ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ ФІЗИКИ З ВИКОРИСТАННЯМ НАСКРІЗНИХ ПОНЯТЬ
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Вергун Ігор
Відповідно до навчальної програми з фізики 10-11 класу педагог повинен сформувати в учнів ключові компетентності, виконавши наступні завдання:
– формування в учнів системи фізичних і астрономічних знань на основі сучасних;
– опанування учнями методологією природничо-наукового пізнання і науковим стилем мислення, усвідомлення суті природничо-наукової картини світу;
– формування в учнів загальних методів та алгоритмів розв’язування задач та проблемних завдань різними методами із застосуванням законів фізики та ін. [2].
Проаналізувавши підручники [4] з фізики для 10–11 класів ЗЗСО, ми прийшли до висновку, що викладений в них матеріал переобтяжений значною кількістю понять.
У психологічних дослідженнях встановлено, що за 30 хвилин в довготривалу пам’ять людини може в середньому перейти до 6 нових понять [3].
Проведений нами аналіз показав, що зміст курсу фізики у ЗЗСО передбачає вивчення учнями близько 3500 фізичних понять, від цієї кількості близько 1100 понять учні повинні опанувати у старших класах. Тому ми пропонуємо нову методику ведення наскрізних понять, використовуючи білінгвальний підхід, це дає можливість педагогу формувати в учнів такі ключові компетентності як: спілкування іноземними мовами, спілкування державною/рідною мовою, а також формувати в учнів системи фізичних і астрономічних знань на основі сучасних теорій. Розглянемо приклад 4 наскрізних понять (таб.1)
Таблиця 1
Наскрізні поняття в шкільному курсі фізики
Наскрізні поняття |
Cross-cutting concepts |
Речовина |
Substance |
Поле |
Field |
Рух |
Movement |
Взаємодія |
Interaction |
Використання елементів білінгвального підходу в основній школі дає можливість підготувати учнів до подальшого навчання фізики у відкритому білінгвально-орієнтованому освітньому середовищі та дає можливість учням розширити світогляд та вільно пізнавати світ.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Verhun I. V. (2019). Metodyka navchannia fizyky starshoklasnykiv v umovakh vidkrytoho bilinhvalno-oriientovanoho osvitnoho seredovyshcha. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, (183), 180-184.
- Drobin A.A. (2012) Formuvannia fizychnykh poniat u shkoliariv na osnovi statystychnoho ta imovirnisnoho pidkhodiv. 325 s.
- Sadovyi M. I. (2014) Formuvannia suchasnoi naukovoi kartyny svitu zasobamy systemy naskriznykh poniat / M. I. Sadovyi, O. M. Tryfonova, S. M. Stadnichenko .S. 65–70.
- Shkilni pidruchnyky. URL: https://4book.org/uchebniki-ukraina (data zvernennia: 18.05.2020).
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
ВЕРГУН Ігор Вячеславович – аспірант Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.
Повністю погоджуюсь з автором та дякую за викладений матеріал :-)
Стрічка RSS коментарів цього запису