Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

Особливості створення мультимедійних лекцій з навчальних курсів природничих дисциплін

Олег Царенко

(Кіровоградський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка, м. Кіровоград, Україна)

Незважаючи на понад тридцятилітній термін впровадження компʼютерної техніки в навчальний процес ступінь інформатизації освіти досі залишається незадовільним через недостатність педагогічних програмних засобів з більшості навчальних дисциплін. Тому актуальним завданням сьогодення все ще є розробка та широке впровадження в навчально-виховний процес різноманітних інформаційно-компʼютерних засобів навчання до яких, зазвичай, відносять електронні навчальні книги, аудіовізуальні матеріали, програмно-методичне забезпечення компʼютерних технологій (дистанційні курси, тестуючі програми, тренажери, мультимедійні засоби) та інше.

Мета даної роботи полягає в тому, щоб систематизувати досвід підготовки та проведення мультимедійних лекції з навчальних курсів  «Фізика напівпровідників» та «Наноматеріали і нанотехнології», які автор викладає для студентів спеціальності 8.04020301 Фізика*, розкрити їх переваги та недоліки, окреслити необхідні рекомендації щодо ефективного застосування мультимедійних засобів у навчанні.

Звісно, що основною формою проведення аудиторних занять у вищому навчальному закладі є лекція.  Саме лекція вважається органічною єдністю методу і форми навчання та повинна залучати студентів до процесу уважного сприймання матеріалу, візуального спостереження допоміжних засобів, конспектування і бути цілісним, закінченим заняттям.  

Проблемам розробки загальних теорій використання мультимедіа-техніки в освіті та їх впливу на психолого-педагогічний розвиток особистості присвячено чимало теоретико-експериментальних праць вітчизняних і зарубіжних педагогів (В.П. Агеєв, В.Ю. Биков, Я.І. Вовк,  М.І. Жалдак, Г.С. Костюк, Ю.І. Машбиць  та інші), які доводять, що мультимедійній лекції легше надати проблемний характер, з її допомогою не складно відобразити сучасні досягнення науково-технічного розвитку, сприяти поглибленій самостійній роботі студентів, розвитку їхніх творчих здібностей.

 Однак, застосування засобів мультимедіа в лекційному процесі вимагає нових підходів до естетики та ергономіки навчального процесу:  оформлення лекцій-презентацій не повинно помітно відставати від рівня дизайну Web-сторінок Інтернету [1]. Крім цього, лекції повинні супроводжуватися добре розробленими Flash-моделями, так як при цьому сприйняття викладеного матеріалу стає більш усвідомленим, активізується процес пізнання і значно підвищується інтерес студентів до досліджуваної теми. Використання Flash-моделей, як метод навчання, забезпечує сприйняття студентами складних явищ дійсності в їх динаміці, в часі та в просторі і, як показує наш досвід, такі моделі викликають у студентів значний інтерес.

Підготовка мультимедійної лекції вимагає особливого підходу до її змісту і структури, а фундаментальне значення при цьому має підбір і підготовка навчального матеріалу [2].  Якщо аналізувати навчальні курси  «Фізика напівпровідників» та «Наноматеріали і нанотехнології», то серед вимог до навчального матеріалу можна виділити наступні:

  • чіткий відбір навчального матеріалу з виділенням найбільш важливого, вилучивши надлишкові математичні викладки, − більше уваги приділити обговоренню наслідків фізичних законів, їх практичного застосування;
  • особливу увагу приділяти питанню візуалізації знань − враховувати, що фізика, як і інші природничі дисципліни – наука експериментальна і без демонстрацій, в першу чергу, лекційних, складно домогтися глибокого розуміння предмета.  Мультимедійна лекція може включати відеозаписи натурних експериментів, анімації фізичних явищ або процесів, компʼютерні моделі, інші освітні ресурси, однак, не виключає проведення натурного демонстраційного фізичного експерименту;
  • слід враховувати, що обсяг знань, необхідний для засвоєння студентами, все зростає, а аудиторний час на його засвоєння скорочується, тому навчальний матеріал необхідно ущільнювати; отже, для кращого його сприйняття навчальний матеріал повинен бути досить добре структурованим;

Впровадження в навчальний процес інформаційних технологій не виключає традиційні методи навчання, а гармонійно поєднується з ними на всіх етапах навчання.  При раціонально організованому навчанні міцність засвоєння знань залежить не тільки від подальшої роботи із закріплення знань на практичних та лабораторних заняттях,  але й від первинного сприйняття матеріалу на лекції. Великий обсяг інформації, що повідомляється, складна експериментальна база, яка принципово не може бути продемонстрована в навчальній аудиторії, роблять мультимедійну лекцію єдино можливою формою читання лекцій з сучасних природничих дисциплін, і, отже, необхідною складовою сучасної методики навчання у ВНЗ.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Ильин В.А., Ширина Т.А., Кудрявцев В.В. Использование мультимедийной технологии в преподавании физики и ее истории/ В.А. Ильин, Т.А. Ширина, В.В. Кудрявцев // Вестник Черниговского государственного педагогического университета им. Т.Г. Шевченко. Выпуск 46. − Т. 2. − Чернигов: ЧГПУ, 2007. − С. 40−42.
  2. Михайлишина Г.Ф. Изучение современной физики в вузе: содержание, методы и формы обучения / Михайлишина Г.Ф. – М.: Academia, 2010. – 172 c.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Царенко Олег Миколайович − кандидат технічних наук, професор кафедри фізики та методики її викладання Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка; [email protected].

Наукові інтереси: методологічні дослідження навчального процесу, інноваційні педагогічні технології навчання.

Додати коментар

Коментарі   
0 # Віталій Іваницький 21.10.2016, 08:59
Цікаві моделі, однак хотілось би подивитись приклад такої презентації з використанням вбудованих доменів, бо на сайті КДПУ в Moodle треба бути студентом, щоб їх бачити... В цілому ж everything cool!
Відповісти
0 # Бачкіна Тетяна 21.10.2016, 00:29
Впровадження компʼютерної техніки в навчальний процес має систематизувати досвід підготовки та проведення мультимедійних лекції з навчальних курсів, і це є досить зручно на певних лекціях але для досягнення добрих результатів потрібен педагог
який зможе відповідади на неординарні запитання студентів
Відповісти
0 # Олег Царенко 20.10.2016, 14:50
Відповідь Рябцю С.І. В курсі "Фізика напівпровідникі в" змодельовано процеси, які відбуваються в р-п-переході, явища в напівпровідника х при зміні температури, при їх освітленні. Хотілося б і більше, але це доволі трудоємкий процес. Думаю, що з часом мої презентації до лекцій будуть значно більше наповнені різноманітними моделями, оскільки багато фізичних явищ не можливо продемонструват и - їх треба або досліджувати лабораторно, або ж демонструвати у вигляді моделей.
Відповісти
0 # Олег Царенко 20.10.2016, 14:45
Відповідь Andrew. На жаль 3D-моделюванням я не володію, тому щоб створити такі моделі необхідно знайти однодумців - зацікавленних осіб, які б допомогли їх розробляти.
Відповісти
0 # Руденко Євгеній 20.10.2016, 01:52
Адекватно розроблена мультимедійна підтримка лекції дійсно підвищує ефективність навчання, а тому це питання потребує дослідження. Літератури з цієї теми багато, а от якогось чіткого рецепту не існує.
Відповісти
0 # Курнат Галина 19.10.2016, 23:35
Застосування мультимедійних засобів у навчанні є досить ефективним методом у підвищенні організації навчального процесу та зацікавленості суб'єктів навчання до вивчення курсу.
Відповісти
0 # Хомутенко Максим 19.10.2016, 22:25
Погоджуюся з думкою автора про актуальність проведення мультимедійних лекцій, особливо з навчальних курсів «Фізика напівпровідникі в» та «Наноматеріали і нанотехнології» .
Відповісти
0 # Алексей Дубинский 19.10.2016, 21:56
Автор поднимает в своей работе очень актуальную тему. Указаны правильные требования к созданию мультимедиа-материалов.
Использование Flash-моделей может оказаться не оптимальным решением из-за известных сложностей с поддержкой Flash на современных мобильных устройствах.
Т.е. все в порядке, когда Flash-модели предполагается использовать только на лекции, на оборудовании преподавателя. Но если эти материалы в будущем будут распространятьс я для студентов, то стоит периодически рассматривать возможность перехода на другие технологии (так для сайтов сейчас рекомендуют переходить на html5).
Відповісти
0 # Лунгол Ольга 19.10.2016, 20:49
Проведене автором дослідження є цікавим й актуальним. Лаконічно викладений матеріал допоможе викладачам у створенні мультимедійних матеріалів та їх подальшому застосуванні під час навчання. Дякую автору за роботу!
Відповісти
0 # Ольга Рєзіна 19.10.2016, 20:22
Як і попередні коментатори хочу зазначити актуальність статті. З проблемами добору, структурування та подачі лекційного матеріалу зтикався кожен викладач, що використовує презентації як засіб навчання.
Відповісти
0 # Алла 19.10.2016, 20:06
ІКТ-засоби здатні доповнити лекційний матеріал викладача, але ніколи не зможуть замінити живе спілкування викладач-студен т!
Відповісти
0 # Теперенко О. 19.10.2016, 20:04
Дана стаття є актуальна.Зараз ,важко приставити світ без комп'ютерних технологій.І створення мультимедійних лекцій,є вірним і ефективним засобом.
Відповісти
0 # Sergey 19.10.2016, 13:11
Широке застосування мультимедійних технологій здатне різко підвищити ефективність активних методів навчання для всіх форм організації навчального процесу. Отже стаття містить необхідний, на сьогоднішній день матеріал.
Відповісти
0 # Andrew 19.10.2016, 11:01
Олеже Миколайовичу, флеш-моделюванн я фізичних процесів це, так би мовити, сьогодення використання інформаційних технологій. Чи застосовували Ви 3D моделі що використовують чисельне моделювання процесів будь-якої складності?
Відповісти
0 # Сергій Рябець 19.10.2016, 10:11
Цікаво, які саме флеш-моделі використовуютьс я в названих курсах, їхне походження та вимоги до створення та застосування?
Відповісти
0 # Віляда Максим 18.10.2016, 23:51
Стаття є досить актуальною, оскільки незавжди матеріально-тех нічне забезпечення лабораторії дозволяє продемонструват и потрібне фізичне явище, провести експеремент, дослідити протікання певного процесу, тощо. Застосування мультимедійних лекцій вирішує цю проблему.
Відповісти
0 # Ольга Ежова 18.10.2016, 08:59
Цікава і актуальна стаття. Сформувати знання про наноматеріали та нанотехнології можна лише за допомогою компютерних технологій навчаня.
Відповісти
0 # Олег Царенко 17.10.2016, 20:57
Звісно, погоджуюсь, більше того можна додати й інші вимоги, як то: чітко розкривати протиріччя, спонукати до роздумів (міркувань), стимулювати самостійну роботу і т.д. Я намагався лише показати, що саме шляхом поєднання мульмедіа, реального експерименту, класичної лекції можна не лише глибше розкрити окремі важливі моменти у розвитку науки та техніки, а й дозволяє візуаліазувати шляхом флеш-моделей складні фізичні (технологічні) процеси, явища ...., що є досить актуальним для таких дисциплін, як "Наноматеріали та нанотехнології" , "Фізика напівпровідникі в", та й інших природничих дисциплін.
Відповісти
0 # Подопригора Наталія 17.10.2016, 17:04
Дійсно,мультиме дійний спосіб відтворення демонстраційног о фізичного експерименту є корисною методичною підтримкою в організації лекційних занять і дає змогу зробити курс фізики наочним і цікавим. Водночас цілком очевидно, що комп'ютерний експеримент не може повністю замінити реальний експеримент і використовувати його потрібно лише в тих випадках, коли це дійсно є необхідним. Тому, на нашу думку, до низки вимог пропонованих автором можна додати і загольнодидакти чні: відповідати науковому рівню вимог, які пред'являються до лекцій у ВНЗ; стимулювати навчально-пізна вальну діяльність студентів; забезпечувати варіативність у поданні навчального матеріалу; сприяти розвитку інтелектуальних здібностей студентів; забезпечувати контроль знань тощо.
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись