ПРОФЕСІЙНА КОМУНІКАТИВНА ДІЯЛЬНІСТЬ ДЕРЖАВНИХ ІНСПЕКТОРІВ З НАГЛЯДУ У СФЕРІ ПОЖЕЖНОЇ ТА ТЕХНОГЕННОЇ БЕЗПЕКИ
Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля НУЦЗУ
Ненько Юлія
Найчастіше, коли говорять про навички, мають на увазі професійні знання і вміння. Але не менш важливими є й soft skills – універсальні непрофесійні якості, які допомагають нам взаємодіяти між собою незалежно від сфери діяльності. Такі навички потрібні для будь-якої професії і допомагають швидше адаптуватися до змін на ринку праці та переорієнтуватися в разі втрати актуальності сфери зайнятості.
Однією із найважливіших навичок, які відносяться до soft skills, є комунікація. Професійна діяльність державних інспекторів з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки безпосередньо належить до групи комунікативних професій, а її ефективність залежить від знань, умінь, навичок, здібностей у сфері спілкування. Основний зміст цієї діяльності складає комунікативний процес, тому спілкування в цій галузі можна розглядати як професійне, а відповідні комунікативні якості – як професійно важливі якості особистості.
Основу практичної діяльності державних інспекторів з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки становлять відносини системи «людина-людина», що висуває до працівників певні комунікативні вимоги. З одного боку, комунікативні уміння базуються на сукупності знань, що є зовнішнім аспектом, з другого, обумовлені психологічними особливостями індивіду. До найбільш важливих особистісних якостей, що впливають на характер спілкування у процесі професійної взаємодії, відносяться:
– емпатія, яка є засобом стримування негативних емоцій у взаємодії з оточуючими і складається зі здатності особистості розпізнавати емоційний стан співрозмовника, реагувати на його переживання і добирати адекватну емпатійну відповідь;
– толерантність як прояв терпимості до думок, поведінки інших людей. У процесі комунікації толерантність може мати прояв у виборі позитивного тону висловлювання, тактовності, неприпустимості застосування агресивних інтонацій і висловлювань, застосуванні лише конструктивної критики, тобто наданні характеристики дії, а не конкретних фактів, явищ і людей, відсутності жорстокості в поведінці, безконфліктності;
– моральність. Ефективна взаємодія зі співрозмовником, безконфліктність можливі лише за умови дотримання моральних норм. Високі моральні якості забезпечують доброзичливе, ціннісне ставлення до оточуючих людей, гуманні відносини і взаємоповагу між людьми незалежно від їх віку, соціального положення, расової і національної приналежності;
– комунікабельність як здатність легко й швидко встановлювати контакти з іншими людьми і відчувати задоволення від цього. Саме така умова, коли комунікативним процесом задоволені обидві сторони, що взаємодіють, забезпечує ефективність комунікативного акту;
– емоційна стійкість. В умовах постійних емоційних навантажень, які супроводжують службову діяльність державних інспекторів з нагляду у сфері пожежної та техногенної безпеки, саме емоційна стійкість сприяє готовності адекватно діяти в складних емоційних умовах, переносити їх без негативного впливу (або зведення його до мінімального) на власне здоров’я, оточуючих людей, керувати власними емоціями, протидіяти стресу.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Зубенко Л. Г., Немцов В. Д. Культура ділового спілкування : навч. посібник. К. : ЕксОб, 2012. 200 с.
-
Ісаєнко М. М. Формування комунікативних умінь у курсантів вищих закладів освіти МВС : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. Наук : 13.00.04. Одеса, 2012. 19 с.