РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ
Інституту педагогіки НАПН України
Семко Лариса
Одним із напрямів модернізації освіти є його інформатизація, під якою розуміється забезпечення сфери освіти методологією і практикою використання засобів інформаційних технологій, орієнтованих на досягнення цілей навчання. У зв'язку з цим різко зросли вимоги до інформаційної компетентності особистості, як одного з важливих структурних компонентів професійної компетентності. Інформаційна компетенція передбачає вміння: самостійно працювати з інформацією, шукати, вибирати, аналізувати й оцінювати, організовувати, представляти, передавати її; моделювати, проектувати об'єкти і процеси, у тому числі під час взаємодії з іншими, відповідально реалізовувати свої плани, приймати рішення і діяти в непередбачених ситуаціях, учитися упродовж життя. Сформованість цієї компетентності в учнів основної школи – найважливіша умова розвитку сучасної ефективної високотехнологічної економіки [1].
В основу побудови змісту навчання інформатики й вимог до загальноосвітньої підготовки учнів покладено компетентнісний підхід, відповідно до якого кінцевим результатом навчання мають стати предметна інформатична та ключові компетентності, зокрема інформаційно-комунікаційна, навчальна, комунікативна, математична, соціальна, громадянська, здоров’язбережувальна тощо. Ці компетентності мають бути сформовані на основних набутих у процесі навчання знань, умінь і навичок, досвіду навчальної та життєвої діяльності, вироблених ціннісних орієнтирів. Скоригувати зміст курсу може і сам учитель, змінивши, у першу чергу, мету уроку, так як компетентнісний підхід робить головним учасником освітнього процесу саме учня, з його індивідуальними цілями.
Основною метою реалізації компетентнісного підходу під час вивчення інформатики є: розкриття ролі та можливостей інформатики у пізнанні та описанні реальних процесів і явищ дійсності; здатность сформувати знання, уміння і навички, необхідні дня раціонального використання засобів сучасних інформаційно-комунікаційних технологій під час розв'язування задач, пов'язаних з опрацюванням інформації, її пошуком, систематизацією, зберіганням, поданням, передаванням; ознайомення учнів із роллю нових інформаційно-комунікаційних технологій у сучасному виробництві, науці, повсякденній практиці, з перспективами розвитку комп'ютерної техніки; розвиток умінь працювати на комп’ютері і використовувати засоби нових інформаційних технологій; пошук і використання додаткової навчальної інформації, критичне оцінювання здобутої інформації та її джерел, виокремлювання головного, вміння аналізувати, робити висновки, використовувати отриману інформацію в особистому житті тощо [3].
Компетентнісний підхід до навчання інформатики дозволяє: узгодити цілі, які поставлені вчителями, з власними цілями учнів; полегшити працю вчителя за рахунок поступового підвищення самостійності та відповідальності учнів у навчанні; розвантажити учнів не за рахунок механічного скорочення змісту навчання, а за рахунок індивідуальної самоосвіти; на практиці забезпечити єдність навчального та виховного процесів; підготувати учнів до свідомого і відповідального навчання тощо.
Варто усвідомлювати, що лише оновлення навчальних програм не вирішує проблему номер один – реалізацію компетентнісно орієнтованого навчання. У цьому контексті засвоєння знань, вироблення вмінь треба розглядати не як самоціль, а як важливий інструмент формування здатностей учнів вільно використовувати здобуті знання й уміння для розв’язання різноманітних завдань у навчальній, життєвій, майбутній професійній та інших сферах.
Щоб успішно реалізовувати компетентнісний підхід до навчання інформатики учитель повинен вміти [3]: успішно вирішувати свої власні життєві проблеми; орієнтуватися в ситуації на ринку праці; проявляти повагу до учнів, до їх думок і питань; відчувати проблемність досліджуваних ситуацій; пов'язувати досліджуваний матеріал з повсякденним життям і з інтересами учнів, характерними для їх віку; закріплювати знання і вміння у навчальній та у позанавчальної практиці;
планувати заняття з використанням усього розмаїття форм і методів навчальної роботи; ставити цілі і оцінювати ступінь їх досягнення спільно з учнями; залучати для обговорення минулий опит учнів, створювати новий досвід діяльності та організовувати його обговорення без зайвих витрат часу; оцінювати досягнення учнів не тільки оцінкою – балом, а й змістовною характеристикою.
Таким чином, компетентнісний підхід робить головним учасником освітнього процесу саме учня, з його індивідуальними цілями і завданнями. Даний підхід дозволяє направити педагогічну діяльність на залучення учня в активну, усвідомлену діяльність, на розвиток інформаційних, комунікативних, навчально – пізнавальних компетенцій і розвиток особистісного потенціалу учня, формування самооцінки, самоконтролю учнів і рефлексії педагога, яка дозволяє домагатися кращих результатів в освітньому процесі.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Семко Л.П. Формування інформаційних компетенцій на уроках інформатики в основній школі / Самойленко Н.І.// Компетентнісні засади освіти в 11-річній школі. – Київ: Оберіг, 2013 – №1. – С. 435-439.
-
Семко Л. Вивчення інформатики на основі компетентнісного підходу / Л. Семко // Наукові записки / Ред.кол.: В.Ф.Черкасов, В.В.Радул, Н.С.Савченко та ін. — Випуск 169 — Серія: Педагогічні науки. —Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В.Винниченка, 2018. — С. 132–136
-
Семко Л.П. Компетентнісний підхід до навчання інформатики // ІІ Всеукраїнська науково-практична Інтернет-конференція «Ресурсно-орієнтоване навчання в «3D»: доступність, діалог, динаміка» / укладач Н.В.Кононец, В.О.Балюк. – Полтава: КУЕП ПДАА, 2018 – С. 26.
Стрічка RSS коментарів цього запису