Змістові та процесуальні аспекти реалізації компетентнісного підходу в освіті
Керівники секції: | |
Сійка Георгієва Чавдарова-Костова – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри теорії виховання, замісник декана по міжнародним зв’язкам і науково-дослідницькій роботі факультету педагогіки Софійського університету імені Св. Климента Охридського (Болгарія, м. Софія); |
Ткаченко Ольга Михайлівна – доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. |
Світлана Грозан
(Кіровоград, Україна)
У статті автор на основі аналізу науково-методичної літератури досліджує різні підходи до визначення поняття «дослідницька компетентність». Автор приходить до висновку, що дослідницька компетентність майбутнього педагога являє собою якісну характеристику особистості педагога, що проявляється у усвідомленої готовності викладачів до реалізації активної дослідницької діяльності. Компонентами дослідницької діяльності є когнітивний, особистісно-ціннісний та перетворюючий.
Ключові слова: компетентність, компетентнісний підхід, дослідницька компетентність, майбутный вчитель.
В статье автор на основе анализа научно-методической литературы исследует различные подходы к определению понятия «исследовательская компетентность». Автор приходит к выводу, что исследовательская компетентность будущего педагога представляет собой качественную характеристику личности педагога, что проявляется в осознанной готовности преподавателей к реализации активной исследовательской деятельности. Компонентами исследовательской деятельности являються когнитивный личностно-ценностный и преобразующий.
Ключевые слова: компетентность, компетентностный подход, исследовательская компетентность, майбутный учитель.
In the article the author explores various approaches to definition of essence of concept «research competence». Based on the analysis of scientific-methodical literature the author concludes that the research competence of future teachers is a qualitative characteristic of the teacher's personality, which manifests itself in self-perceived readiness of teachers to implement active research activity, and caused by components: cognitive, personal values and transformative, it has the ability to make the transition from procedural to creative activity, the pursuit of self-development and improvement in the teaching profession. The author of the article proves that the essence of the research competence of the teacher is manifested through the relationship of its components: cognitive, personal values and transformative. The author believes that research competence is a set of personality traits; assumes ownership of research knowledge, abilities, skills; assumes the willingness and motivation to implement research activities and implementation of research results in their work.
Keywords: competence, competence approach, the research competence of future teacher.
Детальніше... 2 коментарі
Надія Граматик
(Ізмаїл, Україна)
Анотація. В умовах оновлення загальноосвітньої підготовки молодших школярів відповідно до завдань нової редакції Державного стандарту початкової загальної освіти постає проблема оновлення змісту й структури професійної підготовки майбутнього вчителя початкових класів.
Зокрема, реалізація в навчально-виховному процесі вищого навчального закладу особистісно орієнтованого підходу є стратегічним напрямом розвитку професійної освіти, підвищення її якості та конкурентоспроможності.
У зв’язку з цим підготовка майбутніх учителів початкових класів до викладання природознавства повинна орієнтуватися на формування особливої природничо-наукової компетентності вчителя із залученням механізмів особистісно орієнтованого навчання.
Ключові слова: компетентність, природничо-наукова компетентність учителя, особистісно орієнтоване навчання.
Аннотация. В условиях обновления общеобразовательной подготовки младших школьников в соответствии с задачами новой редакции Государственного стандарта начального образования возникает проблема обновления содержания и структуры профессиональной подготовки будущего учителя начальных классов.
В частности, реализация в учебно-воспитательном процессе вуза личностно ориентированного похода является стратегическим направлением развития профессионального образования, повышения его качества и конкурентноспособности.
В связи с этим подготовка будущих учителей начальных классов к преподаванию естествознания должна ориентироваться на формирование особой естественно-научной компетентности учителя с привлечением механизмов личностно ориентированного обучения.
Ключевые слова: компетентность, естественно-научная компетентность учителя, личностно ориентированное обучение.
Abstract. In terms of renewal of general education primary school children in accordance with the objectives of the new version of State standard of primary education, there is a problem updating the content and structure of training future teachers of primary school.
