• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

МЕТОДОЛОГІЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОГО СВІТОГЛЯДУ ОСОБИСТОСТІ

Бондаренко Л.І.

студентка кафедри екології

Національний педагогічний університет

імені М.П. Драгоманова

м. Київ, Україна

Науковий керівник - Лазебна О.М.

доцент кафедри екології

 

Впровадження стратегії сталого розвитку буде успішним за умови формування екологічного світогляду особистості.

Вчені визначають саме екологізацію суспільства надзвичайно важливою парадигмою  сучасного етапу суспільного розвитку [2].

В Європейських країнах, зокрема в Німеччині, сучасну екологічну культуру розуміють як міждисциплінарне поняття,  що трансформується в ціннісний простір, пропонуючи  моделі самоорганізації людської суб’єктивності.

 

Проте, існують різні погляди в орієнтації екологічної освіти. Перша тенденція наголошує на формуванням екологічних уявлень через екологічне просвітництво. Друга - характеризується орієнтацією на формування екологічних відносин в системі «людина – природа». Третя ініціює формування підструктури стратегій і технологій, тобто людина повинна вміти вирішувати екологічні проблеми в процесі екологічної діяльності.

В питаннях стратегії екологічної освіти виникає ряд питань пов’язаних насамперед з відсутністю методичної організації.

Враховуючи, що сучасний розвиток людства спирається на здобутки інформаційної галузі, варто методологічно використовувати задане. Насамперед, щодо просвітницької діяльності,  в тому числі екскурсійної.

Екологічна екскурсія – цілеспрямований, наочний процес пізнання навколишнього середовища [3].

Доцільність використання цього методу пов’язана з рядом його переваг:

  • Орієнтована на будь-який вік і стать.
  • Можливість впровадження як теоретичної (просвітницької), так і практичної частини.
  • Актуальна як для сільського, так і для міського населення.
  • Дозволяє встановити тісний зв’язок в системі «людина-природа».

Методика екскурсії – це сукупність прийомів підготовки і проведення екскурсії, яка включає як загальні принципи, так і індивідуальні особливості екскурсовода.

Загальна екскурсійна методика складається з двох основних розділів:

а) підготовка екскурсії;

б) проведення екскурсії.

Класифікація екскурсійних об'єктів

Класифікація екскурсійних об'єктів проводиться за:

- видами:

а) пам'ятки - історичні, археологічні, мистецтва, документальні;

б) об'єкти природи - ліси, гаї, річки, заповідники, заказники, національні парки, урочища, ландшафтні комплекси;

- змістом - однопланові, багатопланові;

- функціональним призначенням - основні, додаткові, супутні;

- ступенем збереженості  - повністю збережені, перебудовані, реконструйовані [1].

Виділяють також інструменти, які дозволяють успішно провести екскурсію:

  • Логічність викладу інформації
  • Прийоми показу
  • Розповідь.

Отже, екологізація суспільства може бути успішно впроваджена шляхом просвітницької діяльності, що ґрунтується на введенні екологічних екскурсій. Доцільно розробити класифікацію і методологію реалізації екологічних екскурсій. Водночас така діяльність є позитивною у формуванні екологічного світогляду людини і суспільства загалом.

 

Список використаних джерел:

  1. Стратегія сталого розвитку (туристична галузь): навч. посіб./[В.М.Ісаєнко, К.Д.Ніколаєв, К.О.Бабікова та ін.] – К: НПУ ім. М.П.Драгоманова, 2013. – 301 с.
  2. Гирусов Е. Екологізація як спосіб збереження суспільства / Е. Гирусов, Х. Маринов // Ойкумена. – 1991. – № 6. – С. 3-7.
  3. Рудейчук М.М. Основи екскурсійної роботи. Ужгород, 2007. - 34 с.
Додати коментар

Коментарі   
0 # Олена Володимирівна 22.03.2018, 14:56
Назва і зміст матеріалу не зовсім корелюють, бо екологічна екскурсія - це лише один аспект, а ...??
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись