріалів, презентацій, дослідів під час проведення лекційно-практичних занять.
На базі лабораторії проводяться наукові дослідження за тематикою виконання курсових та магістерських робіт, а також навчальні практики, курси підвищення кваліфікації вчителів області.
![]() |
![]() |
Кабінет методики навчання хімії (№13 природничо-географічного факультету)
Оснащений цифровим вимірювальним комп'ютерним комплексом Vernier «Хімія» ,
Цей комплекс має поліфункціональні можливості і дозволяє виконувати велику кількість демонстраційних і лабораторних дослідів та практичних робіт. Прилад володіє вбудованою пам’яттю, що дозволяє використовувати різні операційні системами. Це уможливлює не лише збирати, але й оперативно обробляти інформацію з подальшим її відтворенням на вбудований дисплей чи екран проектору.
Можливості комплексу:
- швидка підготовка до навчальних занять, та зручне використання;
- тренування до участь в олімпіадах;
- –практичний досвід роботи в умовах «реальної лабораторії»;
- одержання навичок і знань для професії в майбутньому.
У набір входить:
- Інтерфейс LabQuest 2 (аналогово-цифровий перетворювач – реєстратор даних, який дозволяє автоматично показувати дані на комп’ютерах чи смартфонах;
- Датчик температури;
- Датчик тиску газу;
- Зонт диференціальної напруги;
- Лічильник крапель Vernier;
- PH-МЕТР;
- ORP-ДАТЧИК;
- Йон-селенкт, хлорид датчик
- Термопари;
- Система постійного струму(електроліз);
- Прямий спектро віст Плюс;
- Лабораторний квест Модель-Quick-Start Guide;
- Колориметр;
- Зонт провідності;
- Спектрофотометр Vernier;
- Інтерактивна панель YC650-JX 65 дюймов гарна нагода для вчителя зацікавити учнів не лише вивченням шкільних предметів та наукою та інноваційними технологіями в цілому.
Переваги використання інтерактивної панелі:
- активізація навчально-пізнавальної діяльності;
- технічне забезпечення ігрових технологій;
- унаочнення демонстраційних матеріалів;
- простота у використанні – завдяки чутливій системі вбудованих сенсорів легко писати за допомогою спеціальних маркерів або просто пальцем
Історія кафедри має витоки з 1930 року, коли була прийнята постанова про відкриття педагогічного інституту, до складу якого увійшов хіміко-біологічний факультет, а в 1935 році було створено природничо-географічний факультет. Підготовка вчителів на цьому факультеті здійснювалася до 1950 року. Враховуючи необхідність підвищення престижу природничої освіти, яка, безумовно, визначає рівень економічного розвитку країни, в найстарішому навчальному закладі області, Кіровоградському державному університеті імені Володимира Винниченка, відкривається нова сторінка історії природничо-географічного факультету.
Після тривалої перерви в 1993 році відновлено підготовку вчителів хімії, біології та географії. Факультет структурно оформлюється, створюється кафедра природничо-географічних дисциплін, яка з часом перетворюється на три випускаючі кафедри, серед яких кафедра хімії.
У 2018 році кафедру хімії модернізовано в кафедру природничих наук та методик їхнього навчання, у зв'язку із започаткуванням провадження освітньої діяльності Центральноукраїнськом державним педагогічним університетом імені Володимира Винниченка за новою спеціальністю "Середня освіта (Природничі науки)" на першому (бакалаврському) та другому (магістерському) рівнях вищої освіти.
Висококваліфіковані фахівці кафедри передають студентам свої знання й досвід, готують майбутніх вчителів:
- з 1993 року – спеціалістів за спеціальністю „Хімія і біологія” на денній формі навчання;
- з 2000 року – спеціалістів за спеціальністю „Хімія” на денній, екстернатній та післядипломній формах навчання;
- з 2002 року – бакалаврів та спеціалістів за спеціальністю „Педагогіка та методика середньої освіти. Хімія” на денній, екстернатній та післядипломній формах навчання;
- з 2006 року – бакалаврів за спеціальністю „Педагогіка та методика середньої освіти. Біологія” на денній формі навчання;
- 3 2007 року – бакалаврів за напрямом "Хімія" та спеціалістів за спеціальністю "Хімія. Додаткова спеціальність „Біологія” на денній та екстернатній формах навчання;
- з 2016 року – бакалаврів за спеціальністю 014 "Середня освіта (Хімія)" на денній формі навчання;
- з 2018 року – бакалаврів та магістрів за спеціальністю 014 "Середня освіта (Природничі науки)" денної форми здобуття освіти
За час існування кафедри її очолювали такі досвідчені викладачі, як: к.х.н., доцент Лопатенко Л.М., д.г.н., професор Кривульченко А.І., к.х.н.. доцент Клоц Є.О., к.х.н., доцент Бохан Ю.В. З 2018 року завідує кафедрою доцент, доктор педагогічних наук Подопригора Н.В.
За роки існування кафедри склався творчий науково-педагогічний колектив, який щороку поповнюється молодими перспективними викладачами, серед яких й талановиті випускники факультету. Одним із найважливіших напрямків роботи викладачів кафедри є формування переконань учителя природничих наук, фізики, хімії, біології та його екологічної культури. З метою підвищення ефективності засвоєння теоретичних знань та набуття практичних вмінь та навичок викладачі кафедри працюють за кредитно-модульною системою організації навчального процесу з 1998 року. На кафедрі ведеться робота з комп’ютеризації навчання та контролю знань студентів. В комп’ютерному класі природничо-геграфічного факультету проводиться модульний контроль знань студентів з усіх природничих дисциплін.
Викладачі кафедри намагаються впроваджувати інноваційний підхід, метою якого стає розвиток можливостей студентів засвоювати новий досвід на основі формування творчого й критичного мислення. Цей напрям породжує моделі навчання, що грунтуються на навчально-пошуковій, дослідницькій, моделюючій та інших формах організації освіти. Менш актуальною стає проблема суми знань, якою має оволодіти студент. Активізується спрямованість на оволодіння інструментаріями, технологіями пошуку та використання отриманих наукових знань.
Модульна система навчання програмного матеріалу потребує розробки нового методичного забезпечення з усіх дисциплін, викладання яких здійснюють викладачі кафедри. За останні роки розроблено навчально-методичні комплекси за новими вимогами, що включають модульні робочі програми, структуру змістовних модулів, календарно-тематичні роботи студентів, плани семінарських занять, завдання до самостійної роботи та алгоритми їх розв'язування, рекомендовану основну та додаткову літературу.
На кафедрі практикується рейтингова система контролю знань, вмінь та навичок, яка допомагає підвищити відповідальність студентів за результати навчання, особисто контролювати свої успіхи та невдачі. Викладачі використовують мультимедійне оснащення під час лекційного викладання програмного матеріалу. Під керівництвом викладачів кафедри майбутні вчителі залучаються до науково-дослідної роботи, працюють в наукових гуртках, виконують курсові та магістерські роботи, тематика яких спрямована на використання сучасних технологій навчання.
Одним з найважливіших напрямків навчальної діяльності є самостійна робота студентів. Методична комісія кафедри приділяє даному питанню особливу увагу. З цією метою всі практикуми переведено на продуктивні методи навчання, які передбачають виконання кожним студентом індивідуального завдання з кількісним результатом. Останні роки здійснюється активна робота щодо навчально-методичного забезпечення організації самостійної роботи студентів. З цією метою викладачі кафедри видають практикуми та навчально-методичні посібники, що містять індивідуальні домашні завдання для самостійного опанування відповідних модулів, самостійні та модульні контрольні роботи та тести, перелік лабораторних робіт та інструкції з їх виконання, які виконуються студентами за певним графіком.
Переваги модульної організації освітнього процесу:
- сприяє формуванню відповідальності викладачів та студентів до виконання своєї роботи;
- забезпечує реалізацію традиційних та новітніх технологій, перевірку та оцінювання рівня знань, умінь та навичок та інших компететностей студентів;
- сприяє формуванню передового педагогічного досвіду та його реалізації в практику освітньої діяльності – це основний резерв підвищення ефективності навчання та виховання.
- створює умови для комплексної реалізації компететнісного, особистісно орієнтованого та діяльнісного підходів, що сприяє взаємному впливу і розвиткові педагога та його учнів на основі рівності в спілкуванні й партнерства в спільній діяльності; формуванню досвіду в професійній діяльності, рефлексії, позитивного ставлення до себе, до інших людей, до навколишнього світу, здатності до професійної діяльності, готовності майбутнього педагога до інновацій та безперервної освіти впродовж життя.
Науковці кафедри проводять педагогічний експеримент з діагностики та ефективності модульного навчання. Актуальні проблеми реформування освіти в сучасних умовах, питання вузівської та шкільної методики, технології навчання природничих наук, розглядаються на засіданнях науково-методичного семінару кафедри. Результати роботи публікуються у відповідних наукових виданнях.
Однією з найважливіших форм роботи викладачів кафедри є залучення до навчання на природничо-географічному факультеті здібної молоді. Багато років викладачі спрямовують свою діяльність на заохочення школярів до вивчення природничих наук:
- керують роботою секції хімії МАН, слухачами якої є учні 8-11 класів;
- проводять заняття з абітурієнтами на підготовчих курсах (денна, вечірня та заочна форми навчання);
- беруть участь в роботі комплексу „Неперервна освіта”, у виїзних приймальних комісіях;
- працюють в регіональних центрах;
- кафедра є базовою у районі та області по проведенню університетських та обласних олімпіад школярів та студентів з хімії та фізики.
До всіх напрямків досліджень широко залучаються студенти. При кафедрі працює 5 наукових гуртків.
Під час роботи над науковими курсовими та магістерськими проектами майбутні вчителі природничих наук, фізики, хімії, біології та здоров'я людини користуються фондами бібліотечних зібрань, газетними та дисертаційними фондами, а також фондами стародруків та рідкісних видань бібліотек м. Кропивницького (Кіровоградська обласна універсальна наукова бібліотека імені Д.І. Чижевського, бібліотеки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені В. Винниченка) та м. Києва (Національна бібліотека України імені В.І. Вернадського, Національна науково - технічна бібліотека).