АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ПРИРОДНИЧО-НАУКОВОЇ ТА МАТЕМАТИЧНОЇ ОСВІТИ
УДК 373.5.091.33-027.22
ІннаКОСЯК (м. Київ)
Стаття присвячена проблеміполіпшення технологічної підготовки учнів старших класів в умовах сучасної профільної школи. Розглянуто деякі положення концепції технологічної підготовки учнів cтарших класів. Висвітлено важливість технологічної підготовки учнів старших класів та чим технологічна підготовка особистості відрізняється від технологічної компетентності фахівця. Запропоновано шляхи поліпшення технологічної підготовки учнів старших класів в умовах сучасної профільної школи.
Ключові слова: технології, технологічна підготовка, технологічна компетентність, технологізація.
Статья посвящена проблеме улучшения технологической подготовки школьников старших классов в условиях современной профильной школы. Рассмотрены некоторые положения концепции технологической подготовки школьников старших классов. Освещена важность технологической подготовки учащихся старших классов и чем технологическая подготовка личности отличается от технологической компетентности специалиста. Предложено пути улучшения технологической подготовки учеников старших классов в условиях современной профильной школы.
Ключевые слова: технологии, технологическая подготовка, технологическая компетентность, технологизация.
The article devoted to the improvement of technological preparation of high school students in the current school profile. Considered some of the concept of technological preparation of high school students. Deals with the importance of technological preparation of high school students and what technological preparation personality different from the technological competence of the expert. Suggest some ways to improve technological preparation of high school students in a modern specialized schools, namely enhancement which exist and opening of new modern training and production, educational and professional centers on certain financial conditions (involving heads of vocational schools, heads of pedagogical institutes, heads of various production and entrepreneurs) in selected profiles. It will: implement efficiently in modern logistical and educational basis of technological preparation of students of 8-11 forms, to the organization of the production base Centers technological and methodological practical training of students of technological faculties of pedagogical universities.
Keywords: technology, technological training, technological competence, technologization.
Детальніше... 7 коментарів
УДК 371.134.687
Наталія МАНОЙЛЕНКО (м. Кіровоград)
Стаття присвячена розкриттю особливостей і шляхів організації і проведення лабораторно-практичних занять з методики трудового навчання, наведений оптимальний обсяг відомостей для підготовки студентів - майбутніх вчителів технологій до виконання експериментальних завдань до визначення працездатності людини-оператора.
Ключові слова: ергономічний світогляд, сучасні технології, ергономічна освіта, експериментальні завдання, людина-оператор.
Статья посвящена раскрытию особенностей и путей организации и проведения лабораторно-практических занятий по методике трудового обучения, приведенный оптимальный объем сведений для подготовки студентов - будущих учителей технологий к выполнению экспериментальных задач к определению работоспособности человека-оператора
Ключевые слова: эргономическое мировоззрение, современные технологии, эргономическое образование, экспериментальные задачи, человек-оператор.
The authors elucidate the features and ways of organizing and conducting laboratory and practical lessons on how to labor studies, the optimal amount of information given to prepare students - future teachers of technology to perform experimental tasks for determining the efficiency of the human operator.
Keywords: ergonomic world, modern technology, ergonomic education, experimental problems, the human operator.
УДК 378.147: 620.3
Оксана МЕДВЕДОВСКАЯ (г. Сумы), Алла САЛТЫКОВА (г. Сумы), Геннадий ЧЕПУРНЫХ (г. Сумы)
Для использования в учебном процессе педагогических университетов предлагается изложение основ двух взаимосвязанных лабораторных работ, в одной из которых вместо обычно применяемых тензодатчиков используются более высокоточные с применением магнитоупругого эффекта.
Ключевые слова: лабораторные работы, мостовые схемы, информационные технологии, магнитоупругий эффект.
Для використання в навчальному процесі педагогічних університетів пропонується викладення основ двох взаємопов'язаних лабораторних робіт, в одній з яких замість загально прийнятих тензодатчиків використовуються більш високоточні з застосуванням магнітопружного ефекту.
Ключові слова: лабораторні роботи, мостові схеми, інформаційні технології, магнітопружнийефект.
Current progress in science and technology exhibits high requirements to knowledge and understanding of operation of sensors. Thus, in pedagogical institutions, the bases of two interrelated laboratory works are proposed to be set out; one work supposes using tensor sensor with magnetoelastic effect applied, instead of commonly used tensor sensors. In the course of the works a block diagram of magnetic manometer is described comprising an active pressure sensor, a harmonic wave generator, and electrical circuit with a force balance transducer. It is mentioned that relative deformation at most 10-6 is considered as elastic and reversible. In this case, tensor sensor cannot be in operation here.
Keywords: laboratory works, bridge circuits, information processing technologies, magnetoelastic effect.
Ольга МУКОСЕЕНКО (г. Мариуполь)
В статье рассмотрены способы использования таблиц в процессе изучения элементарной и высшей математики, приведены примеры решения задач по элементарной математике и теории вероятностей с помощью таблиц.
Ключевые слова: учебный процесс, модель «сжатия» учебной информации, таблица, математика, парабола, вероятность.
У статті розглянуто способи використання таблиць у процесі вивчення елементарної та вищої математики, наведені приклади розв’язання задач з елементарної математики та теорії ймовірностей за допомогою таблиць.
Ключові слова: навчальний процес, модель “стиснення” навчальної інформації, таблиця, математика, парабола, ймовірність.
The article reviews the methods of use of the tables in the course of study of elementary and higher mathematics, examples of solving problems in elementary mathematics and the theory of probability with the help of tables are provided.
Keywords: academic activity, teaching information “compression” model, table, mathematics, parabola, probability.
УДК 378.371
Тетяна ПОВЕДА (м. Кам’янець-Подільський)
У статті проаналізовано питання, пов`язані з процесом вивчення дисципліни «Безпека життєдіяльності» на педагогічних спеціальностях у вузі з урахуванням того, що безпека захоплює всі сфери життя людини. Зазначено, що специфіка викладання дисципліни «Безпека життєдіяльності» в педагогічному вузі відрізняється від її викладання у закладах інших напрямів підготовки. Вказано, що найважливішою складовою педагогічного процесу є психолого-педагогічний супровід процесу адаптації студентів до професійної діяльності. Особливу роль у підготовці майбутніх учителів до викладання безпеки життєдіяльності відведено міжпредметним зв'язкам.
Ключові слова: безпека життєдіяльності, навчальний процес, міжпредметні зв'язки, студент.
В статье авторы анализируют вопросы, связанные с процессом изучения в педагогическом вузе дисциплины «Безопасность жизнедеятельности» с учетом того, что безопасность захватывает все сферы бытия человека. Кроме того, в статье указывается, что важнейшей составляющей педагогического процесса является психолого-педагогическое сопровождение процесса адаптации студентов к профессиональной деятельности и что специфика преподавания дисциплины «Безопасность жизнедеятельности» в педагогическом вузе должна отличаться от преподавания ее в вузах других направлений подготовки. Особую роль в подготовке будущих учителей по безопасности жизнедеятельности играют межпредметные связи.
Ключевые слова: безопасность жизнедеятельности, учебный процесс, межпредметные связи, студент.
The article analyzes the questions connected with the study process of discipline "Safety" in higher education establishments at pedagogical specialties with consideration that safety captures allspheres of human life. It was noted that the specifics of teaching "Safety" in the pedagogical university should be different from teaching it in institutions of technical and economical specialization.It was indicated that the most important part of the educational process is psychological and pedagogical support of the students adaptation process for professional activity. A special role in the preparation of future teachers plays using of inter-subject relations of professional disciplines with life safety.
Keywords: safety, educational process,interdisciplinary communication, student.