Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ОСОБЛИВОСТІ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ, ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТІСНИХ НАВИЧОК УЧНІВ В ХОДІ ВИКОНАННЯ ТВОРЧИХ ПРОЕКТІВ НА УРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича

Никирса Іван Іванович

Томаш Василь Васильович

Базовим критерієм у діяльності загальноосвітнього навчального закладу в умовах сьогодення, є навчально-виховний процес в рамках якого впроваджується особистісно-орієнтовані педагогічні технології. Роль яких полягає в детальному дослідженні індивідуальних якостей дитини та спонуканню до розкриття творчого потенціалу, формування навичок та вмінь за допомогою індивідуального підходу. До даного типу технологій належить і проектна технологія.

Проектна технологія ґрунтується на певній проблемі, у вирішенні якої потрібно керуватися інтегрованими знаннями та здійснювати дослідницькі пошуки. Кінцевий результат вирішення запланованої проблематики, повинен охоплювати важливість набутих теоретичних знань та практичних умінь. Характерною рисою даного педагогічного підходу є самостійність учня в ході розв’язання конкретного завдання.

Саме проектна технологія є основоположною системою трудового навчання, і саме за нею складаються навчальні програми з даного предмету. Тематика творчих проектів направлена на досягнення навчально-виховної цілі, навчальної мети, інтелектуального, особистісного розвитку учня.

Проблема. яка постає перед впровадженням проектної діяльності, складна за своєю структурою і потребує вирішення ряду численних організаційних питань, як учнем такі і вчителем трудового навчання. В більшості вона полягає у підвищені якості технологічної освіти.

Особливістю проектної технології в порівняння з минулими навчальними підходами на уроках трудового навчання є активність учнів. Ця активність створюється за рахунок залучення учнів до самостійної, практичної, систематичної роботи. Завдяки такому залученню виховується потяг до пошуку можливих шляхів у створенні або вдосконаленні конкретного виробу, формується чітке уявлення його подальшого застосування, розвиваються якості, які допоможуть сформувати мотиви для обрання професійної перспективи в майбутньому. Також слід приділяти ретельну увагу вияву інтересів учнів до робочих процесів, їх згасанню або відсутності. Адже саме зниження зацікавленості до проекту сигналізує про недоліки в роботі вчителя, та можливості подальшого небажання учнем закінчувати розпочате. Тому необхідно стежити, щоби учні доводили свої ідеї до завершення, особливо на технологічному етапі.

Однієї із перших, характерних особливостей творчих проектів є постановка завдань не з однією відповіддю, а з декількома варіантами правильного розв’язання. Учні мають змогу не опиратися на певний еталон і вирішувати проблему в довільному порядку. Звідси випливає потреба по-новому розглянути питання про інтелектуальну та творчу діяльність школярів, зокрема формування в них певних пізнавальних умінь. Загалом проектний підхід в розумовій діяльності учнів формує як дослідницьке, так і теоретичне розуміння в ході об’єднання в них нових знань та досвіду, створюючи ширші можливості пізнавання [4].

Аналіз методичних джерел дозволив дійти висновків, що задля успішної інтеграції проектної діяльності в навчальний процес потрібно дотримуватися наступних організаційно-методичних умов:

  • повноцінна підготовка фахових вчителів в освоєнні ним відповідних теоретичних знань, методичних аспектів, практичних прийомів в організації проектної діяльності;
  • здійснення планування проектної діяльності як у поточній так і у майбутній перспективах;
  • формування банку ідей та даних про проектовані об’єкти;
  • постійна мотивація учнів в рамках їх проектної діяльності;
  • особистісно орієнтований підхід у ході занять;
  • визначення творчого потенціалу учнів, та забезпечення розвитку індивідуальних якостей в процесі виконання творчих проектів;
  • органічне поєднання урочної та позаурочної навчальної діяльності учнів в ході виготовлення виробів;
  • варіювання індивідуальної, парної та групової роботи над виконанням творчих проектів;
  • формування в учнів навичок самостійної діяльності [1, 2, 3].

В такому разі проект може стати ефективним інструментом в соціалізації, розвитку творчих та інтелектуальних здібностей всіх суб’єктів освіти, тобто учнів, учителів та батьків. В більш вузькому розумінні реалізація творчого проекту є джерелом розвитку проектних здібностей.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Коберник, О. М. Проектування навчально-виховного процесу в школі / О. М. Коберник. – К. : Хрещатик, 1996. – 153 с.
  2. Коберник О. Проектна технологія на уроках трудового навчання/ О. Коберник// Трудова підготовка в закладах освіти. – 2008. – №1. – С. 4.
  3. Симоненко, В. Д. Творческие проекты учащихся V-ІХ клас / В. Д. Симоненко. – Брянск, 1996. – 132 с.
  4. Ящук С. Суть та структура проектно-технологічної діяльності учнів/ С. Ящук// Зб. наук. праць Уманського держ. пед. ун-ту ім. Павла Тичини. – К. : Наук. світ, 2002. – С. 298-304

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

НИКИРСА Іван Іванович – магістр спеціальності «Середня освіта» (трудове навчання та технології) Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича.

ТОМАШ Василь Васильовичкандидат педагогічнх наук, ассистент кафедри професійної та технічної освіти і загальної фізики Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича.

Додати коментар

Коментарі   
0 # Олександр Приштін 31.05.2020, 09:50
Дякую, тези дуже подобались. Усе чітко і зрозуміло, хотілося б розширено поговорити про ці проблеми
Відповісти
0 # Наталія Крамаренко 28.05.2020, 10:07
Цікава інформація!)
Скажіть будь ласка, на якому з етапів проектної діяльності учні найчастіше стикаються зі складнощами?
Відповісти
0 # Василь Томаш 03.06.2020, 13:56
Доброго дня. Все залежить від сформованості проектно-технол огічної компетентності учнів. До прикладу, в 5-6 класах учні ще не можуть самостійно розробити кресленники та технологічні карти на виготовлення виробу, проте дуже завзято висувають та обговорюють різноманітні ідеї виробів.
Відповісти
0 # Іван Никирса 03.06.2020, 12:28
Найбільші проблеми виникають на етапі практичного виконання, тут виникає багато процесів, які учень вважав набагато легшими проектуючи виріб, в зв'язку з чим його бажання завершити проект значно зменшується.
Відповісти
0 # Курлова Даша 27.05.2020, 21:04
Дуже пізнавальна інформація!На вашу думку як доцільно підбирати проекти на уроках трудового навчання виходячи з матеріально-тех нічної бази школи?
Відповісти
0 # Василь Томаш 03.06.2020, 13:42
Доброго дня. Д'якуємо за питання. Із запропонованого в програмі переліку основних технологій можна підібрати ті, які можна виконати наявними засобами.
Відповісти
0 # Іван Никирса 03.06.2020, 12:22
Дякую за ваш відгук. Стосовно підбору проектів для уроків трудового навчання тут потрібно враховувати особливості вікової категорії учасників освітнього процесу. Як на мене то головним в проектній діяльності подача інформації у вигляді сучасних підходів квестів, челенджів тощо. Тобто тих речей які є актуальними і зрозумілими для сучасного школяра.
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись