ОРГАНІЗАЦІЯ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ З ФІЗИКИ НА ЗАСАДАХ СТАЛОГО РОЗВИТКУ
Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти
Гайда Василь
Концепт сталого розвитку формувався суспільством поступово. У науковій літературі відзначається, що поняття сталого розвитку починало зароджуватися ще у працях В. І. Вернадського про ноосферу [2]. Проте тривалий час суспільство не звертало уваги на існуючі глобальні проблеми. У 50–60-ті роки ХХ ст., насамперед на науковому рівні, почало формуватися розуміння небезпечної тенденції зростання екологічної загрози. У звіті Міжнародної комісії з навколишнього середовища і розвитку під керівництвом Гру Харлем Брунтланд «Наше спільне майбутнє» в 1987 р було підняте питання про вплив економічного та соціального розвитку суспільства на стан навколишнього середовища[1]. В цьому ж документі вперше з’явився термін “сталий розвиток” (sustainable development) як розвиток, що задовольняє потреби теперішнього часу, проте не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти власні потреби [6]. З часом ставало зрозумілим, що сталий розвиток не може бути досягнуто без фундаментальних змін в організації науки та освіти, яка повинна зайняти особливе місце серед засобів реалізації викладених положень.
В даний час існує багато програм, проектів, дослідженнь з освіти для сталого розвитку. Про те стан освіти для сталого розвитку в Україні перебуває на стадії зародження, яка розвивається переважно на базі екологічної освіти, вважається своєрідним її продовженням.
Важливий етап розвитку освіти в Україні розпочався з прийняттям Закону України «Про освіту» у вересні 2017 року. У документі метою освіти проголошується всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору [7]. Прийняття Закону «Про освіту» сприяло впровадженню освітнього проекту «Нова українська школа», який розвиває положення Стратегії сталого розвитку «Україна−2020». Концепція «Нова українська школа» ідейно дуже близька до світової концепції освіти для сталого розвитку. Методи та загальні підходи до освітнього процесу є схожими: фокусування на активні методи навчання, розвиток трансверсальних умінь і навичок тощо [5]. Основні завдання навчання технологічної та природничої освіти в освітніх закладах згідно концепції сталого розвитку висвітлені у праці М. І. Садового [8].
У навчальній програмі з фізики певним чином проглядаються спроби реалізувати ідеї сталого розвитку. Враховуючи, що фізика є фундаментальною наукою, яка вивчає загальні закономірності перебігу природних явищ, то вивчення фізики варто будувати на засадах сталого розвитку. [4].
Фізика сприяє формуванню багатьох ключових компетентностей, в тому числі соціальна й громадянська компетентності та екологічна грамотність і здорове життя, формування яких опирається на ідеї сталого розвитку. Такий підхід передбачає опанування уміннями: займати активну та відповідальну громадянську позицію; застосовувати набуті знання та навички здоров’язбережувальної діяльності; визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва та життєдіяльності людини на довкілля тощо.
У навчальних програмах з усіх предметів виокремлено наскрізні змістові лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», які відбивають провідні соціально й особистісно значущі ідеї, що послідовно розкриваються у процесі навчання і виховання учнів. Реалізація цих наскрізних змістових ліній передбачає певне трактування змісту тем відповідно до засад сталого розвитку. Під час реалізації цих змістових ліній на уроках фізики учні можуть: використовувати знання, отриманні на уроках фізики, для вирішення проблем довкілля, збереження власного здоров’я та здоров’я інших; визначати причинно-наслідкові зв’язки впливу сучасного виробництва, критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі та її вплив на довкілля; передбачати екологічні та соціальні наслідки техногенної діяльності та сучасних технологій на природнє й соціальне середовища, оцінювати їх з погляду ідей сталого розвитку; формувати готовність до участі у природоохоронних заходах, розуміти важливість безпечної утилізації побутових відходів; ефективно долучатися до реалізації екологічних проектів, розв’язувати проблеми довкілля; виявляти ціннісне ставлення до власного здоров’я і здоров’я інших людей, до навколишнього середовища як до потенційного джерела здоров’я, добробуту та безпеки [4]. Окрім цього, варто виокремити позитивні сторони застосування в практику роботи вчителя фізики ресурсів інтернет поряд із звичною традиційною методикою [3].
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
- Боголюбов В. М., Клименко М. О., Мельник Л. Г., Ракоїд О. О. Стратегія сталого розвитку: підручник. К.: ВЦ НУБІПУ, 2018. 446 с
- Вернадский В. B. Биосфера и ноосфера . М.: Наука, 1989. 258 с.
- Гайда В. Я. Формування дослідницької компетентності учнів в позаурочній роботі з фізики. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2018. Вип. 168. С. 72 –75.
- Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика. 7- 9 класи. затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-5-9-klas (дата звернення: 12.05.2020).
- Пiдготовка вчителiв до викладання питань сталого розвитку: Посібник. / За ред. О.І.Пометун. К. : Педагогічна думка, 2015. 120 с
- Підліснюк В. Сталий розвиток суспільства: роль освіти: Путівник. К. Видавництво СПД Ковальчук, 2005. 88 с.
- Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 № 2145-VIII. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 05.03.2020).
- Садовий М. І., Трифонова О. М. Розвиток технологічної та природничої освіти в умовах сталого розвитку. Наукові записки. Вид-во НПУ імені МП Драгоманова, 2016. Випуск 132. С.197-206.
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
Гайда Василь Ярославович – методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти
Наукові інтереси: теорія та методика навчання (фізика).
Сподіваємося побачити позитивні результати в найближчому майбутньому.
Стрічка RSS коментарів цього запису