Анна Арнаудова
(Стара Загора, България)
Съдържателно-езиковото интегрирано обучение (СЕИО) е обект на изследване в множество научни публикации в подкрепа на този съвременен подход в образованието. Едновременно с емпиричните доказателства за безспорните предимства от подобен вид обучение, не малък брой публикации обръщат внимание на предизвикателствата и евентуалните недостатъци на този подход. В статията са представени двете страни на този проблем.
Ключови думи:СЕИО, предимства, предизвикателства, обучение.
Content and Language Integrated Learning (CLIL) has been the centre of many scientific arguments, most of which support this contemporary approach. Alongside published evidence for its benefits, there is a considerable amount of scientific writings pinpointing some of the challenges and possible drawbacks which are considered too. An outline of these two trends is presented below.
Key words:CLIL, benefits, challenges, education.
Додати коментар
Ніна Батечко
(Київ, Україна)
Розглянуто сучасні тенденції розвитку вищої освіти України в контексті адаптації до Болонського процесу. Проаналізовано динаміку змін у сфері вищої освіти, пов’язаної із впровадженням вимог Болонського процесу. Досліджено суперечності впливу "болонізації"на національну систему вищої освіти та визначено стратегічні завдання її модернізації.
Ключові слова: Болонський процес, вища освіта, модернізація, євроінтеграція.
Modern trends of higher education in Ukraine are revealed in the context of adaptation to the Bologna process. Dynamics in the sphere of higher education is analized in connection with the requirements for the implementation of the Bologna process. The contradictive influence of “bolonization” upon the national system of higher education is investigated and the tasks for its modernization are defined.
Keywords:Bologna process, higher education, modernization, eurointegration.
Валерій Гриценко
(Черкаси, Україна)
У статті окреслено основні тенденції інформатизації освітньої галузі в сучасних умовах. Виявлено основні проблеми, які перешкоджають застосуванню інформаційних технологій у навчальному процесі ВНЗ. Запропоновано нові напрямки інформатизації освіти. Уточнено визначення поняття інформатизація освіти.
Ключові слова: інформатизація, інформаційні технології, системи інформатизації, концепція інформатизації.
The main trends of the educational informatization process in the modern education are indicated in this article.The basic problems that prevent the usage of the information technology in the teaching process are determined. New direction in the informatization of educationare proposed.The definition of the concept educational informatizationis specified.
Keywords: informatization, informational technologies, system of informatization, concept of informatization.
Олександр Гавриленко
(Кіровоград, Україна)
В статті розглядається поняття інформаційно-освітнього середовища, здійснюється аналіз його змісту,цілей та завдань,принципи створення у вищому навчальному закладі.
Ключові слова: інформаційно-освітне середовище, інновації, суб’єкти навчання, принципи створення.
The notion of information and educational medium is considered, the analysis of its contents, aims and tasks, principles ofcreation in high school is made in the article.
Key words: information andeducational medium, innovation,subjects ofstudy, principles ofcreation.
Світлана Карплюк
(Житомир, Україна)
У статті обґрунтовано історичні етапи розвитку систем управління навчально-виховним процесом. Висвітлено зміст, напрями, специфіку проблеми управління навчально-виховним процесом у вищих школах на різних етапах розвитку науки, ураховуючи провідні дослідження науковців. Доведено доцільність врахування історичної спадщини під час створення нових ефективних систем управління навчально-виховним процесом в умовах сучасного вищого навчального закладу.
Ключові слова: інформація, інформаційні технології, автоматизованасистема управління, навчально-виховний процес вищої школи
В статье обоснованы исторические этапы развития систем управления учебно-воспитательным процессом. Освещены содержание, направления, специфика проблемы управления учебно-воспитательным процессом в высших школах на разных этапах развития науки, учитывая ведущие исследования ученых. Доказана целесообразность учета исторического наследия при создании новых эффективных систем управления учебно-воспитательным процессом в условиях современного вуза.
Ключевые слова: информация, информационные технологии, автоматизированная система управления, учебно-воспитательный процесс высшей школы
In the article the historical stages of educational management systems process are defined. The paper deals with content areas, specific problems of managing educational process in higher schools at different stages of the development of science, taking into account the leading scientific researches. The expediency of incorporation heritage while creating new efficient educational management systems process in the modern university is examined.
Keywords: information, information technology, automated management system, the educational process of higher education