
Столітні традиції якісної освіти!
Інструменти доступності
Олег Царенко
(Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кіровоград, Україна)
Незважаючи на понад тридцятилітній термін впровадження компʼютерної техніки в навчальний процес ступінь інформатизації освіти досі залишається незадовільним через недостатність педагогічних програмних засобів з більшості навчальних дисциплін. Тому актуальним завданням сьогодення все ще є розробка та широке впровадження в навчально-виховний процес різноманітних інформаційно-компʼютерних засобів навчання до яких, зазвичай, відносять електронні навчальні книги, аудіовізуальні матеріали, програмно-методичне забезпечення компʼютерних технологій (дистанційні курси, тестуючі програми, тренажери, мультимедійні засоби) та інше.
Мета даної роботи полягає в тому, щоб систематизувати досвід підготовки та проведення мультимедійних лекції з навчальних курсів «Фізика напівпровідників» та «Наноматеріали і нанотехнології», які автор викладає для студентів спеціальності 8.04020301 Фізика*, розкрити їх переваги та недоліки, окреслити необхідні рекомендації щодо ефективного застосування мультимедійних засобів у навчанні.
Звісно, що основною формою проведення аудиторних занять у вищому навчальному закладі є лекція. Саме лекція вважається органічною єдністю методу і форми навчання та повинна залучати студентів до процесу уважного сприймання матеріалу, візуального спостереження допоміжних засобів, конспектування і бути цілісним, закінченим заняттям.
Проблемам розробки загальних теорій використання мультимедіа-техніки в освіті та їх впливу на психолого-педагогічний розвиток особистості присвячено чимало теоретико-експериментальних праць вітчизняних і зарубіжних педагогів (В.П. Агеєв, В.Ю. Биков, Я.І. Вовк, М.І. Жалдак, Г.С. Костюк, Ю.І. Машбиць та інші), які доводять, що мультимедійній лекції легше надати проблемний характер, з її допомогою не складно відобразити сучасні досягнення науково-технічного розвитку, сприяти поглибленій самостійній роботі студентів, розвитку їхніх творчих здібностей.
Однак, застосування засобів мультимедіа в лекційному процесі вимагає нових підходів до естетики та ергономіки навчального процесу: оформлення лекцій-презентацій не повинно помітно відставати від рівня дизайну Web-сторінок Інтернету [1]. Крім цього, лекції повинні супроводжуватися добре розробленими Flash-моделями, так як при цьому сприйняття викладеного матеріалу стає більш усвідомленим, активізується процес пізнання і значно підвищується інтерес студентів до досліджуваної теми. Використання Flash-моделей, як метод навчання, забезпечує сприйняття студентами складних явищ дійсності в їх динаміці, в часі та в просторі і, як показує наш досвід, такі моделі викликають у студентів значний інтерес.
Підготовка мультимедійної лекції вимагає особливого підходу до її змісту і структури, а фундаментальне значення при цьому має підбір і підготовка навчального матеріалу [2]. Якщо аналізувати навчальні курси «Фізика напівпровідників» та «Наноматеріали і нанотехнології», то серед вимог до навчального матеріалу можна виділити наступні:
Впровадження в навчальний процес інформаційних технологій не виключає традиційні методи навчання, а гармонійно поєднується з ними на всіх етапах навчання. При раціонально організованому навчанні міцність засвоєння знань залежить не тільки від подальшої роботи із закріплення знань на практичних та лабораторних заняттях, але й від первинного сприйняття матеріалу на лекції. Великий обсяг інформації, що повідомляється, складна експериментальна база, яка принципово не може бути продемонстрована в навчальній аудиторії, роблять мультимедійну лекцію єдино можливою формою читання лекцій з сучасних природничих дисциплін, і, отже, необхідною складовою сучасної методики навчання у ВНЗ.
БІБЛІОГРАФІЯ
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
Царенко Олег Миколайович − кандидат технічних наук, професор кафедри фізики та методики її викладання Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка; oleg.tsarenko@yandex.ua.
Наукові інтереси: методологічні дослідження навчального процесу, інноваційні педагогічні технології навчання.
який зможе відповідади на неординарні запитання студентів
Использование Flash-моделей может оказаться не оптимальным решением из-за известных сложностей с поддержкой Flash на современных мобильных устройствах.
Т.е. все в порядке, когда Flash-модели предполагается использовать только на лекции, на оборудовании преподавателя. Но если эти материалы в будущем будут распространятьс я для студентов, то стоит периодически рассматривать возможность перехода на другие технологии (так для сайтов сейчас рекомендуют переходить на html5).
Стрічка RSS коментарів цього запису