In particular, the implementation in the educational process of higher education institution individual approach is strategic course of vocational education, improving its quality and competitiveness.
In this regard, training of primary school teachers to teach natural science should focus on the formation of special natural and scientific competence of teachers, involving mechanisms learner centered learning.
Key words: competence, competence natural sciences teacher, learner-centered teaching.
Лариса Гарбузенко
(Кіровоград, Україна)
У статті представлені результати емпіричного дослідження формування художньо-естетичної компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва у процесі вивчення декоративно-ужиткового мистецтва. Визначено критерії: гносеологічний, аксіологічний, праксіологічний, аутопсихологічний, креативний та їх якісні характеристики. Художньо-естетична компетентність розглядається як цілісна особистісна характеристика фахівця в галузі художньо-педагогічної освіти в єдності когнітивного, мотиваційно-ціннісного, інтерпретаційного, рефлексивного, особистісно-розвивального компонентів. Технологія формування художньо-естетичної компетентності майбутніх учителів образотворчого мистецтва сприяє усвідомленню студентами важливості декоративно-ужиткового мистецтва для самостановлення як художника і як педагога.
Ключові слова: художньо-естетична компетентність, майбутні учителі, декоративно-ужиткове мистецтво, технологія формування, критерії сформованості художньо-естетичної компетентності, художник, педагог, художник-педагог.
In the article presented results of empiric research of forming art-esthetic competence of future teachers of fine art in study process of decorative art. Defined such criteria : epistemological, axiological, praxiological, autopsyhological, creative and high-quality descriptions. A art-esthetic competence is examined as integral personality description of specialist in industry artistically pedagogical educations in unity of basic components: cognitive, motivational valued, interpretation, refleksivnogo, personality developing. Technology of forming of art-esthetic competence of future teachers of fine art is instrumental in the awareness of importance of decorative art students for becoming as an artist and as a teacher. On every stage technology offered task taking into account the regional features of national culture during which future teachers find out readiness to transformation and perfection it artistically creative activity and professional growth.
Key words: art-esthetic competence, future teachers, decorative-art, forming technology, formed criteria of art-esthetic competence, artist, teacher, artist-teacher.
Білоус Ольга
Пархоменко Олександр
(Чернігів, Україна)
Анотація українською.
Запропоновано перелік професійно-педагогічних компетенцій випускників освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр» напряму підготовки
6.040104 Географія *. Наведено приклади діагностичних завдань, що можуть бути застосовані для визначення рівня сформованості професійно-педагогічних компетенцій майбутніх фахівців. Обґрунтовано доцільність використання комплексу засобів діагностики професійно-педагогічних компетенцій майбутніх учителів географії у педагогічному університеті.
Ключові слова: засоби діагностики, професійно-педагогічні компетенції, компетентність, ситуаційні тестові завдання, комплексні кваліфікаційні завдання.
Анотація російською.
Предложен перечень профессионально-педагогических компетенций выпускников образовательно-квалификационного уровня «Бакалавр» направления подготовки 6.040104 География *. Приведены примеры диагностических заданий, которые могут быть использованы для определения уровня сформированности профессионально-педагогических компетенций будущих специалистов. Обоснована целесообразность использования комплекса средств диагностики профессионально-педагогических компетенций будущих учителей географии в педагогическом университете.
Ключевые слова: средства диагностики, профессионально-педагогические компетенции, компетентность, ситуационные тестовые задания, комплексные квалификационные задания.
Анотація англійською мовою.
A list of professional pedagogical competences of graduates with educational qualification of “Bachelor”, field of study for the qualification “Geography” 6.040104 has been offered. There has been given examples of diagnostic tasks that can be used to determine the level of formation of professional and pedagogical competence of future experts. There also has been motivated the feasibility of using complex diagnostic tools of professional and pedagogical competence of future Geography teachers at Pedagogical University.
Key words: diagnostic tools, professional pedagogical competence, competence, situational tests, complex qualification tasks.