Секція 3
ЕЛЕМЕНТИ ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ ЯК ОСНОВА ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ З ТЕХНОЛОГІЙ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ
ІннаКосяк (Київ)
Анотація: У статті охарактеризовано елементи технічної творчості - ефективного засобу виховання, цілеспрямованого процесу навчання і розвитку творчих здібностей учнів в результаті створення матеріальних об'єктів з ознаками корисності і новизни. Розглянуто взаємодію елементів технічної творчості і процесу проектування виробу. Проаналізовано етапи проектної діяльності в професійній підготовці майбутніх педагогів професійного навчання з технології легкої промисловості.
Ключові слова: проектна діяльність, технічна творчість, конструювання, моделювання, проектування.
Инна Косяк
ЭЛЕМЕНТЫ ТЕХНИЧЕСКОГО ТВОРЧЕСТВА КАК ОСНОВА ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБУЧЕНИЯ С ТЕХНОЛОГИЙ ЛЕГКОЙ ПРОМЫШЛЕННОСТИ
Аннотация: В статье охарактеризованы элементы технического творчества - эффективного средства воспитания, целенаправленного процесса обучения и развития творческих способностей учащихся в результате создания материальных объектов с признаками полезности и новизны. Рассмотрено взаимодействие элементов технического творчества и процесса проектирования изделия. Проанализированы этапы проектной деятельности в профессиональной подготовке будущих педагогов профессионального обучения по технологии легкой промышленности.
Ключевые слова: проектная деятельность, техническое творчество, конструирование, моделирование, проектирование.
Іnna Kosiak
THE ELEMENTS OF TECHNICAL CREATIVITY AS THE BASIS OF PROJECT ACTIVITY OF FUTURE TEACHERS OF VOCATIONAL TRAINING TECHNOLOGY OF LIGHT INDUSTRY
Abstract: Designing activity has always been closely connected with the creative work. But lecturers consider technical creativity not only as an activity aims to familiarize students with the diverse world of technology, but also as one of the effective means of labor education and polytechnic education. Psychologists, in the creative works, pay more attention to the timely finding of the students' abilities to a certain type of the creative work, the ascertainment of their formation and the sequence of development. Thus, taking into account the educational and psychological viewpoint the technical creativity is an effective means of education, focused on learning and development of creative abilities of the students in the establishment of material objects with signs of usefulness and novelty.
Analysis of psychological and educational research and teaching experience allows us to conclude that the technical creativity sets up favorable conditions for the development of the following elements: observation, visual memory, imagination, spatial and technical thinking of the students. Technical thinking manifests itself in solving technical problems.
The process of creativity, especially technical, always carried out in phases and includes the following steps: understanding conflict, the creation and study ideas; technical development of the task and practical work on it (designing, modeling and construction); testing objects at work and evaluation of the results of the creative solutions. Therefore, the effectiveness of creativity should be considered not only in relation to the final "product", but also for each phase of the creative task.
The designing process includes scientific research of the best solution of technical problems; argumentation of technical specifications; technical proposal; schematic design; engineering design; workplace design. Practice shows that design is one of the effective means of forming initial professional skills.
Designing is closely connected with modeling as a method of examination of various objects of different nature at their analogs (models). Modeling is widely used in the designing to represent and transform objects, phenomena processes that don’t exist in reality or that are for some reason unavailable.
The next step of designing is the construction. In the process of construction are elaborated the details, full and particular schemes of the planned object and working drawings of all components and individual parts of the product. Designing may be theoretical (on the paper or computer), and the construction concedes the material (real) implementation of the designing activity.
In our opinion, the great importance of the creative work is the continuity of the creative process and its result is the growth of intellectual activity of a student, the easy beginning of the creative condition, the desire for work that requires proper contribution to the case, being in " a state of creativity", the ability to see in creative work joy and pleasure.
Keywords: project work, technical creativity, planning, modeling, design.
Постановка проблеми. Сьогодні, на думку багатьох науковців, одним з універсальних засобів творчого розвитку людини є проектна діяльність. Творча проектна діяльність в процесі навчання формує у студентів ряд якостей, які в кінцевому результаті позитивно позначаються на характері майбутнього педагога професійного навчання, зокрема і за профілем технології виготовлення виробів легкої промисловості.
Згідно з Концепцією розвитку інженерно-педагогічної освіти в Україні (автори Артюх С. Ф., Лобунець В. І., Коваленко О. Е., Ярмоленко П. А.), професійну діяльність педагога професійного навчання прийнято розглядати у вигляді двох самостійних компонентів: інженерної професійної та педагогічної професійної [5, с. 17]. Відповідно до цього можна виділити і два компонента творчості: технічна творчість та педагогічна творчість. Однією з основних цілей в підготовці майбутніх педагогів професійного навчання з технологій легкої промисловості є розвиток технічного мислення та навчання проектним діям як інженерів, педагогічному мисленню і педагогічного проектування як майбутніх педагогів. У тому та іншому випадку присутній елемент творчості. Особливістю двох видів мислення є те, що вони базуються на накопичених знаннях, носять оперативний і пошуковий характер, припускають творчий компонент [1, с. 136].
Отже, сучасний педагог професійного навчання з технологій легкої промисловості повинен готувати творчу особистість у процесі її професійного становлення. А для цього «він сам повинен бути творцем, дослідником, оскільки діяльність і викладача, і майстра виробничого навчання належить до творчого виду діяльності» [2, с. 95-96]. Таким чином, проблема розвитку творчості студентів інженерно-педагогічного навчального закладу є актуальною проблемою сьогодення.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Основні аспекти процесу формування та розвитку творчої особистості знайшли відображення у дослідженнях видатних вітчизняних і зарубіжних науковців: як виховання та самовиховання особистості в різних видах творчої діяльності і спілкування (Андрєєв В. І.); як розвиток творчого мислення і соціальної активності (Сагарда В. В.); як розвиток творчих здібностей (КанєвськаІ.Г.); як підготовка до науково-дослідницької роботи (УткінаІ.М., ІвановськаІ.П.); як розвиток ціннісних орієнтацій та творчість (НєстероваН.В., СвердловаВ.П.); як виділення творчих можливостей кожного компоненту професійної діяльності (ЛомановаМ.Ф.) тощо.
Мета статті: розглянути взаємодію елементів технічної творчості з проектною діяльністю майбутніх педагогів професійного навчання за профілем технологіі виробів легкої промисловості.
Виклад основного матеріалу. Проектна діяльність завжди була тісно пов'язана з творчістю. Предмети праці, побуту, житла, одяг, машини, твори мистецтва - все, що нас оточує, є результатом творчої діяльності людей [5,с.146]. Та педагоги розглядають технічну творчість не тільки як вид діяльності, спрямований на ознайомлення студентів з різноманітним світом техніки, але і як один з ефективних засобів трудового виховання і політехнічної освіти. Психологи ж у творчості більше уваги приділяють своєчасному виявленню у студентів здібностей до певного виду творчості, встановленню рівня їх формування та послідовності розвитку. Таким чином, з урахуванням педагогічної та психологічної точок зору технічна творчість - це ефективний засіб виховання, цілеспрямований процес навчання і розвитку творчих здібностей студентів в результаті створення матеріальних об'єктів з ознаками корисності і новизни.
Аналіз психолого-педагогічних досліджень і педагогічного досвіду дозволяє прийти до висновку, що технічна творчість створює сприятливі умови для розвитку її наступних елементів: спостережливості, зорової пам’яті, уяви, просторового татехнічного мислення студентів. Технічне мислення проявляється при вирішенні технічних завдань. Під таким завданням зазвичай розуміється будь-яка діяльність, пов'язана із застосуванням сукупності знань, навичок і вмінь у сфері виробництва [1,с.135].
Зауважимо, що техніко-технологічні завдання в більшості випадків є творчими. Це пояснюється тим, що в кожному конкретному випадку одну і ту ж деталь (виріб) можна виготовити, використовуючи різне обладнання, режим обробки, пристосування, інструменти, з різних матеріалів і т. п. Відомо багато випадків, коли складні технічні завдання вирішувалися саме завдяки перенесенню досвіду вирішення аналогічних більш простих завдань [8, с. 9].
Погоджуємось з Москвітіною Л. В. [7,с.46], що процес творчості, а саме технічної, завжди здійснюється поетапно і включає наступні дії: усвідомлення протиріччя, створення і обґрунтування ідеї; технічну розробку завдання і практичну роботу над ним (проектування, моделювання і конструювання); випробування об'єктів в роботі та оцінка результату творчого рішення. Тому, результативність творчої діяльності слід розглядати не тільки по відношенню до кінцевого «продукту», але й стосовно кожного етапу виконання творчого завдання.
Проектування - розробка і обґрунтування проекту виробу, абстрагованого від речовинної форми. Проектування передує конструюванню і представляє собою пошук науково обґрунтованих, технічно здійснимих і економічно доцільних інженерних рішень. Результатом проектування є проект об'єкту, що розробляється (тексти, графіки, креслення, розрахунки, моделі і т. п.). Процес проектування включає: науково-дослідницький пошук найкращого варіанту рішення технічної задачі; обґрунтування технічного завдання; технічну пропозицію; ескізне проектування; технічне проектування; робоче проектування.Практика показує, що проектування стає одним з дієвих засобів формування вихідних професійних установок [6,с.109].
Першим етапом процесу проектування є чітке визначення мети, яка повинна бути досягнута, або вимога, яка повинна бути задоволена. Потім йде опис конкретної задачі, яка повинна бути вирішена для досягнення мети. Завдання визначається з урахуванням можливості її вирішення, хоча шляхи її вирішення можуть бути різними. Тому, на даному етапі проектування приймається рішення: який шлях обрати для реалізації даної мети? Цей етап називається формуванням ідеї. Він становить основу проектування. Часто формування ідеї вимагає величезної творчої уяви, мистецтва і винахідливості. Іноді це - шаблонне застосування відомого принципу в нових умовах. Однак у кожному разі від правильного вибору ідеї багато в чому залежить результат справи. Далі сформована ідея аналізується, завдання конкретизується, при необхідності будується модель - ідеалізоване наближення до реальної ситуації, відбувається накопичення даних. Сюди також входять перевірка, оцінка, узагальнення та оптимізація результатів. На основі аналізування ідеї складається технічне завдання. Воно містить всі вихідні дані, необхідні для розробки проекту.
Отже, розробка технічного завдання ведеться на основі результатів прогнозування (пошукової частини створення проекту [7,с.79]) і наукових досліджень можливостей їх втілення в натуральному вигляді.
Успішна розробка технічного завдання залежить від ступеня підготовленості студента і проектно-творчої спрямованості викладача. При цьому обидві сторони повинні володіти винахідливістю - умінням генерувати цінні ідеї і принципи, що лежать в основі об'єктів і процесів; схильністю до аналітичної діяльності - здатністю аналізувати даний елемент, систему або процес, використовуючи технічні або наукові принципи для отримання правильних результатів; глибоким знанням техніки - наявністю узагальнених знань про техніку; знанням технології виробництва - розумінням можливостей технологічних процесів; умінням приймати рішення в складних умовах, з повним урахуванням всіх істотних чинників; здатністю виражати свої думки чітко і переконливо.
Суттєвим моментом першого етапу творчого процесу є виникнення проблемної ситуації. При цьому студент усвідомлює задум технічної невідповідності, констатує наявність завдання, проблеми. За допомогою порівняння протиріч відбувається локалізація області пошуку - студент усвідомлює сенс завдання. Спочатку воно виникає у вигляді нечітко поставленого питання перед собою. Потім в процесі переробки зібраної інформації технічне завдання уточнюється і формується.
Проектування тісно пов'язане з моделюванням як методом дослідження об'єктів різної природи на їх аналогах (моделях) [6, с.29]. Моделювання широко використовується в проектуванні для представлення та перетворення об'єктів, явищ процесів, яких ще немає в реальності чи вони з якихось причин недоступні. Модель дозволяє оперувати з ними, визначаючи стійкі властивості, виділяти окремі сутнісні аспекти проектованих об'єктів, явищ і процесів і піддавати їх більш скрупульозному логічному аналізу. У рамках проектування модель дозволяє: створювати образи об'єктів або явищ; імітувати реальні процеси майбутньої діяльності; програвати, порівнювати і оцінювати можливі результати проектування; робити обґрунтований вибір альтернативних варіантів вирішення проблем. Докладно класифікацію та сфери застосування моделей в педагогічних дослідженнях розглянуто в [3].
У коло проектних дій входить створення моделей майбутніх об'єктів, процесів і явищ, тому моделювання можна вважати частиною проектування [7,с.29].
Наступними етапом проектування є конструювання. У процесі конструювання розробляються деталі, докладні схеми виконання задуманого об'єкту і робочих креслень усіх деталей та окремих частин виробу. Проектування може бути і теоретичним (на папері або комп'ютері), а конструювання припускає матеріальне (реальне) втілення проектної діяльності.
Велике значення, на нашу думку, у творчій діяльності має безперервність творчого процесу, а її результатом - зростання інтелектуальної активності студента, легкість виникнення творчого стану, прагнення до роботи, що вимагає власного внеску в справу, перебування в «стані творчості», вміння бачити у творчій роботі радість, задоволення.
Висновок. Вищесказане дозволяє стверджувати, що технічна творчість сприяє набуттю майбутнім педагогом професійного навчання з технології виготовлення виробів легкої промисловості досвіду з проектної діяльності, оскільки вона вимагає від фахівця не тільки володіння теоретичними знаннями, але і практичної підготовки до виконання всіх етапів проектування моделей одягу, високого рівня розвитку творчих здібностей, сформованості професійного творчого мислення. Томутворча діяльність педагога професійного навчання з технології виготовлення виробів легкої промисловості, неможлива без первісного нагромадження інформації та її аналізу, які, в свою чергу, тісно пов'язані з добре розвиненим логічним мисленням, спостережливістю, зоровою пам’яттю, просторовим мисленням і уявою. Тільки завдяки їм до суб'єкта творчості приходять ідеї і виходить створення художнього образу майбутнього швейного виробу.
ЛІТЕРАТУРА
- БезруковаВ.С. Педагогика. Проективная педагогика, Учебное пособие для инженерно-педагогических институтов и индустриально-педагогических техникумов. – Екатеринбург: Издательство «Деловая книга», 1996. – 334 с.
- Девятьярова Т. А. Взаємозвязок інженерної та методичної підготовки інженерів-педагогів швейного профілю на основі індивідуалізації навчання // Зб. наук. праць: Проблеми інженерно-педагогічної освіти. - Х.: УІПА, 2001. - № 1. - С. 95-98.
- Єжова О.В. Класифікація моделей в педагогічних дослідженнях/ О.В. Єжова //Наукові записки. – Випуск 5. – Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 2. – Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. – С. 202-206.
- ЗаёнчикВ.М. Основы творческо-конструкторской деятельности: методы и организация: Учебник для студ. высш. учеб. заведений / В.М.Заёнчик, А.А.Карачёв, В.Е.Шмелев. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 256 с.
- КоваленкоО.Е. Методичні основи технології навчання: теоретико-методичний та практичний аспект викладання дисциплін електроенергетичного циклу. - Х.: Основа, 1996. - 184 с.
- Колесникова И.А. Педагогическое проектирование: Учеб. пособие для высш. учеб. заведений / И. А Колесников, М. П. Горчакова-Сибирская; Под ред. И. А. Колесниковой, - М.: Издательский центр «Академия», 2005. – 288 с.
- МосквитинаЛ.В. Создание информационной системы в учебно-познавательной деятельности учащихся при курсовом и дипломном проектировании [Електронний ресурс] / Л.В. Москвитина. - Ангарск, ПЛ-36. - Режим доступа: htpp// www.education.recom.ги/ 9_2007/ moskvina.html.
- Техническое творчество учащихся: Учебное пособие для студентов пединститутов и учащихся педучилищ по индустр.-пед. спец. / Ю. С. Столяров, Д. М. Комский, В. Г. Гатта и др.; Под ред. Ю. С. Столярова, Д. М. Комского. – М.: Просвещение, 1989. – 223 с.
Косяк Інна Василівна - кандидат педагогічних наук, доцент кафедри промислової інженерії та сервісу Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова (Україна, Київ, [email protected])
Наукові інтереси: теорія та методика викладання основ швейного виробництва в навчальних закладах.
У статті чітко сформульовано та детально розкрито етапи творчого процесу при проектуванні виробів, визначено результати, котрі мають бути по завершенні кожного етапу. Але, на наш погляд, питання про те , чи всі зазначенні етапи є дійсно творчими, наскільки розвиток логічного, просторового мислення, спостережливост і та інших важливих якостей студентів повязаний з можливістю генерації нових ідей, потребує подальших досліджень саме в контексті проектної діяльності.
Стрічка RSS коментарів цього запису