РОЛЬ ДОСЛІДЖЕННЯ ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОГО КОСТЮМА В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ І ТЕХНОЛОГІЙ
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Крамаренко Наталія
Традиційний костюм – не тільки одна з найважливіших складових частин матеріальної культури народу, що тісно пов’язана з його економічним та соціальним життям, але й оволодіння духовних традицій й світогляду. Костюм персоніфікує естетичні ідеали, смаки, погляди, творчі тенденції народу, відтворює етнічний характер та особливості психології, рівень духовних потреб [17].
Залежно від схожості природно-географічних умов, характеру виробничої діяльності, шляхів соціально-економічного та історичного розвитку, від етнічної та антропологічної спорідненості та етнокультурних взаємозв'язків спостерігається і ступінь близькості, а часом спільності в костюмі різних народів. Риси такої спільності, що виробилися на певному етапі розвитку етносів, стійкіші за більш пізні впливи. Саме тому ознаки етнічної специфіки та етнокультурної спорідненості в костюмі різних народів є важливим джерелом пізнання етнічної історії від найдавніших часів до наших днів [9]. У зв’язку з цим ми вважаємо за доцільне на уроках технологій у старшій школі приділити увагу зазначеному змістовому компоненту, що сприяє формуванню у старшокласників естетичної компетентності.
Під час вивчення історії костюма також звертається увага на те, що на костюмі українців суттєво позначилась етнічна історія народу: поступове заселення українських земель, яке супроводжувалося змішуванням культур різних районів проживання, їхнім плином, контактами зі слов’янськими та неслов’янськими, сусідніми та віддаленими народами. Так у процесі історичного розвитку українських земель окреслювалися локальні особливості національної культури, що знайшло свій вираз і в одязі.
Необхідно зупинитись та виділити час на ознайомлення з характерними особливостями періоду XVI – XVIII ст., де одяг (костюм) визначав приналежність до різних соціальних верств населення України – козацтва, селянства, міщанства, духовенства тощо. Стильові ознаки побутуючих на той час західноєвропейських художніх течій – ренесансу, а з часом – бароко – проникають у художню культуру України, набуваючи своєрідної місцевої інтерпретації. Отже, зберігаючи давні традиції український костюм постійно розвивався й трансформувався. А в убранні кінця XIX – початку XX ст., вже простежується наявність культурних цінностей різних епох. Крім того, деякі елементи традиційного костюма, які дійшли до нашого часу: колорит, характер орнаменту, окремі деталі тощо, несуть відбитки найдавніших цивілізацій [2].
Отже, костюм – явище конкретно-історичне, продукт розвитку даного етносу, нації, етнографічної або локальної групи. Він відбиває цей розвиток специфікою своїх функцій, матеріалу, крою, способів носіння, самобутністю колориту, орнаментики, різних доповнень, неповторністю загального силуету.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Бойко В.М. Українські народні традиції в сучасному одязі. Київ, 1970. 137 с.
-
Гуслистий К.Г. До питань утворення української нації. Київ, 1967. 234 с.
-
Манойленко Н.В., Юрченко Ю. Історичний аспект походження сучасних моделей одягу. Технологічна та професійна освіта (ЦДПУ ім. В. Винниченка). Кіровоград, 2016. Вип. 1. С. 157–163
-
Прилипко Я.П. Український народний одяг як джерело вивчення етнічної історії. Народна творчість та етнографія. 1971. № 5. С. 35–40.
-
Садовий М.І. Особливості трудового виховання і профорієнтації в умовах нової парадигми освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. (КДПУ ім. В. Винниченка). Кіровоград, 2014. Вип. 125. С. 32–37
Стрічка RSS коментарів цього запису