Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Методичні аспекти формування професійної компетентності в процесі навчання студентів та учнів

Керівник секції: Сушенцева Лілія Леонідівна (доктор педагогічних наук, Національний університет «Львівська політехніка»)

Секретар секції: Царенко Ірина Леонтіївна (кандидат педагогічних наук, Кіровоградський державний педагогічний університет іменя Володимира Винниченка)

 

ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Ляшенко Марина (Київ)

Анотація. У статті проаналізовано ключові компетентності особистості та розкрито «поняття підприємницької компетентності». На основі аналізу економічного блоку змісту підготовки фахівців визначено суперечність: між потребою суспільства в педагогічних кадрах для підготовки підростаючого покоління до підприємницької діяльності та сучасним станом економічної підготовки майбутніх учителів технологій. Для її вирішення нами обґрунтовано необхідність формування підприємницької компетентності у майбутніх учителів технологій для педагогічної діяльності та для власного всебічного розвитку особистості. Для цього запропоновано і охарактеризовано  вибіркову дисципліну «Основи підприємницької діяльності», яка спрямована на  формування  підприємницької компетентності. Перший змістовний модуль дисципліни «Теоретичні основи підприємництва» формує у майбутніх фахівців технологічної освіти основні терміни і поняття, що характеризують основи підприємницької діяльності. Другий модуль «Практичні аспекти створення власної справи» присвячений вивченню технології створення власної справи: від планування успіху підприємницького проекту до реалізації підприємницького проекту. 

Ключові слова: фахова підготовка, підприємницька компетентність, вчитель технологій

Аннотация. В статье проанализированы ключевые компетентности личности и раскрыто «понятие предпринимательской компетентности». На основе анализу экономического блока содержания подготовки специалистов определены противоречие: между потребностью общества в педагогических кадрах для подготовки подрастающего поколения к предпринимательской деятельности и современным состоянием экономической подготовки будущих учителей технологий. Для ее решения нами обоснована необходимость формирования предпринимательской компетентности у будущих учителей технологий для педагогической деятельности и для собственного всестороннего развития личности. Для этого предложено и охарактеризовано выборочную дисциплину «Основы предпринимательской деятельности», которая направлена ​​на формирование предпринимательской компетентности. Первый содержательный модуль дисциплины «Теоретические основы предпринимательства» формирует у будущих специалистов технологического образования основные термины и понятия, характеризующие основы предпринимательской деятельности. Второй модуль «Практические аспекты создания собственного дела» посвящен изучению технологии создания собственного дела: от планирования успеха предпринимательского проекта до реализации предпринимательского проекта.

Ключевые слова: профессиональная подготовка, предпринимательская компетентность,  учитель технологий

Liashenko Maryna

Formation of entrepreneurial competence of future teachers of technology

Abstract:Implementation of economic knowledge in technological education is one of the conditions of continuous economic education. The aim of the article is to develop business competence in future teachers of technology at the process of teaching the basics of entrepreneurship. Article analyzes key competencies of a personality and defines "the concept of business competence." Based on analysis of the economic block of specialists training content, contradiction was determined: between the needs of society in the pedagogical workers for preparation of the younger generation to entrepreneurial activity and the current state of economic training of future teachers of technology. As the decision, was proved the necessity of entrepreneurial competence formation of future teachers of technology for pedagogical activity and for their own personal development.

Considering specifics of professional training of technological education specialists, we have defined the entrepreneurial competence as the ability to use knowledge and skills from the basics of entrepreneurship at the pedagogical activity; commitment to create own business as the ability to prove their scientific achievements to commercialization and to implement them at certain economy field; critically interpret and apply different information; creative approach to business, and leadership qualities. The article suggests and defines selective discipline "Basics of entrepreneurship", which is aimed to form business competence. First thematic module of the "Theoretical Basics of Entrepreneurship" forms in future specialists of technological education main terms and concepts describing the basics of entrepreneurship. Second module "Practical Aspects of Entrepreneurship" is dedicated to creation of own business, from successful planning to implementation of business project.

Perspective for further research at this area is seen in the method development of forming entrepreneurial competence as a part of professional competence of future teachers of technology.

Keywords: professional training, entrepreneurial competence, technology teacher

КОНТРОЛЬНІ ЗАХОДИ ПРИ ВИВЧЕННІ ФІЗИКИ У ВНЗ І-ІІ РІВНІВ АКРЕДИТАЦІЇ

Михайло Крижанівський (Кіровоград, Україна)

В Україні актуальне вироблення нових форм перевірки знань. Стаття привертає увагу до контрольних форм перевірки знань з фізики у ВНЗ І –ІІ рівнів акредитації. Пропонується три  різновиди контрольних завдань: вступний випереджувальний тестовий контроль, підсумкова тематична контрольна робота, семестрова контрольна робота. Наводяться по два варіанти прикладів кожної контрольної роботи.

