Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ОСОБЛИВОСТІ ЗМІСТУ АВТОРСЬКОЇ ІНТЕГРОВАНОЇ ОСОБИСТІСНО-ОРІЄНТОВАНОЇ ТЕХНОЛОГІЇ НАСТУПНОСТІ В ДНЗ ТА ЗОШ І СТУПЕНЯ

Світлана Якименко
(Миколаїв, Україна)

Анотація. У статті розглянуто авторську інтегровану технологію як технологію наступності між ДНЗ і ЗОШ І ступеня. Досліджуються класифікаційні параметри, дидактичні принципи інтегрованої особистісно-орієнтованої технології. Визначені п’ять загально-векторних модулів, які є основою для інтегрованого планування.

Ключові слова: технологія, інтеграція, класифікаційні параметри, цільові орієнтири.

Аннотация. В статье рассмотреноавторскую интегрированную технологию как технологию преемственности между ДОУ и ООШ I степени. Исследуются классификационные параметры, дидактические принципы интегрированной личностно-ориентированной технологии. Определены пять общеобразовательных векторных модулей, которые являются основой для интегрированного планирования.

Ключевые слова: технология, интеграция, классификационные параметры, целевые ориентиры.

Annotation. In the article the author integrated technology as technology continuity between preschool and secondary school level. We study the classification parameters didactic principles of integrated student-centered technology. Identified five general vector modules, which are the basis for integrated planning.

Keywords: technology, integration, classification parameters targets.

Постановка проблеми.Демократичні перетворення в Українському суспільстві призвели до серйозних змін у системі дошкільної та початкової освіти, які торкнулися як організаційного так і змістовного боку цих ступенів освіти.

Розвиваються дошкільні установи з пріоритетами одного чи кількох напрямів роботи з дітьми: дитячі садки, центри розвитку дитини.

Позитивно зарекомендували себе освітні установи «початкова школа-дитячий садок», які створюють найбільш сприятливі умови для забезпечення наступності у розвитку, вихованні, навчанні дітей. Позитивні зміни відбулися у становленні й поширенні психологічної служби для дітей дошкільного й молодшого віку та їх батьків.

Істотні зміни відбулися в змісті освіти дітей дошкільного і молодшого шкільного віку, в загальному характері й стилі педагогічного процесу: все більшого поширення набуває варіативність програм, навчальних планів, засобів навчання. Що значно збагачує зміст як дошкільного так і початкового ступеня освіти. Намітилась відмова від жорстко регламентованих форм освіти, педагогічною громадськістю прийнято ідеї гуманістичної підготовки [1].

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Аналіз психологічної, педагогічної й методичної літератури з зазначеної проблеми свідчить про те, що інтеграція змісту дошкільної і початкової освіти розглядається вченими в різних аспектах. Сутність інтеграції, її форми й види досліджуються С. Васильєвою, В. Загв'язинським, В. Ільченко, О. Савченко. Визначенню шляхів та умов інтеграції присвячені праці С. Ахапкіна, Г. Батуріної, Ю.  Діка, І. Лернера, А. Пінського, В. Разумовського, Л. Тарасова, В. Усанова. Інтегративні зв'язки й тенденції, реалізовані в програмах із різних предметів у середній загальноосвітній школі, вивчалися Г. Федорець й іншими дослідниками. С.  Архангельський запропонував розглядати інтеграцію на основі взаємозв'язку змісту, методів та типів уроків. Ряд досліджень із проблеми інтеграції змісту предметів у початковій школі здійснено у 80-90-і роки XX століття.

Аналіз ситуації показує, що ця тенденція повинна змінитися характерною рисою системи освіти в майбутньому. Разом із тим зміни які відбуваються в системі освіти, показали відсутність технологічного забезпечення процесу неперервної дошкільної та початкової освіти [2].

Затвердження на державному рівні стандартів дошкільної та початкової освіти сприяє забезпеченню наступності й перспективності в системі освіти.

Так, підготовка до школи часто розглядається як більш раннє вивчення програми першого класу й зводиться до формування вузько-предметних знань і вмінь. У цьому випадку наступність між дошкільним і молодшим шкільним віком визначається не тим, чи розвинені у молодшого школяра якості необхідні для здійснення нової навчальної діяльності чи сформовані її передумови, а наявність чи відсутність у нього певних знань з навчальних предметів. Проте проведене дослідження нашими психологами і педагогами доводять, що наявність знань самі по собі не визначають успішність дитини, набагато важливіше, щоб дитина вміла самостійно добувати знання й застосовувати їх практиці.

Мета написання статті. Тому одним із провідних завдань нашої інтегрованої технології при підготовці до школи - це формування у дошкільників якостей, необхідних для оволодіння навчальною діяльністю, цікавості, ініціативності, довільності, творчого самовираження дитини і ін.

Виклад основного матеріалу.Інтегрована технологія наступності будується на основі визначених у сучасній педагогіці цінностей освіти:

• гуманізм як ствердження норм поваги до людської особистості, доброзичливого, бережливого ставлення до кожного, виключення спонукання і насилля;

• відкритість дитини світові, який змінюється;

• самоцінність кожного віку: повнота реалізації можливостей дитини; опора на досягнення попереднього етапу розвитку;

• індивідуалізація освіти: урахування здібностей (інтересів, темпів просування дитини);

• створення умов для її розвитку незалежно від рівня початкової готовності.

Технологія неперервної дошкільної та початкової освіти покликана:

• виділити пріоритети в змісті освіти на кожному з цих етапів вікового розвитку з урахуванням сучасної соціальної ситуації;

• визначити психологічні й педагогічні умови реалізації неперервності освіти;

• визнати внесок кожної освітньої галузі в розвиток дошкільника і молодшого школяра;

• дати вікові характеристики дитини до початку й на кінець її навчання в початковій школі.

Інтегрована особистісно-орієнтована технологія характеризується двома особливостями:

• глибокою системною психологічною основою її побудови, забезпеченням гармонійного поєднання високих показників навченості зі створенням оптимальних умов розвитку пізнавальних процесів;

• оптимізацією процесу розвитку особистості в цілому.

Класифікаційні параметри інтегрованої особистісно-орієнтованоїтехнології

• за рівнем застосування: загально-педагогічна;

• за філософською основою: діалектична;

• за методологією: розвиваюча, творча;

• за характером змісту: інтегрована, навчально-виховна, гуманітарна, загальноосвітня, технократична;

• за типом управління: сучасна інноваційна;

• за організаційними формами: диференційована, інтегрована;

• за підходом до дитини: особистісно-орієнтована, педагогіка співпраці;

• за переважаючим методом: ігрова, пояснювально-ілюстративна, проблемно-пошукова, проектна;

• за напрямом модернізації: альтернативна.

Цільові орієнтації

• ранній і гармонійний розвиток дітей дошкільного і молодшого шкільного віку;

• формування в дітей дошкільного і молодшого шкільного вміння ставити цілі, організовувати свою діяльність та оцінювати результативністьдій;

• формування особистісних якостей (дошкільника) молодшого школяра - розуму, волі, почуттів і емоцій, творчих здібностей, пізнавальних мотивів діяльності;

• формування цілісної картини світу, адекватної сучасному рівню знань і рівню освітньої програми;

• розвиток діалектичного мислення [4: 105].

Дидактичні принципи інтегрованої особистісно-орієнтованої технології

• принцип діяльності: формування, розвиток особистості дитини здійснюється в процесі його власної навчально-пізнавальної діяльності, спрямованої на «відкриття» ним нового знання;

• принцип цілісного уявлення про світ: у дитини повинно бути сформовано узагальнене цілісне уявлення про навколишній світ (природу, культуру, науку, суспільство, людину), про роль і місце кожної сфери в системі знань;

• принцип єдиної картини світу в діяльнісному підході тісно пов'язаний із дидактичним принципом науковості в традиційній системі, але багато глибший за нього. Мова йде не лише про формування наукової картини світу, але й про особистісне ставлення дитини до одержаних знань, а також про вміння застосовувати їх у власній практичній діяльності («я» - у природі, «я» — у культурі, «Я» — член суспільства);

• принцип неперервності: наступність між дошкільною та початковою освітою, наступність між усіма освітніми галузями на рівні методології, змісту і методики, актуальним у процесі впровадження інтегрованої технології є використання варіативних програм;

• принцип мінімакса: навчальний заклад пропонує дитині зміст освіти на максимальному рівні, а дитина зобов'язана засвоїти зміст на мінімальному рівні. Система мінімакса є оптимальною для реалізації інтегрованого підходу, так як вона саморегулюється;

• принцип психологічної комфортності: усунення всіх стресоутворюючих факторів навчального процесу, створення в навчально-виховному процесі гуманістичного середовища;

• принцип варіативності: розвиток у дітей варіативного мислення, тобто розуміння можливості різних варіантів вирішення пізнавальних завдань і вміння здійснювати вибір варіантів. Навчання, у якому реалізується принцип варіативності, знімає з дітей страх перед помилкою, учить сприймати невдачу не як трагедію, а як сигнал до її виправлення. З іншого боку, цей принцип дає право педагогу самостійно вибирати навчально-методичну літературу, форми і методи роботи, ступінь їх адаптації в навчальному процесі. Але це право породжує велику відповідальність педагога за кінцевий результат навчально-виховного процесу;

• принцип творчості (креативності): максимальна орієнтація на творчість в навчально-виховному процесі дитини, набуття нею власного досвіду творчої діяльності. Тут мається на увазі формування у дитини здібностей самостійно знаходити рішення до нестандартних ситуацій;

• принцип інтеграції природничонаукової, гуманітарної і художньо-естетичної освіти;

• принцип розвитку: інтегрований зміст, переданий впровадженням інтегрованої особистісно-орієнтованої технології;

• принцип гуманізації: використання гуманітарного потенціалу інтегрованого змісту навчальних предметів, діалектичний зміст;

• принцип синергетики: об'єднання, узгодження і використання інноваційних теорій і технологій [4:103].

Висновки. Отже, інтегрована особистісно-орієнтована технологія побудована на принципі інтеграції навчально-виховного процесу і передбачає формування особистості дитини дошкільного і молодшого шкільного віку на основі інтегрованих знань про людину і навколишній світ; дає можливість педагогу наповнювати зміст дошкільної освіти новими знаннями, які базуються на п'яти загально-векторних модулях: «Людина і природа», «Людина і суспільство», «Людина і культура», «Людина, наука, і техніка», «Людина і Всесвіт». Загально-векторні модулі становлять цілісну систему, яка допомагає дитині засвоювати реальну дійсність в її цілісності при всій різноманітності форм. Кожний модуль має свою пізнавальну мету, а разом вони складають єдине ціле інтегроване освітнє середовище, яке формує світогляд дитини, цілісну картину навколишнього світу.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Якименко, С.І. Інтегроване планування / С.І. Якименко, Л.П.Голян: Навчально-методичний комплект для старшої групи ДНЗ. // Серія: «Віконечко в світ». – Тернопіль: Навчальна книга. «Богдан», 2009 – 168 с.
  2. Якименко, С.І. Інтегроване планування / С.І. Якименко, Л.П.Голян: Навчально-методичний комплект для II молодшої групи ДНЗ. // Серія: «Віконечко в світ». – Тернопіль: Навчальна книга. «Богдан», 2006 – 80 с.
  3. Якименко, С.І. Впровадження інтегрованої технології в освітній процес школи І ст. / С.І. Якименко: Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О.Сухомлинського: збірник наукових праць/ за ред. В.Д.Будака. – Випуск 10. – Том 2. – Миколаїв: МДУ, 2005. (Серія «Педагогічні науки»). – С.113-118.
  4. Інтеграційні процеси в сучасній початковій школі. / Удосконалення професійної компетентності спеціалістів дошкільних навчальних закладів та початкової школи і інформаційному просторі післядипломної освіти: Матеріали Всеукр. Наук.-метод. конф., 29-30 вересня 2009 р. Херсон, /За заг.ред.І.В. Ворон юк. – Херсон, 2010. – С. 102–106

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Якименко Світлана Іванівна – кандидат педагогічних наук, профессор кафедри теорії та методики початкової освіти Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського.

Додати коментар

Коментарі   
0 # Тетяна 22.05.2015, 14:52
Особисто не було нагоди перевірити твердження, висловлені автором статті. Але знайомі, у яких діти навчалися у закладах типу садок-школа запевняли, що такі заклади для діток набагато краще за звичайну школу. Сподіваємось, що наших діток будуть навчати гарні педагоги, які будуть слідкувати за новітніми технологіями та цікавими ідеями.
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись