Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Педагогічні умови формування художньо-естетичних орієнтацій майбутніх вчителів образотворчого-мистецтва у позанавчальній діяльності в умовах сучасної парадигми

Ірина Малиніна

(Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, Харків, Україна)

Різноманітність художніх умов, існуючих у сучасному просторі, ознаками якого є візуалізація інформаційного середовища, глобалізація мереж комунікаційних зв'язків, створюють систему впливових факторів на формування світогляду, естетичного смаку, інтересів, потреб естетичних орієнтацій майбутніх вчителів образотворчого мистецтва. Сучасні стрімкі темпи розвитку і оновлення форм та видів соціокультурної, художньої, науково-технічної діяльності створюють певні орієнтаційні проблеми естетичного вибору, пов'язані з осягненням молодими людьми естетичного значущих цінностей культури і мистецтва.

Проаналізований стан сучасної культури і характер актуалізованих у суспільстві художніх цінностей дає підстави стверджувати, що сьогодні спостерігається зниження впливу високих цінностей художньої культури і мистецтва на процеси суспільно культурної комунікації, на процеси виховання майбутніх вчителів образотворчого мистецтва. Багато праць дослідників присвячено визначенню змісту, сутності й структурних компонентів ціннісної орієнтації (В. Аннаненков, В. Бутенко, В. Водзинська, О. Дробницький, А. Здровомислов, Л. Коваль, Л. Столевич, В. Ядов).

Актуальність обраної наукової проблеми " Педагогічні умови формування художньо-естетичних орієнтацій майбутніх вчителів образотворчого мистецтва у позанавчальній діяльності в умовах сучасної парадигми" є недостатньо розробленою, що послужила і визначила вибір теми дослідження.

Оскільки мистецтво відіграє велику роль у процесах молодіжної комунікації, оказує потужний вплив на розвиток потребнісно-мотиваційної сфери особистості, це висовує завдання формування художньо-естетичних орієнтацій, створює необхідність використання комплексу дієвих навчально-виховних методів, способів і форм позанавчального процесу, засобів інтегративно-інформаційного впливу, спрямованих на розвиток художньо-естетичних інтересів, потреб, естетичного смаку майбутніх вчителів образотворчого мистецтва.

З підписанням Україною Болонської угоди, система вищої освіти нашої держави поступово переходить на європейські стандарти освіти, що потребує вирішення деяких концептуальних питань. Це стосується і підготовки вчителів образотворчого мистецтва.

Зважаючи на те, що домінантою діяльності художника-педагога має бути устремління до розвитку творчого потенціалу людини, виховання образного мислення на основі взаємозв'язку різних видів мистецтва.

Формування художньо-естетичного циклу та вивчення образотворчого мистецтва у навчальних закладах України є важливим чинником загальноосвітньої і професійної підготовки молоді, який надає можливості для естетичного розвитку особистості, формування художньої культури, вміння встановлювати причино-наслідкові зв'язки між фактами, подіями і явищами. Художнє оформлення широко використовується у різних галузях освіти, сучасного виробництва та в побуті. З огляду на це, забезпечення належного рівня художньо-естетичної освіти набуває нині особливої актуальності і потребує переходу на більш гнучку стратегію існування.

Відповідно до цілей та принципів вітчизняної освітньої діяльності має поширюватися національне виховання майбутнього вчителя образотворчого мистецтва через забезпечення культурного і духовного розвитку особистості, виховання в дусі патріотизму та поваги до України, до її традицій, культури, формування у молоді сучасного світогляду, розвиток творчих здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, самоосвіти і самореалізації особистості, стимулювання у молоді прагнення до здорового способу життя, розвиток гуманістичної освіти, що ґрунтується на культурно-історичних цінностях народу, його традиціях і духовності.

Однією з умов формування художньо-естетичних орієнтацій майбутніх вчителів образотворчого мистецтва у позанавчальній діяльності в умовах сучасної парадигми є підготовка студентів до життєдіяльності в інформаційному суспільстві через інформатизацію системи художньо-педагогічної освіти, спрямованої на задоволення освітніх інформаційних і комунікаційних потреб учасників навчально-виховного процесу; запровадження дистанційного навчання із застосуванням у навчальному процесі та бібліотечної справі інформаційно-комунікаційних технологій поряд із традиційними засобами; створення підручників; застосування сучасних засобів навчання тощо.

Навчально-виховна діяльність в межах позанавчального процесу повинна спиратися на усі соціальнокультурні, комунікативні, науково-технічні, ознаки сучасності, які є фактором соціального, інформаційного, психологічного й інтегрованого впливу на процес формування  художньо-естетичних орієнтацій майбутніх вчителів образотворчого мистецтва.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україніна 2007–2015 роки» від 9 січня 2007 року, № 537-v .
  2. Зязюн І.А. Проблеми естетичного виховання у контексті динаміки  культури // Духовний розвиток особистості засобами мистецтва. Чернігів. 1994–1994. – Ч.1 – С.15-20.
Додати коментар

Коментарі   
0 # Стрілець Л.Ф. 19.10.2016, 15:11
Стаття актуальна! Підтримую думку автора, що навчально-вихов на діяльність в межах позанавчального процесу повинна спиратися на усі соціальнокульту рні, комунікативні, науково-технічн і, ознаки сучасності, які є фактором соціального, інформаційного, психологічного й інтегрованого впливу на процес формування художньо-естети чних орієнтацій майбутніх вчителів образотворчого мистецтва.
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись