Змістові та процесуальні аспекти реалізації компетентнісного підходу в освіті
Керівники секції: | |
Сійка Георгієва Чавдарова-Костова – доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри теорії виховання, замісник декана по міжнародним зв’язкам і науково-дослідницькій роботі факультету педагогіки Софійського університету імені Св. Климента Охридського (Болгарія, м. Софія); |
Ткаченко Ольга Михайлівна – доктор педагогічних наук, професор кафедри педагогіки дошкільної та початкової освіти Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. |
Людмила Білоусова, Олеся Кисельова
(Харків, Україна)
Формування нового покоління вчителів, здатних до самоосвіти впродовж життя, є однією з нагальних проблем сучасної педагогічної освіти. Особливої актуальності зазначена проблема набуває в умовах динамічного розвитку інформаційного суспільства. У статті розглянуто сутність, структурні компоненти компетентності самоосвіти майбутнього педагога в умовах відкритого інформаційно-навчального середовища; обґрунтовано технологію формування зазначеної компетентності у студентів педагогічних спеціальностей в процесі їх професійної підготовки.
Ключові слова: самоосвіта, компетентність самоосвіти, інформаційно-навчальне середовище, технологія, майбутній педагог.
Forming new generation of teachers capable to self-education throughout their lives is one of urgent problems of the contemporary pedagogy education. This problem gains special currency in the terms of dynamic information society. The paper considers essence and structure components of self-education competence of a future pedagogue in the terms of open information-learning environment; it is grounded technology of its forming for students of pedagogical specialties in the process of their professional training.
Keywords: self-education, self-education competence, information-learning environment, technology, a future pedagogue.
Детальніше... 7 коментарів
Людмила Ткаченко
(Прилуки, Україна)
Анотація: у статті автор пропонує логіку вибору діагностичного інструментарію для з’ясування рівня сформованості критичного мислення майбутніх учителів початкової школи. Вибір емпіричних методів дослідження обумовлений визначеними критеріями критичного мислення та їх показниками. Відповідно до визначених критеріїв вибрані методи, якими послуговуються дослідники критичного мислення, а саме: спостереження, бесіда, метод вивчення продуктів діяльності, метод узагальнення незалежних характеристик, а також: опитувальник Р.Кеттела «Шістнадцять особистісних факторів» (16 PF) варіант 105, методика Дембо-Рубінштейна, методика «Мотивація навчання у ВНЗ», методика діагностики загальної комунікативної толерантності та авторська анкета.
Ключові слова: критичне мислення, майбутні вчителі початкової школи, критерії оцінки рівнів сформованості критичного мислення, рівні сформованості критичного мислення, діагностичний інструментарій.
Аннотация: в статье автор предлагает логику выбора диагностического инструментария для определения уровня сформированности критического мышления будущих учителей начальной школы. Выбор эмпирических методов исследования обусловлен определенными критериями критического мышления и их показателями. В соответствии с выделенными критериями выбраны методы, которыми пользуются исследователи критического мышления, а именно: наблюдение, беседа, метод изучения продуктов деятельности, метод обобщения независимых характеристик, а также: опросник Р.Кеттела «Шестнадцать личностных факторов» (16 PF ) вариант 105, методика Дембо - Рубинштейна, методика «Мотивация обучения в вузе», методика диагностики общей коммуникативной толерантности и авторская анкета.
Ключевые слова: критическое мышление, будущие учителя начальной школы, критерии оценки уровней сформированности критического мышления, уровни сформированности критического мышления, диагностический инструментарий.
Annotation: it the article author highlights the logic of choosing of diagnostic tools to determine the level of formation of future primary school teachers' critical thinking. The choice of empirical research methods is determined by the certain criteria of critical thinking and their values. Methods which critical thinking researchers are guided were selected in accordance with the established criteria. Methods are as follows: observation, conversation, method of studying of the activity’s products, method of synthesis of independent features and R. Kettel’s questionnaire "Sixteen personality factors" (16 PF) variant 105, Dembo-Rubinstein’s method, method "Motivation of studying at post-graduate schools", method of diagnosing of general communicative tolerance and author questionnaire.
Keywords: critical thinking, future teachers of primary school, criteria of evaluation of levels of critical thinking’s formation, levels of critical thinking’s formation, diagnostic tools.
Ольга Сорока
(Тернопіль, Україна)
У статті представлено аналіз навчальних планів і робочих програм на 2013/2014 академічні роки у трьох вищих навчальних закладах України, що здійснюють підготовку вчителів початкової школи. Проаналізовано головні дисципліни та визначено в них місце арт-терапевтичного компоненту. Зроблено висновок про недостатню теоретичну та практичну наповненість навчальних планів темами, що розкривають питання розробки й впровадження інноваційних освітніх технологій, до яких ми відносимо арт-терапію.
Ключові слова: підготовка, майбутній учитель початкової школи, арт-терапевтичні технологій, навчальний план, програма підготовки.
В статье представлен анализ учебных планов и рабочих программ на 2013/2014 академические годы в трех высших учебных заведениях Украины, которые осуществляют подготовку учителей начальной школы. Проанализированы главные дисциплины и выделен в них арт-терапевтический компонент. Сделан вывод о недостаточной теоретической и практической наполненности учебных планов темами, раскрывающими вопросы разработки и внедрения инновационных образовательных технологий, к которым мы относим арт-терапию.
Ключевые слова: подготовка, будущий учитель начальной школы, арт-терапевтические технологии, учебный план, программа подготовки.
Світлана Щербина
(Кіровоград, Україна)
Стаття присвячена проблемі навчання говорінню студентів іноземною мовою на основі комунікативного підходу у немовних вищих навчальних закладах. Розглянуто деякі методи щодо покращення мовних навичок студентів та запобігання одноманітності на заняттях з іноземної мови. Наведено основні умови постановки мовних завдань студентам, що спонукають їх до висловлювань та використання усіх відомих мовних засобів. Автор пропонує приклади різних видів мовленнєвої діяльності, які відповідають умовам комунікації. На заняттях студенти опиняються в ситуаціях, які спонукають їх до вживання «живої» розмовної англійської мови, що відповідає європейським стандартам.
Ключові слова: комунікативний підхід, компетенція, мовленнєві навички, повторення, підготовчий етап, завдання, мовленнєва діяльність.
Статья посвящена проблеме обучения студентов говорению на иностранном языке на основе коммуникативного подхода в неязыковыхвысших учебных заведениях. Рассмотрены некоторые методы улучшения языковых навыков студентов и предотвращения однообразия на занятиях по иностранному языку. Приведены основные условия постановки речевых задач студентам,которые мотивируют их говорить на иностранном языке и использовать все известные языковые средства. Автор предлагает примеры различных видов языковой деятельности, отвечающие условиям коммуникации. На занятиях студенты оказываются в ситуациях, провоцирующих их на использование «живого» разговорного английского языка, который отвечает европейским стандартам.
Ключевые слова: коммуникативный подход, компетенция, речевые навыки, повторение, подготовительный этап, задание, речевая деятельность.
Thearticleisdevotedtotheproblem of teaching speaking foreign language in non-linguistic high educational institutions. Some techniques to improve students’ speaking skills and to prevent boredom in teaching speaking are discussed. Three basic reasons to give students speaking tasks, which provoke them to speak and use all the known language means are revealed. The author suggests some important elements of the communicative approach: learners are provided with the language needed in order to perform the task, use the best language they can achieve the task and tasks provide students with just the right amount of challenge .The examples of different types of speaking activity that comply as far as possible with the characteristics necessary for communication are given. During the lessons, students communicate in the situations which make them use “live” spoken English which corresponds to the European standards.
Keywords: communicative approach, competence, speaking skills, rehearsal, preparation stage, task, speaking activity.
Наталія Подопригора
(Кіровоград, Україна)
В статті розглядається проблема побудови структурно-функціональної моделі компетентнісно орієнтованого процесу навчання математичних методів фізики майбутніх вчителів фізики. Визначені супідрядні рівні щодо її створення: теоретико-методологічний; концептуалізація та моделювання методичної системи навчання математичних методів фізики, проектування, моніторинг через визначення критеріїв і показників сформованості та розвитку математичної компетентності з фізики, рівнів сформованості та вибір засобів діагностики. Визначені компоненти математичної компетентності з фізики: когнітивний, діяльнісний, особистісний,останній структурований за мотиваційними, ціннісно-рефлексивними, емоційно-вольовими особистісними якостями студента.
Ключові слова: математичні методи фізики, математична компетентність з фізики, майбутній вчитель фізики, компетентнісний підхід, структурно-функціональна модель, методична система, педагогічний університет.
В статье рассматривается проблема построения структурно-функциональной модели обучения будущих учителей физики математическим методам физики. Определена иерархия уровней по ее построению: теоретико-методологический; концептуализация и моделирование методической системы обучения математическим методам физике, проектирование, мониторинг через обоснование критериев, показателей, а также уровней сформированности и развития математической компетентности по физике, выбор средств диагностики. Охарактеризованы когнитивный, деятельностный, личностный составляющие компетентности, личностный компонент учитывает мотивационные, ценностно-рефлексивные, эмоционально-волевые личностные качества студента.
Ключевые слов: математические методы физики, математическая компетентность по физике, будущий учитель физики, компетентносный подход, структурно-функциональная модель, методическая система, педагогический университет.
In the article is examined problem of constructions of structural-functional model of mathematical methods of physics at pedagogical universities is highlighted. The hierarchy of levels of construction of structural-functional model is presented: theoretical and methodological, construction of concepts andsimulation modeling of methodical system of mathematical methods of physics teaching at pedagogical universities, system design, performance monitoring through the ground of criteria, indexes, and skills development to students component of mathematical competence in physics are identified, choice of facilities of diagnostics. The ground of expedience of realization of the context of future professional activity in content of teaching the mathematical methods of physics is executed from the point of context teaching theory.Expediency of interdisciplinary connections is grounded in an educational-cognitive process after a physicist in that a mathematical design comes forward one of integrative factors of teaching the mathematical methods of physics.
Keywords:Mathematical Methods of Physics, Mathematical Competence in Physics, the future teacher of physics, competency-based approach, Structural-Functional Model, Methodical System,pedagogical university.