Ключові слова: контрольна робота, тест, вступний тест, тематична контрольна робота, семестрова контрольна робота.

В Украине актуально выработать новые формы проверки знаний. В статье обращается внимание к контрольным формам проверки знаний по физике у ВУЗ І-ІІ уровня аккредитации. Предлагается три вида контрольных заданий: вступительный упреждающий тестовой контроль, итоговая тематическая контрольная работа, семестровая контрольная работа. Как примеры, приводятся по два варианта контрольной работы.

Ключевые слова: контрольная работа, тест, вступительный тест, тематическая контрольная работа, семестровая контрольная работа.

In Ukraine there are substantial changes in the methods of teaching general subjects in 1st and 2nd level of accreditation higher educational institutions due to making certain parts of material self-study. Physics is an important basic discipline that forms a students’ scientific world view, develops their imagination and thought process. The program recently changed for this discipline, there are interesting innovative approaches to its teaching but diagnosis of acquired knowledge and skills is always important. The article draws attention to the control forms of testing physics knowledge in Kirovograd college of agriculture mechanization.  Three types of multilevel control tasks are offered: introductory proactive test control, final thematic tests, semester test.

Keywords: test, introductory test, thematic tests, semester test.

ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ ІТ-ФАХІВЦІВ У ПЕДАГОГІЧНІЙ ТЕОРІЇ І ПРАКТИЦІ THE PROBLEM OF FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE OF IT SPECIALISTS IN PEDAGOGICAL THEORY AND PRACTICE

Людмила Зубик (Рівне)

LiudmylaZubyk (Rivne)

У роботі відображено результати теоретико-методологічного аналізу проблеми підготовки фахівців з інформаційних технологій. Виконано ретроспективний огляд визначень, що стосуються окресленого питання. Розглянуто суть і специфіку наявних проблем формування професійних компетентностей майбутніх ІТ-фахівців у процесі опанування ними фахових дисциплін. Враховуючи прогалини у забезпеченні галузі фахівцями та пріоритетність її розвитку, виокремлено напрямки удосконалення вітчизняної системи професійної освіти.

Ключові слова: компетентність, професійна компетентність, компетентнісний підхід, ІТ-фахівці, фахівці з інформаційних технологій

В работе рассмотрено результаты теоретико-методологического анализа проблемы подготовки специалистов по информационным технологиям. Выполнен ретроспективный обзор определений, касающихся сформулированноговопроса. Детализировано сущность и специфику существующих проблем формирования профессиональных компетенций будущих ИТ-специалистов в процессе изучения ими дисциплин профессиональной подготовки. Учитывая пробелы в обеспечении отрасли специалистами и приоритетность ее развития, выделены направления совершенствования отечественной системы профессионального образования.

Ключевые слова: компетентность, профессиональная компетентность, компетентностный подход, ИТ-специалисты, специалисты по информационным технологиям

The results of the theoretical and methodological analysis of the problem of training IT professionals were reflected in this work. Was done a retrospective review of definitions, regarding to outlined questions. The essence and specificity of current problems of formation of professional competence of future IT professionals into the process of mastering their professional disciplines examined. The directions of improvement of the national system vocational education have been singled out, given the gaps in providing professionals in industry and prioritize its development.

Keywords: competence, professional competence, competence approach, IT professionals, experts in information technology

МЕТОДИКА ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Денис Гринь (Кіровоград, Україна)

Денис Гринь. Методика використання інформаційних технологій у початковій школі.

Анотація.На фоні реформування освіти, зроблена спроба осмислення підготовки нової генерації педагогічних кадрів для загальноосвітніх шкіл, що зможуть спрямувати сили шляхом навчання й управління пізнавальним процесом самим учнем. Одним з напрямків підготовки такого вчителя є сучасні інформаційно-комунікаційні технології, що привальному використанні сприяють розвитку творчих і розумових здібностей. Цей шлях істотно змінює характер взаємодії між учителем і учнем, орієнтуючи останнього на активне засвоєння знань.

Ключеві слова: інформаційно-комунікаційні технології, інформаційні технології, трудове навчання, мультимедіа.

Денис Гринь.

Методика использования информационных технологий в начальной школе.

Аннотация.На фоне реформирования образования, сделанная попытка осмысления подготовки новой генерации педагогических кадров для общеобразовательных школ, которые смогут направить силы путем учебы и управления познавательным процессом самим учеником. Одним из направлений подготовки такого учителя есть современные информационно-коммуникационные технологии, что привальном использовании содействуют развитию творческих и умственных способностей. Этот путь существенно изменяет характер взаимодействия между учителем и учеником, ориентируя последнего на активное усвоение знаний.

Ключу слова: информационно-коммуникационные технологии, информационные технологии, трудовая учеба, мультимедиа.

Denis Grin.

A technique of use of information technologies at elementary school.

Annotation. Against education reforming, the made attempt of judgment of preparation of new generation of pedagogical shots for comprehensive schools which will be able to direct forces by study and management of informative process by the pupil. Modern information and communication technologies that free use promote development of creative and mental capacities are one of the directions of training of such teacher. This way significantly changes nature of interaction between the teacher and the pupil, focusing the last on active assimilation of knowledge.

Keywords: information and communication technologies, information technologies, labor study, multimedia.

ПЕДАГОГІЧНА СКЛАДОВА ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ІНЖЕНЕРІВ-ПЕДАГОГІВ

Ольга Внукова (Київ)

Анотація. Стаття присвячена компетентнісному підходу в підготовці майбутніх інженерів-педагогів. Використовуючи методи порівняльного аналізу, узагальнення та систематизації, розглянуто визначення «компетентність», «професійна компетентність», «педагогічна компетентність», структуру компетентності інженера-педагога. Проаналізовано дослідження науковців щодо застосування компетентнісного підходу у підготовці майбутніх інженерів-педагогів. Виділено педагогічні компетентностідля студентів другого рівня вищої освіти спеціальності ­­­­­­­­015 «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» як елементи педагогічної складової професійної компетентності майбутніх інженерів-педагогів. Формування переліку професійних компетентностей є необхідною умовою підготовки фахівців на сучасному етапі. Результати дослідження можуть бути використані у розробці профілів освітніх програм за спеціальністю «Професійна освіта (за спеціалізаціями)» та для визначення рівнів та критеріїв професійних компетентностей майбутніх інженерів-педагогів, а також педагогічних умов їх формування.

Ключові слова: професійна компетентність, педагогічна компетентність, майбутні інженери-педагоги.

Ольга Внукова

Педагогическая составляющая профессиональных компетентностей будущих инженеров-педагогов

Аннотация. Статья посвящена компетентностному подходу в подготовке будущих инженеров-педагогов. Используя методы сравнительного анализа, обобщения и систематизации, рассмотрены определения «компетентность», «профессиональная компетентность», «педагогическая компетентность», структуру компетентности инженера-педагога. Проанализированы исследования ученых по применению компетентностного подхода в подготовке будущих инженеров-педагогов. Выделены педагогические компетентности для студентов второго уровня высшего образования специальности 015 «Профессиональное образование (по специализациям)» как элементы педагогической составляющей профессиональной компетентности будущих инженеров-педагогов. Формирование перечня профессиональных компетентностей является необходимым условием подготовки специалистов на современном этапе. Результаты исследования могут быть использованы в разработке профилей образовательных программ по специальности «Профессиональное образование (по специализациям)» и для определения уровней и критериев профессиональных компетентностей будущих инженеров-педагогов, а также педагогических условий их формирования.

Ключевые слова: профессиональная компетентность, педагогическая компетентность, будущие инженеры-педагоги.

Olga Vnukova

Pedagogical component of professional competence of future engineers-teachers

Abstract: The article addressesthe competence approach in preparing future engineers-teachers. We use methods of comparative analysis and synthesis, generalization and systematization the definition of "competence", "professional competence", "pedagogical competence" and structure engineer-teacher competencewhich involves engineering and teaching staff are dealt with. Researchers on the use of competency approach in training future engineers and teachers analysed. Pedagogical competence of students of the educational degree "Master" specialty 015 Professional education (with specializations) as elements of the educational component of professional competence of engineers, teachers and pedagogical conditions of entry to higher education have been identified. It includes the ability to solve educational problems based on their categories and methodological foundations of pedagogy; regularities and laws of anatomical and physiological age and mental development of students, theoretical comprehension and awareness of the types of teaching and educational goals in vocational education; introduction of modern pedagogy ideas and innovative methods education and upbringing in the educational process, possession of educational technology; understanding the perspectives of development of society and professions and the ability to foresee the consequences of pedagogical influence; abilities and skills to demonstrate knowledge of the professional sphere to solve educational problems, presentation of scientific material, its arguments in writing and orally expression with the ability to design scientific publications; ability to education management, self-management; the ability to adapt scientific achievements to practice using theoretical and experimental methods; ability to learning and professional development.

Formation of the list of professional competence is a prerequisite for training at the present stage. Results of the research can be used by developers of educational programs for specialty "Professional Education", including master's level, and scientists to determine the levels and criteria of professional competence of students.Prospects of further research is to analyze the conditions of formation of pedagogical competences of future engineers-teachers.

Keywords: professional competence, pedagogical competence, future engineers and teachers.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись