Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Перехід на STEM-освіту як напрям модернізації шкільної і вузівської систем навчання

Валентина Шарко
Херсонський державний університет, м Херсон, Україна

Наказ МОН України №1383 від 30.12.2015 засвідчує, що з метою інноваційного розвитку предметів природничо-математичного циклу, науково-дослідної роботи в навчальних закладах та з упровадження і розвитку STEM-освіти в Україні при МОН створено робочу групу, якій доручено до 16.04.2016 року розробити план заходів з упровадження й розвитку STEM-освіти в Україні та подати його на затвердження [1].

Мета проведення цих заходів пов’язана з необхідністю досягнення цілей, що має реалізовувати STEM-освіта, до складу яких входять:

збільшення кількості школярів, що виявляють інтерес до технічної творчості, нових технологій, досліджень у міжпредметних суміжних галузях;

розвиток умінь і формування навичок у покоління молодих інноваторів (креативність, уміння бачити і розв’язувати проблеми, уміння працювати в команді, комунікативні навички);

підтримка наукової, технічної та інженерної складових в додатковій освіті школярів та розширення можливостей долучення учнів до роботи у природничо-наукових та інженерних лабораторіях, надання їм доступу до сучасного обладнання та інноваційних програм;

мотивація учнів старших класів до продовження освіти в науково-технічній та інженерній сферах, ознайомлення їх з новими технологіями;
популяризація винахідницької та науково – дослідницької діяльності;

проектно-орієнтоване навчання школярів під керівництвом молодих учених та інженерів та формування експертної спільноти з оцінки результатів діяльності STEM-центрів регіонального, обласного і районного рівнів;

створення умов для адаптації і впровадження інноваційних програм, створених за участі провідних промислових і конструюючих підприємств або організацій, пов’язаних з програмами додаткової освіти школярів [1].

Згідно концепції розробників, STEM-освіта має поєднувати в собі міждисциплінарний і проектний підходи, основою для чого виступає інтеграція природничих наук в технології, інженерну творчість і математику. У зв’язку з цим навчання учнів STEM – дисциплін має передбачати застосування методик їх викладання не як самостійних, відокремлених одна від одної, а на засадах міждисциплінарної інтеграції.

В Україні сформувалася власна система роботи з інтелектуально обдарованими дітьми, у тому числі й з природничо-математичних та технологічних дисциплін: інтелектуальні конкурси, олімпіади; мережа спеціалізованих ліцеїв, випускники яких демонструють високі результати, у тому числі й зі STEM - дисциплін; система позашкільної освіти. Це той трикутник, на базі якого, за думкою вітчизняних вчених, потрібно вибудовувати систему науково-орієнтованої освіти, впроваджувати принципи наукового й інженерного методів в освіту школярів.

Нині вже робляться перші кроки з упровадження системи навчання STEM. У середній школі вводяться міждисциплінарні програми навчання, збільшується поінформованість учнів зі STEM-предметів і STEM - професій, а також академічних вимог у STEM-галузях. У старшій школі забезпечується складна програма навчання з акцентом на застосуванні STEM-предметів, пропонуються курси і шляхи для підготовки у STEM-областях і професіях, а також учнівську молодь готують до успішної післяшкільної зайнятості та освіти. При цьому, на кожній стадії ця система розвиває здібності учнів до дослідницької, аналітичної роботи, експериментування, критичного мислення; з’єднує шкільні й позашкільні можливості та форми навчання [3,4].

Впровадження в навчально-виховний процес методичних рекомендацій з організації STEM-освіти дозволить сформувати в учнів найважливіші характеристики, які визначають компетентного фахівця:

- уміння побачити проблему й визначити в ній якомога більше можливих сторін і зв'язків;
- уміння формулювати дослідницьке завдання й визначати шляхи його вирішення;
- гнучкість як уміння застосовувати знання в різних ситуаціях, розуміти можливість інших точок зору щодо розв’язання проблем і стійкість у відстоюванні своєї позиції;
- оригінальність у розв’язанні проблем, відхід від шаблону;
- здатність до перегруповування ідей та зв'язків;
- здатність до абстрагування і до конкретизації, до аналізу і синтезу;
- відчуття гармонії в організації ідеї.

Це дозволить наблизити зміст різноманітних сфер науково-технічної діяльності людського суспільства до навчального процесу.
Ознайомлення учнів зі STEM-професіями передбачає введення їх у світ нових понять і технологій. Серед понять це такі як: інновація, STEM і STEAM-освіта, STEM-спеціальності, STEM-грамотність, інжиніринг, реінжиніринг, креативна індустрія, мехатроніка, нанотехнології, фандрайзинг, наукова грамотність, освітня робототехніка (ОРТ), проектна діяльність, ТРВЗ, фасилітація [4].

Аналізуючи стан впровадження STEM – освіти в ЗНЗ України, Н.Морзе зазначає, що трансформація освітньої галузі у цьому напрямі вимагає від держави розробки політики, яка включатиме такі вектори: професійний розвиток, навчальні програми та система оцінювання, ІКТ, ресурсне забезпечення, дослідження та оцінювання. Пропозиції автора стосовно першочергових дій у цьому аспекті модернізації освіти виглядають так:

1. Вивчити підходи та особливості STEM-освіти;
2. Розробити політику трансформації ЗНЗ у STEM-освіту;
3. Запровадити системні зміни за всіма напрямами діяльності ЗНЗ (зміст і оцінювання діяльності учнів; підвищення кваліфікації вчителів; створення інфраструктури, моніторинг тощо) [5].

БІБЛІОГРАФІЯ:

1. Наказ МОН України № 188 від 29.02.2016 р «Про створення робочої групи з питань впровадження STEM-освіти в Україні» [Електронний ресурс]. –Режим доступу: mon.gov.ua
2. STEAM-освіта: інноваційна науково-технічна система навчання» .[Електронний ресурс]. – Режим доступу :http://ippo.kubg.edu.ua/content/11373
3. Лист № 869-16/02.2 МОІППО щодо впровадження STEM-освіти в загальноосвітніх навчальних закладах від05.10.2015 [Електронний ресурс] –Режим доступу: http://osvita-krda.mk.ua,
4. Додаток 2 до листа МОІППО № 999/15-32 від 28.09.2015 .[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita-krda.mk.ua
5. Морзе Н. Презентація STEAM-освіта [Електронний ресурс]. – Режим доступу http://www.stemschool.com/

Додати коментар

Коментарі   
0 # Ганна Сунденко 21.10.2016, 11:15
Автор обрав актуальну тему дослідження. STEM-освіта - прогресивний та перспективний напрямок
Відповісти
0 # Свытлана Стадніченко 21.10.2016, 10:34
Тема актуальна і цікава. STEM-освіта передбачає вищий рівень підготовки викладачів, навички творчої діяльності. Погоджуємося, що навчання учнів STEM – дисциплін вимагає застосування методик їх викладання не як самостійних, відокремлених одна від одної, а на засадах міждисциплінарн ої інтеграції. Дуже цікавий сучасний підхід до освітнього процесу!
Відповісти
0 # Лисовой Дмитрий 21.10.2016, 09:56
Интересная и увлекательная статья
Відповісти
0 # Головко Наталия 21.10.2016, 09:53
Тема на сьогоднішній час дуже актуальна, заслуговує уваги.
Відповісти
0 # Тетяна 21.10.2016, 07:32
Дуже цікава, сучасна, актуальна тема.
Відповісти
0 # Бачкіна Тетяна 20.10.2016, 23:24
Більш сучасний погдяд на теперішні способи навчання, я вважаю ,що інноваційний розвиток предметів природничо-мате матичного циклу, науково-дослідн ої роботи в навчальних закладах покраще ефективність діяльності учнів.
Відповісти
0 # Олена 20.10.2016, 22:47
В статті представлена надзвичайно актуальна проблема, яку необхідно вдосконавлювати та впроваджувати
Відповісти
0 # Ден Олександр 20.10.2016, 22:12
Цікаві думки та досить штроке поле для застосування при викладанні фізики
Відповісти
0 # Oleksandr 20.10.2016, 21:49
Щось новеньке та перспективне
Відповісти
0 # Олена 20.10.2016, 21:47
Заслуговує уваги, досить цікаво
Відповісти
0 # Ганна 20.10.2016, 21:46
На мій погляд дуже цікава та пізнавальна стаття.
Відповісти
0 # Ольга Панина 20.10.2016, 21:45
Автором затронута крайне важная тема. STEM-образовани е - это то, без чего у государства нет технологическог о будущего, а значит нет никакого будущего.
Відповісти
0 # Ольга Панина 20.10.2016, 21:42
Автором затронута очень важная на данный момент тема. STEM-образовани е - это то, без чего у государства нет технологическог о будущего, а зжначит нет никакого будущего.
Відповісти
0 # Ольга Єкименкова 20.10.2016, 17:58
Так, ми повинні прагнути переходу на STEM-освіту. Зарубіжні колеги мають досить високі результати математично-тех нологічної освіти. І одним з рушіїв цього прогресу є саме STEM, що починається з перших класів.
Відповісти
0 # Курнат Галина 20.10.2016, 12:41
Підняте цікаве та актуальне питання. Повністю підтримую автора!!!
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись