МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ ОСОБИСТОСТІ
Бондаренко Л.І.
студентка кафедри екології
Національний педагогічний університет
імені М.П. Драгоманова
м. Київ, Україна
Науковий керівник - Лазебна О.М.
доцент кафедри екології
Впровадження стратегії сталого розвитку буде успішним за умови формування екологічного світогляду особистості.
Вчені визначають саме екологізацію суспільства надзвичайно важливою парадигмою сучасного етапу суспільного розвитку [2].
В Європейських країнах, зокрема в Німеччині, сучасну екологічну культуру розуміють як міждисциплінарне поняття, що трансформується в ціннісний простір, пропонуючи моделі самоорганізації людської суб’єктивності.
Проте, існують різні погляди в орієнтації екологічної освіти. Перша тенденція наголошує на формуванням екологічних уявлень через екологічне просвітництво. Друга - характеризується орієнтацією на формування екологічних відносин в системі «людина – природа». Третя ініціює формування підструктури стратегій і технологій, тобто людина повинна вміти вирішувати екологічні проблеми в процесі екологічної діяльності.
В питаннях стратегії екологічної освіти виникає ряд питань пов’язаних насамперед з відсутністю методичної організації.
Враховуючи, що сучасний розвиток людства спирається на здобутки інформаційної галузі, варто методологічно використовувати задане. Насамперед, щодо просвітницької діяльності, в тому числі екскурсійної.
Екологічна екскурсія – цілеспрямований, наочний процес пізнання навколишнього середовища [3].
Доцільність використання цього методу пов’язана з рядом його переваг:
- Орієнтована на будь-який вік і стать.
- Можливість впровадження як теоретичної (просвітницької), так і практичної частини.
- Актуальна як для сільського, так і для міського населення.
- Дозволяє встановити тісний зв’язок в системі «людина-природа».
Методика екскурсії – це сукупність прийомів підготовки і проведення екскурсії, яка включає як загальні принципи, так і індивідуальні особливості екскурсовода.
Загальна екскурсійна методика складається з двох основних розділів:
а) підготовка екскурсії;
б) проведення екскурсії.
Класифікація екскурсійних об'єктів
Класифікація екскурсійних об'єктів проводиться за:
- видами:
а) пам'ятки - історичні, археологічні, мистецтва, документальні;
б) об'єкти природи - ліси, гаї, річки, заповідники, заказники, національні парки, урочища, ландшафтні комплекси;
- змістом - однопланові, багатопланові;
- функціональним призначенням - основні, додаткові, супутні;
- ступенем збереженості - повністю збережені, перебудовані, реконструйовані [1].
Виділяють також інструменти, які дозволяють успішно провести екскурсію:
- Логічність викладу інформації
- Прийоми показу
- Розповідь.
Отже, екологізація суспільства може бути успішно впроваджена шляхом просвітницької діяльності, що ґрунтується на введенні екологічних екскурсій. Доцільно розробити класифікацію і методологію реалізації екологічних екскурсій. Водночас така діяльність є позитивною у формуванні екологічного світогляду людини і суспільства загалом.
Список використаних джерел:
- Стратегія сталого розвитку (туристична галузь): навч. посіб./[В.М.Ісаєнко, К.Д.Ніколаєв, К.О.Бабікова та ін.] – К: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2013. – 301 с.
- Гирусов Е. Екологізація як спосіб збереження суспільства / Е. Гирусов, Х. Маринов // Ойкумена. – 1991. – № 6. – С. 3-7.
- Рудейчук М.М. Основи екскурсійної роботи. Ужгород, 2007. - 34 с.
Стрічка RSS коментарів цього запису