Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ НА УРОКАХ ФІЗИКИ З ВИКОРИСТАННЯМ НАСКРІЗНИХ ПОНЯТЬ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Вергун Ігор

Відповідно до навчальної програми з фізики 10-11 класу педагог повинен сформувати в учнів ключові компетентності, виконавши наступні завдання:

– формування в учнів системи фізичних і астрономічних знань на основі сучасних;

– опанування учнями методологією природничо-наукового пізнання і науковим стилем мислення, усвідомлення суті природничо-наукової картини світу;

– формування в учнів загальних методів та алгоритмів розв’язування задач та проблемних завдань різними методами із застосуванням законів фізики  та ін. [2].

Проаналізувавши підручники [4] з фізики для 10–11 класів ЗЗСО, ми прийшли до висновку, що викладений в них матеріал переобтяжений значною кількістю понять.

У психологічних дослідженнях встановлено, що за 30 хвилин в довготривалу пам’ять людини може в середньому перейти до 6 нових понять [3].

Проведений нами аналіз показав, що зміст курсу фізики у ЗЗСО передбачає вивчення учнями близько 3500 фізичних понять, від цієї кількості близько 1100 понять учні повинні опанувати у старших класах. Тому ми пропонуємо нову методику ведення  наскрізних понять, використовуючи білінгвальний підхід, це дає можливість педагогу формувати в учнів такі ключові компетентності як: спілкування іноземними мовами, спілкування державною/рідною мовою, а також формувати в учнів системи фізичних і астрономічних знань на основі сучасних теорій. Розглянемо приклад 4 наскрізних понять (таб.1)

Таблиця 1

Наскрізні поняття в шкільному курсі фізики

Наскрізні поняття

Cross-cutting concepts

Речовина

Substance

Поле

Field

Рух

Movement

Взаємодія

Interaction

Використання елементів білінгвального підходу в основній школі дає можливість підготувати учнів до подальшого навчання фізики у відкритому білінгвально-орієнтованому освітньому середовищі та дає можливість учням розширити світогляд та вільно пізнавати світ.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Verhun I. V. (2019). Metodyka navchannia fizyky starshoklasnykiv v umovakh vidkrytoho bilinhvalno-oriientovanoho osvitnoho seredovyshcha. Naukovi zapysky. Seriia: Pedahohichni nauky, (183), 180-184.
  2. Drobin A.A. (2012) Formuvannia fizychnykh poniat u shkoliariv na osnovi statystychnoho ta imovirnisnoho pidkhodiv. 325 s.
  3. Sadovyi M. I. (2014) Formuvannia suchasnoi naukovoi kartyny svitu zasobamy systemy naskriznykh poniat / M. I. Sadovyi, O. M. Tryfonova, S. M. Stadnichenko .S. 65–70.
  4. Shkilni pidruchnyky. URL: https://4book.org/uchebniki-ukraina (data zvernennia: 18.05.2020).

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

ВЕРГУН Ігор Вячеславович – аспірант Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Додати коментар

Коментарі   
0 # Яна Закушняк 02.06.2020, 22:43
Інформацію цікава! Завдяки таким підходам, учням буд цікаво вивчати фізику в поглибленому напряму.
Відповісти
0 # Наталія Крамаренко 28.05.2020, 09:45
Використання цього підходу та застосування методу наскрізних понять, дасть міцне підґрунтя учням для подальшого поглиблення фізичних понять у ВНЗ.
Повністю погоджуюсь з автором та дякую за викладений матеріал :-)
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись