
Столітні традиції якісної освіти!
Інструменти доступності
Тетяна Риженко
(студентка, 5 курс, Навчально-науковий інститут педагогіки і психології)
Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка, місто Суми
Кандидат педагогічних наук, доцент Ольга Васько
Постановка проблеми. Учитель на уроках математики в початкових класах навчає, виховує і розвиває. Але все це неможливо, якщо вчитель одночасно не викликає пристрасть до навчання і не демонструє дитині, як правильно здійснювати навчальний процес. Ці дві вимоги взаємопов’язані. Щоб учень хотів навчатися, він повинен вміти вчитися. Інтерес підтримується успіхом. А без успіху, без радісного переживання перемоги над труднощами немає цікавості, розвитку здібностей, а головне немає знань.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. В.О. Сухомлинський говорив: «Успіх у навчанні – єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для подолання труднощів, бажання вчитися» [2, 174]. За його словами, пристрасне бажання вчитися, усвідомлення мети навчання – найважливіший стимул навчальної діяльності учнів. Виховання цього бажання нерозривно пов’язане з усією системою навчально-виховної роботи школи й здійснюється воно науроці.Тому використання ідей В. О Сухомлинського щодо створення ситуації успіху на уроках математики є актуальною темою й нині, оскільки вчитель повинен розвивати особистість дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.
На необхідність створення ситуації успіху в процесі навчання наголошували І. Д. Бех, А. С. Бєлкін, Л. С. Виготський, В. О. Оніщук, О. Я. Савченко, І. Ф. Харламов, Г. І. Щукіна та ін.
Мета статтіполягає в обґрунтуванні сутності і прийомі створення ситуації успіху на уроках математики в початковій школі на засадах ідей В. О. Сухомлинського.
Виклад основного матеріалу.Початкова ланка освіти єфундаментом шкільного навчання, оскільки саме тут закладається базис для формування особистості майбутнього громадянина. Усім відомо, що діти допитливі та йдуть до школи з бажанням вчитися. Проте часто в повсякденному житті ми спостерігаємо, що учні не мають бажання відвідувати школу, виконувати домашнє завдання, розширювати свій кругозір.
З’ясування причин втрати інтересу до навчання ібажання вчитися; визначення ролі школи і вчителя в негативному ставленні дитини до навчання; пошук ефективних умов успішного навчання, це не значний перелік проблем яким приділяв увагу В. О. Сухомлинський.
Значущими і нині є слова визнаного педагога: «Є успіх, є бажання вчитися. Особливо важливо це на першому етапі навчання – в початковій школі, де дитина не вміє долати труднощі, де невдача приносить справжнє горе» [2, 105].
Дослідження показують, що діти швидше і краще засвоюють ті предмети, які їм цікаві і приносять радість.Томупершочерговою задачею при організації уроків математики є застосування прийомів створення ситуації успіху. При створенні ситуації успіху ураховуються індивідуальні особливості учнів, оскільки її підґрунтям є особистісно орієнтований підхід до навчання і виховання.
На думку А.С. Белкина, ситуація – це сполучення умов, які забезпечують успіх, а сам успіх – результат подібної ситуації [1, 25].
Ситуація успіху – це цілеспрямований, спеціально організований комплекс умов, що дозволяє учневі досягти значних результатів у діяльності, які супроводжуються позитивними емоційними, психологічними переживаннями [1, 25].
В науково-педагогічній літературі виокремлюється ряд прийомів створення ситуації успіху. Спираючись на особливості дітей молодшого шкільного віку і специфіку навчального предмета виокремили наступні прийомі створення ситуації успіху на уроках математики в початкових класах:
Учитель. Ви зможете!
Учні (разом). Ми зможемо!
Кожен учень. Я зможу!
Учні (одне одному на вушко). Ти зможеш!
Існує велика кількість різноманітних прийомів створення ситуації успіху, а успіх має величезне значення в житті людей. Про це говорить вислів В.О. Сухомлинського: «Дитина повинна бути переконана, що успіхом він зобов’язаний, перш за все, самому собі. Допомога вчителя, якою б ефективною вона не була, всеодно повинна бути прихованою. Варто дитині відчути, що відкриття зроблене за допомогою подачі вчителя, радість успіху може померкнути»[3, 487].
Висновки і перспективи подальших розвідок. Отже, ідеї видатного українського педагога В. О. Сухомлинськогоє важливим підґрунтям у вирішеннісучасних проблем освіти, зокрема проблеми створення ситуація успіху на уроках математики в початковій школі. Його педагогічна спадщина має величезний потенціал у розв’язанні актуальних проблем сучасної математичної освіти, такими є: організація уроків математики на природі, спостереження за явищами природи і поєднання споглядання реальної природи із математичними об’єктами тощо.
Бібліографія
Стрічка RSS коментарів цього запису