ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ 6-ТИ РІЧНОГО ВІКУ УПЕДАГОГІЧНИХ ПОГЛЯДАХ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО
Олена Байбароша
(студентка ІV курсу факультету педагогіки та психології)
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка,
м. Кропивницький
Науковий керівник – Наталя Андросова
Постановка проблеми. Сучасне суспільство надає можливості для реалізації потреб кожної особистості. Концепція національного виховання громадянина України передбачено формування покоління, здатного навчатися впродовж всього життя, створювати і розвивати цінності громадянського суспільства.
Особливостями організації навчально-виховного процесу дітей 6-ти річного віку є умови для прояву активності й розвитку фантазії, мислення, мовлення, творчих здібностей, набуття навичок у прикладному мистецтві, взаємодія з оточуючими об'єктами живої й неживої природи [1, 24]. Для даного вікового періоду притаманні ігрова та пізнавальна діяльність.
Досліджуючи наукову спадщину В.О.Сухомлинського, експериментальні методики, що практикувалися у Павлиській школі, можемо дійти висновку, що сучасна школа активно користується методами, формами та засобами навчання і виховання першокласників, які відкрив для світу педагог.
Аналіз останніх досліджень. Аналіз наукових джерел засвідчив, що вітчизняними та зарубіжними науковцями досліджено різні аспекти навчання дітей 6-ти річного віку. Особливостві організації навчання, вибір методів і засобів впливу, форми діяльності представлено у працях Т.Бондаренко, В.Краєвського, Л.Божович, А.Третяк, А. Кузьмінського, М. Савчин та інші.
Формулювання мети статті. Проаналізувати форми, методи, засоби навчання і виховання дітей 6-ти річного віку у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського.
Виклад основного матеріалу. Ідея більш раннього навчання дітей постійно супроводжувала педагогічні пошуки вчених. Однак на теренах колишнього СРСР довготривалий експеримент з навчання шестирічок було розгорнуто саме у Павлиші педагогом В. О. Сухомлинським [1, 18].
Вчений назвав свій експеримент підготовкою дітей до систематичного навчання і запропонував цілісну систему навчання дітей шестирічного віку. При цьому враховував такі особливості дитячого мислення, як образність, пластичність, емоційну збудливість думки. Саме на них спирався вчений, коли проводив з дітьми уроки «живої думки».
В наш час всі ці особливості враховують вчителі, які працюють з дітьми 6-ти річного віку у першому класі. Сучасна початкова школа побудована на тих інноваціях, що були апробовані й втілені Василем Олександровичем.
Як відомо, використовувати спостереження у навчанні пропонували Ж.-Ж. Руссо, Л. М. Толстой, К. Д. Ушинський та інші педагоги. Однак В. О. Сухомлинський по-новому використовує природу як широкий засіб загального розвитку дитини. Уроки серед природи підвищували у дітей здатність до кольорового та просторового відчуття. Педагог не просто вчив дітей спостерігати, але й спонукав помічати у звичайному ─ незвичайне, відчувати й емоційно переживати гаму різноманітних кольорів і відтінків [2,13]. Подібна система запроваджена у школах сучасної Японії, де учні розрізняють до 300 кольорів і відтінків.
В українських школах також широко використовується природа, як засіб розвитку дитини. В навчальній програмі передбачені екскурсії, які мають проходити у природі. Вчителеві надана можливість обирати форму і місце проведення уроків з курсів природознавство, читання, образотворче мистецтво, музика.
В. О. Сухомлинський досліджував виховний вплив казки на особистість шестирічного школяра і в цьому теж виявив новаторство. У Павлиській школі вперше у ті роки була обладнана дитяча кімната казки, вона була незвичною не лише за інтер'єром, але й за змістом діяльності дітей у ній [3,78]. Сьогодні ж майже у всіх школах і дитячих садках створюють куточки або виділяють кімнату для роздумів, ігор, творчості.
В процесі занять серед природи або у кімнаті казки накопичувався досвід дітей, і на цій основі учнів спонукали до усного складання казок. Загалом ця робота у Павлиші продовжувалась до 7-го класу (старші школярі щорічно складали не менше двох казок)[3, 82]. У меморіально-педагогічному музеї В. О. Сухомлинського зберігається 70 томів дитячих казок. На сьогодні великий наробок казок та оповідань самого Василя Олександровича містить величезний резерв для морально-етичних виховання й слугує прикладом викладу життєвих цінностей у короткій доступній формі.
Досвід вченого у цьому аспекті у наш час використовуються у багатьох школах України та за кордоном. Зокрема діти пишуть невеличкі оповідання та твори, самостійно складають та розповідають на уроках розвитку зв'язного мовлення.
Принципово по-новому впроваджував вчений і методику навчання грамоти, використовуючи при цьому образні порівняння природи. Також Василь Олександрович вчив розуміти і поважати людські взаємини.
В сучасній школі учень з перших днів вчиться розповідати побачене, описує різні події, які відбулися в житті та на основі власного досвіду дитини проводяться етичні бесіди, які вчать доброти, поваги, взаємодопомоги, чесності, дружби, любові та багато іншому.
Отже, для того, щоб ефективно навчати і виховувати дитину 6-ти річного віку потрібно застосовувати такі форми, методи, засоби, які б зацікавили маленьких учнів. В. О. Сухомлинський теоретично обґрунтував й систематизувати результати експерименту із 6-ти річками та видав низку творівів, що містять поради вчителям.
Сучасна школа вже зазнала великих вдосконалень, але система поглядів В. О. Сухомлинського на підготовку дітей до школи, ще довгий час буде залишатися актуальною і невичерпною. Реалізація ідей педагога допоможе краще вирішувати питання підготовки дітей до навчання в школі та сприятиме формуванню творчого та свідомого громадянина України.
Список літератури
-
Божович Л. I. Психологические вопросы готовности ребенка к школьному образованию: учебн. пособие / Лидия Игоревна Божович. – M: Изд-во «Книга», 1972. – 123 c.
-
Бондаренко Т. М. Підготовка дітей до школи як педагогічна проблема в теорії і практиці вітчизняної педагогіки (друга половина ХХ століття) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Бондаренко Тетяна Миколаївна; Луган. нац. пед. ун-т ім. Т. Шевченка. ─ Луганськ, 2008. ─ 20 с.
-
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям./ В. О. Сухомлинський. ─ Київ: Радянська школа, 1974 г. ─ 288 с.
Стрічка RSS коментарів цього запису