Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ІСТОРИКО – ПЕДАГОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ СПАДЩИНИ ПЕДАГОГІВ – НОВАТОРІВ

Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка

Калініченко Надія

Друга половина ХХ ст. характеризується багатовекторними освітніми процесами, зокрема гуманістичною спрямованістю діяльності педагогів-новаторів. Це, насамперед, автор «Школи радості» – прогресивної моделі організації навчально-виховного процесу в середній школі Василь Сухомлинський та його друзі й однодумці Іван Ткаченко, Микола Кодак, Арон Рєзнік,  які в Україні стали фундаторами школи нового типу на засадах педагогіки співробітництва, поцінування людини, дитини, розбудови моделей шкіл на принципах демократизму, відкритості, прогностичності.

Їх внесок у теорію навчання, виховання, моделювання навчального закладу як школи Успішності, Творчості, Розвитку, соціалізації, школи громадянського становлення, усвідомленого вибору підростаючим поколінням власної життєвої траєкторії, сповідування духовних цінностей реалізувався в успішній педагогічній практиці, яка стала національним здобутком.

Вони значно випередили свій час і попри тотальну політизацію, формалізацію і тенденційність наукових досліджень радянського періоду виокремлюються вагомим внеском новаторських підходів до розбудови шкільництва, доробком в історії педагогіки.

Сучасні дослідники української педагогічної думки Н.Антонець, Л.Березівська, Л.Бондар, Н.Дічек, Н.Побірченко, О.Сухомлинська, А. Іванко,  О. Філоненко, Т.Філіпова та інші на основі об’ємної джерельної бази, введення до наукового обігу нових історичних документів, архівних матеріалів, використовуючи дослідницькі підходи, методологічні принципи історіографії, дають якісно нову оцінку історико-педагогічним явищам.

Історіографію окресленої проблеми базуємо на дисертаційних роботах, монографіях, методичних посібниках, статтях та архівних матеріалах [1].

Педагогічна система Василя Сухомлинського створювалася протягом 50-60-х років ХХ століття у Павлиській середній школі. Наставником Сухомлинського – директора сільської школи з Кіровоградщини, був особисто С. Чавдаров, талановитий педагог, у 1944-1956 роках – директор Науково-дослідного інституту педагогіки УРСР. Спілкування відомого вченого і молодого дослідника, навчання в заочній аспірантурі НДІ педагогіки УРСР справили значний вплив на формування науково-педагогічних поглядів Василя Олександровича. У відносинах з молодим тоді Сухомлинським професор Чавдаров виявив себе як вимогливий учений, мудра і добра людина.

Вчених і практичних педагогічних працівників цікавили такі його праці: «Інтерес до навчання – важливий стимул навчальної діяльності учнів» (1952), «Виховання колективізму у школярів» (1956), «Виховання комуністичного ставлення до праці» (1959), «Виховання радянського патріотизму у школярів» (1960), «Павлиська середня школа» (1969), «Серце віддаю дітям» (1969) та інші. Вчені і вчителі позитивно оцінювали педагогічну діяльність В. Сухомлинського за чітко окреслені гуманістичні принципи, відзначали комплексний підхід до проблем виховання й навчання школярів, прагнення зробити дитину щасливою, визначення впливів на її особистість, органічним поєднанням розумового, фізичного, трудового, морального, естетичного виховання.

Чимало наукових розвідок розкривають сутність досвіду Ткаченка – директора Богданівської середньої школи № 1 Знам’янського району. Досвід І.Ткаченка проанонсовано в каталогах передового педагогічного досвіду УРСР, представлений в методичних збірниках Центрального інституту удосконалення вчителів Міністерства освіти УРСР, архіві Кіровоградського обласного інституту удосконалення вчителів, Державному архіві Кіровоградської області.  Це адреси досвіду, короткі відомості про сутність досвіду, методичні матеріали узагальнення досвіду, методичні рекомендації по його впровадженню, інформаційні ілюстровані плакати, буклети.

У дисертаційному дослідженні О. Максимчук «Система трудового виховання в педагогічній спадщині І.Г.Ткаченка» (2002), автором ґрунтовно проаналізовано і систематизовано його педагогічну діяльність і спадщину щодо змісту, форм, технологій та впливу суспільно корисної праці на формування творчої, самодостатньої особистості   [3].   

А. Іванко у дисертаційній роботі «Освітня діяльність та педагоігчна спадщина І.Г.Ткаченка (1919-1994рр.)» визначив особливості його самодостатньої педагогічної системи, зокрема таких її компонентів як моделювання навчального закладу як території творчості, наукові основи управління школою, які базувалися на таких принципах як: плановість, перспективність, конкретність, професійність, правильний добір, виховання та раціональне використання кадрів, систематичність перевірки прийнятих рішень, продуктивні взаємовідносини між керівником і підлеглими. У дисертації А. Іванко обґрунтовано доводить вагомість внеску І. Ткаченка в теорію і практику трудового виховання учнівської молоді, поєднання навчання з продуктивною працею як визначальної умови формування самодостатньої особистості [2].

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Сухомлинский В.А. и современная школа. Тезисы докладов научно-практической конференции. 25-27 сентября 1978 г. Кировоград – Павлиш. 124 с.
  2. Іванко А.Б. В.О. Сухомлинський, І.Г. Ткаченко: діалог самодостатніх педагогічних   систем. Кіровоград, ОІППО. 2002. 60 с.
  3. Максимчук О.В. Система трудового виховання в педагогічній спадщині І.Г. Ткаченка: Дис. ... канд. пед. наук / Оксана Володимирівна Максимчук. К., 2002. 34 с.
Додати коментар

Коментарі   
0 # Nick 17.11.2021, 08:45
Шановна Надіє Андріївно! Я Вам щиро вдячний за цікавий виступ на конференції. Будемо друкувати.
Відповісти
0 # Ярослав Бобейко 16.11.2021, 23:51
Надзвичайно інформативна стаття. Вона стане неоціненним внеском у розвиток її майбутніх читачів.
Відповісти
0 # Юрій 16.11.2021, 21:54
Дуже інформативне та цікаве дослідження. Дякую за роботу!
Відповісти
0 # Наталія Магеря 16.11.2021, 21:22
Із задоволенням ознайомилися із статею. Дякую. Подальших успіхів!
Відповісти
0 # Євгенія Мелешко 16.11.2021, 19:14
Стаття дуже цікава і корисна. Дана стаття привертає нашу увагу до педагогів-новат орів XX-XXI ст
Відповісти
0 # Марьяна Недвига 15.11.2021, 22:40
Дуже цікава стаття, багато дізналась про педагогів-новат орів нашої області.
Відповісти
0 # Аліна Йорж 14.11.2021, 19:35
Дякую за роботу, було дійсно цікаво дізнатися про педагогів новаторів XX-XXI.
Відповісти
0 # Олена Дудченко 14.11.2021, 09:34
Перш за все, хочу подякувати автору за те, що привернув нашу увагу до цієї проблематики, а також розповів нам про творчі доробки педагогів-новат орів саме з Кіровоградщини.
Відповісти
0 # Валерия 13.11.2021, 18:13
Дуже інформативна стаття. Мені було дуже цікаво читати цю статтю, адже зараз я мало знаю про педагогів новаторів XX-XXI. Дякую)
Відповісти
0 # Вікторія Головченко 13.11.2021, 17:01
Дуже цікава стаття. Інколи при дослідженні нового, можна опиратися і на досягнення минулого.
Відповісти
0 # Nick 12.11.2021, 19:16
Надзвичайно цікава стаття. Дякую Вам Надіє Андріївно за змістовний виклад нашої обласної історії вчителів новаторів. Микола Садовий
Відповісти
0 # Діана Коврига 12.11.2021, 13:07
Дякую, стаття дуже зацікавила.Захо тілось ще більше ознайомитися з фізикою минулого та з новаторами сьогодення. Це дуже цікаво.
Відповісти
0 # Яна Закушняк 12.11.2021, 12:45
Дуже цікава стаття, для мене вона дуже корисна і як на мене вона є досить актуальною в наш час, адже ми мало знаємо про педагогів нашої області
Відповісти
0 # Ганна Дефорж 12.11.2021, 10:58
Хто не знає минулого, той не буде знати майбутнього. Стаття є актуальною, особливо для студентів та молодих науковців. Найкращі традиції сухомлиністики завжди будуть в пріоритеті.
Відповісти
0 # Артем 12.11.2021, 09:15
Мені дуже сподобалась ця стаття. Мені було дуже цікаво читати цю статтю, тому що зараз ми мало знаємо про педагогів новаторів XX-XXI.
Відповісти
0 # Іванна 12.11.2021, 09:10
Цікава стаття, особливо для мене пізнавальна. Було цікаво ознайомитися з сучасними дослідниками української педагогічної думки та працями О.В. Сухомлинського і І.Г.Ткаченка.
Відповісти
0 # Татарчук Анна 12.11.2021, 09:02
Чудова стаття і вона є актуальною, так як педагогічний досвід і спадщина, яку вони залишили, дозволяють нам покращити свої власні здібності в проведенні уроків і т. д. Тому дуже цікаво було читати про дослідження їх спадщини.
Відповісти
0 # Микола 12.11.2021, 08:38
Мені дуже сподобалася стаття. Дійсно ми мало знаємо про педагогів новаторів кінця ХХ - початку ХХІ століття нашої області. Особливо цікаво було ознайомитися із педагогічною та науковою діяльністю В.О.Сухомлинськ ого, з його системою трудового виховання та навчання.
Відповісти
0 # Олена Трифонова 11.11.2021, 20:18
Дякую автору за цікаве дослідження! Підтримую думку про потребу дослідження спадщини педагогів-новат орів
Відповісти
0 # Олександр Школьний 09.11.2021, 11:28
Треба виправити дві опечатки у заголовку, бо досить весело зараз звучить :) а взагалі тема цікава, я так розумію, авторка планує цим займатися. В добру путь!
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись