Перспективи розвитку мережі освітньо-виховних закладів для обдарованих дітей
Лариса Григорова
(Харків, Україна)
Анотація. У статті розглянуто питання перспективи розвитку освітньо-виховних закладів для обдарованих дітей в Україні на сучасному етапі розвитку суспільства. Визначено мету, завдання, методи та форми роботи педагогічних кадрів з означеною категорією дітей.
Ключові слова: освітньо-виховні заклади, обдарована дитина, здібності педагог, мета, форми, методи, підтримка.
Аннотация. В статье рассмотрены вопросы перспективы развития образовательно-воспитательных учреждений для одаренных детей в Украине на современном этапе развития общества. Обозначены цель, задания, методы и формы работы педагогичных кадров с одаренными детьми.
Ключевые слова:образовательно-воспитательные учреждения, одаренный ребенок, способности, педагог, цель, формы, методы, поддержка.
Abstract. The article discusses the development of educational and training institutions for gifted children in Ukraine at the present stage of development of the society. The tasks, methods and forms of training with gifted children are designated.
Key words: educational and training institutions,talented children, abilities, pedagogue, purpose, forms, methods, support.
Постановка проблеми. Варто зазначити, щоодне із найголовніших завдань освіти в Україні – виховання освіченої творчої особистості, забезпечення пріоритетності гармонійного, всебічного розвитку дитини, становлення її духовного, психічного та фізичного здоров’я.
Останнім часом проблема організації роботи з обдарованими дітьми набула особливої суспільної значущості, про це свідчить поява освітніх закладів, громадських організацій і фондів, розробка навчальних і соціальних програм, метою яких є виховання, навчання й розвиток обдарованих дітей.Тому, в освітньому просторі України на сьогоднішній день є актуальними питання підтримки обдарованих дітей. Для вирішення цієї проблеми існують різноманітні соціальні програми підтримки й допомоги обдарованим дітям, які дозволяють розкрити свій потенціал.
Аналіз останніх досліджень і публікацій. Особливу значущість для проведеного дослідження мають праці, в яких розкриваються питання розвитку інтелектуального та творчого потенціалу особистості (О. Антонова, Є. Бєлова, Д. Богоявленська, І. Бех, Л. Божович, А. Доровський,О. Кульчицька, Н. Лейтес, Н. Поддьяков, А. Запорожець, А. Савенков, Н. Максимчук, О. Матюшкін); педагогічної підтримки обдарованих дітей і молоді (Т. Анохіна, А. Балацинова, М. Гур’янова, Т. Янченко та ін.).
Мета написання статті полягає у розгляданні особливостей перспективи та розвитку мережі освітньо-виховних закладів для обдарованих дітей в Україні.
Виклад основного матеріалу. Соціокультурні зміни, що відбуваються сьогодні в Україні, визначають актуальність вдосконалення та впровадження нових освітньо-виховних закладів для обдарованих дітей, а саме: шкіл-ліцеїв, шкіл-гімназій, колегіумів, спеціалізованих шкіл (фізико-математичного, суспільно-гуманітарного, хіміко-біологічного, художньо-естетичного, економічного, педагогічного та інших профілів), позашкільних закладів [9].
Працюють гімназії та ліцеї за індивідуальними планами, які розробляються педагогічними колективами спільно з базовими вузами, науковими та іншими установами. Навчальні плани складаються з трьох блоків предметів загальноосвітніх, профільних (обов’язкові) і курсів за вибором та факультативів (необов’язкові) [1; 2; 4].
Так, було відкрито спеціалізовану школу ІІ-ІІІ ступенів № 3, загальноосвітню школу I-III ступенів № 146, загальноосвітню школу I-III ступенів № 36 (м. Харків), школу-колегіум № 36 (м. Луганськ), гімназія №20 (м. Херсон), спеціалізовану школу № 250 (м. Київ) тощо. Мета цих шкіл полягає у створенні оптимальних умов для виявлення обдарованих дітей, наданні їм підтримки в розвитку інтелектуального, творчого, духовного та фізичного потенціалу, їх самореалізації та самовдосконаленні. Реалізація цієї мети досягається за рахунок навчально-виховного процесу та проведення різноманітних позаурочних конкурсів, інтелектуальних ігор, олімпіад тощо, які дозволяють учням виявити та продемонструвати свої здібності [3].
Сьогодні в навчально-виховних закладах обдаровані діти мають право на безкоштовне користування інформацією в усіх галузях знань, вибір форм навчання, індивідуальних програм, позашкільної діяльності, вільну участь у науковій, художній, видавничій діяльності та інших формах творчої діяльності, отримання направлення на навчання, стажування, користування послугами в сфері побуту та дозвілля, юридичний захист.
Аналіз науково-педагогічної літератури [6; 8] свідчить про те, що підтримка обдарованих дітей у навчально-виховних та позашкільних закладах здійснюється за такими напрями, як: виявлення обдарованості; робота з батьками; мотивація; заохочення, стимулювання; науково-пошукова робота; конкурси, олімпіади; факультативні та індивідуальні заняття; відвідування театрів, екскурсії.
Фінансування навчання й виховання обдарованих дітей забезпечується за допомогою державних бюджетних асигнувань. Додатковими джерелами фінансування можуть бути приватні відрахування від підприємств, організацій, закладів, спонсорів.
У сучасних умовах вважається за доцільне розвиток мережі позашкільних установ і переорієнтація їх у спеціалізовані Центри творчості дітей та молоді [6]. Так, президент України В. Янукович за участю Національної академії педагогічних наук України доручив створити на базі однієї зі шкіл-інтернатів м. Києва експериментальний загальноосвітній навчальний заклад інтернатного типу для обдарованих дітей, зокрема, з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
За даними Міністерства освіти і науки України на початку ХХІ ст. діє 1491 позашкільних закладів (дитячі позашкільні клуби, будинки школярів, художні та музикальні школи), а також 21 будинок художньо-технічної творчості де налічується 1,2 млн. обдарованих дітей.
Підтримка обдарованих дітей у навчально-виховних та позашкільних закладах здійснюється за такими напрямами, як: виявлення обдарованості; робота з батьками; мотивація; заохочення, стимулювання; науково-пошукова робота; конкурси, олімпіади; факультативні та індивідуальні заняття; відвідування театрів, екскурсії.
Слід зазначити, що особливого значення в сучасних умовах потребують питання стимулювання та заохочення навчально-виховної та позашкільної діяльності обдарованих учнів. Сьогодні в Україні можна виокремити наступні форми стимулювання та заохочення обдарованих учнів, а саме: моральне заохочення (похвала, подяка, відзнака на дошці подяки, подяка батькам, відзначення на лінійках, рекомендація до вступу у ВНЗ, нагорода грамотами, дипломи, вибір в органи учнівського самоврядування тощо); емоційні стимули (прогноз емоційного стану, презентація виконаної роботи, виставки робіт, вітання, похвала, занесення до книги шани); матеріальне заохочення (нагороди екскурсіями, подарунки тощо) [8].
З боку уряду та Міністерства освіти і науки України за участю Національної академії наук України на місцеві органи влади було покладено завдання щодо розробки регіональних програм з питань роботи з обдарованою молоддю.
Так, у Донецьку створено банк даних «Надія Донеччини» відповідно до Державної програми роботи з обдарованою молоддю на 2006 – 2010 роки, Концепції регіональної стратегії підтримки та розвитку дитячої обдарованості на період до 2020 року, Обласної цільової програми підтримки та розвитку дитячої обдарованості на 2010 – 2011 роки.
З метою виявлення, розвитку творчого потенціалу, підтримки та стимулювання обдарованих дітей національний фонд «Україна – дітям» розробив програму «Обдаровані діти», в якій визначені основні напрями діяльності Фонду. Національний фонд соціального захисту дітей «Україна – дітям» реалізує ряд програм та проектів, що спрямовані на вирішення актуальних питань стосовно всебічного розвитку інтелектуальних, фізичних, творчих здібностей та покращення соціального положення обдарованих дітей в Україні.
Слід зазначити, що створення системи виявлення, розвитку, виховання обдарованих дітей, розкриття їх потенціальних можливостей є одним із пріоритетних напрямів соціальної роботи міської влади та управління освіти м. Харкова. Харків один із перших в Україні прийняв і почав реалізовувати програму «Обдарована молодь». За роки реалізації цієї програми в місті збільшилась кількість навчальних закладів для обдарованих дітей, створено міський інформаційний банк даних «Обдарованість». Відкрито науково-практичний центр «Психодіагностика й диференційоване навчання». У 2008 році на базі науково-педагогічного центру організована робота «заочного університету» для обдарованих дітей [5].
Одним з пріоритетних напрямів роботи Обласного методичного кабінету навчальних закладів мистецтва та культури Полтавщини є виявлення та підтримка талановитої учнівської молоді, стимулювання та реалізація творчого потенціалу юних обдарувань, презентація та популяризація їх досягнень, сприяння розвитку зацікавленості громадськості до успіхів та проблем найталановитіших дітей.
Для організації активної самостійної діяльності обдарованих учнів у Житомирі було розроблено програму «Інтелект. Творчість. Особистість». Програма складається з проектів «Обдарована дитина», «Психологічний супровід», «Медіанавчальне середовище», «Навчання без кордонів» [8].
У Луганську започатковано програму дослідницько-експериментальної роботи за темою «Психолого-педагогічний супровід роботи з обдарованими дітьми» метою якої є визначення організаційних, науково-практичних та психолого-педагогічних заходів з розробки та впровадження ефективних методів і технологій пошуку обдарованих дітей.
Миколаївський муніципальний колегіум розробив цільову комплексну програму «Обдарованість», у якій є три підпрограми «Здоров’я», «Духовність», «Творчість» [7].
Влада Литовченко заснувала Благодійний Фонд «Обдаровані діти – майбутнє України». На її думку, благодійність може і повинна стати одним із ключових факторів соціального прогресу в Україні. В межах фонду організовуються Фестивалі дитячої та юнацької творчості, а в планах Фонду – заснування іменних стипендій для обдарованих дітей.
Позитивної оцінки вимагають ідеї піклування про обдарованих дітей, шляхом розвиненої мережі соціальних служб, які надають допомогу батькам у вихованні обдарованих дітей. Так, в Україні на початку 90-х років ХХ ст. почали реалізовуватися наступні соціальні програми:
- «Творчий розвиток особистості»;
- «Соціальні служби допомоги дітям і молоді».
Висновки. Отже можна сказати, що сьогодні в Україні особливу увагу приділяють розвитку здібностей дітей. На зміну старим навчально-виховним закладам та позашкільним установам для обдарованих дітей приходить нова система альтернативної освіти, яка спрямована на ефективний розвиток зазначеної категорії дітей. Педагоги освітніх закладів взяли курс на пошук нових форм, методів та технологій удосконалення діяльності з обдарованими дітьми, а саме: диференціацію, діагностику, індивідуальний підхід тощо.
Таким чином, можна визначити та науково обґрунтувати прогностичні тенденції подальшого розвитку й удосконалення організації роботи з обдарованими дітьми в освітньо-виховних закладах Україні, а саме:
- адаптація змісту педагогічної діяльності до роботи з обдарованими дітьми й розробка експериментальних (авторських) програм;
- удосконалення існуючої мережі спеціальних закладів для обдарованих дітей;
- створення освітнього поля й максимально комфортних умов для інтелектуального, духовного, морального, естетичного розвитку обдарованих дітей;
- забезпечення постійного патронату над обдарованими дітьми;
- вдосконалення системи моніторингу, відбору та підтримки обдарованих дітей;
- узагальнення та створення бази даних щодо досвіду роботи з обдарованими дітьми в межах загальноосвітніх установ та позашкільних закладів.
ЛІТЕРАТУРА
- Базисні навчальні плани гімназії та ліцею на 1992/93 навчальний рік // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. – 1992. – № 11. – С. 3 – 15.
- Грязева В. Чему и как учить одаренных? / В. Грязева // Народное образование. – 1996. – № 8. – С. 59.
- 3. Гуменюк Н. Д. Знайомтеся: спеціалізована школа № 250 з поглибленим вивченням математики / Н. Д. Гуменюк // Обдарована дитина. –2010. –№10. – С. 8 – 11.
- Кайнова Э. Концепция школы-гимназии / Э. Кайнова // Народное образование. –1993. –№ 6. –С. 42 – 55.
- Косенкова В. Будущее нашего города / В. Косенкова // Харьковские известия. – 2008. –№ 116 –117. – С. 14.
- Науменко Р. А. Позашкільна навчально-виховна робота з обдарованими дітьми на основі теорії розв’язання винахідницьких завдань (з досвіду дитячого оздоровчо-екологічного центру) / Р. А. Науменко // Обдарована дитина. –2010. –№ 6. – С. 33 – 41.
- Січко С. М. Програма «Обдарованість» / С. М. Січко // Обдарована дитина. –2010. –№ 6. – С. 11 – 20.
- Стойкова Н. М. Робота з обдарованими учнями як стратегічний напрям інноваційного розвитку / Н. М. Стойкова // Обдарована дитина. –2010. –№ 1. – С. 6 – 16.
- Про затвердження Інструкції про організацію та діяльність гімназії, Інструкції про організацію та діяльність ліцею // Інформаційний збірник Міністерства освіти України. – 1996. – № 1 – 2. – С. 49 – 64.
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
Григорова Лариса Сергіївна – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри дизайну Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди.
На мою думку, стаття є актуальною для сучасного розвитку освіти. Оскільки в нашій країні є велика кількість обдарованих дітей, яким необхідно створити гідні умови для розвитку свого таланту.
Стрічка RSS коментарів цього запису