БАЗОВІ КОМПОНЕНТИ ЗМІСТОВОЇ ЛІНІЇ «WEB-ТЕХНОЛОГІЇ» ПРИ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ
Житомирський державний університет імені Івана Франка
Мосіюк Олександр
Web-технології складають на сьогодні чи не найважливішу частину життя людей у сучасному суспільстві. За їх допомогою вони отримують інформацію про всі зміни, які відбуваються у соціумі; спілкуються між собою; навчаються (особливо це питання стало актуальним у період карантинних обмежень, пов’язаних із всесвітньою пандемією COVID-19); працюють, здійснюють різні фінансові операції та виконують багато інших важливих функцій. Така інтегрованість інтернету в різні сфери життя модерного суспільства зумовлена декількома причинами. Головними із них є висока швидкість передачі даних у комп’ютерних мережах, ефективність алгоритмів браузерів при відображенні різних видів контенту (текстового, графічного, аудіо та відео) і, що важливо, це простота та ефективність мови гіпертекстової розмітки HTML для формування зовнішнього вигляду сайту чи будь-якого іншого web-сервісу. Саме її створення та впровадження дозволили задати вектор розвитку для Web загалом.
У цьому контексті цілком логічним є включення до шкільних навчальних програм із інформатики тем, пов’язаних із мережею Internet та технологіями HTML і CSS [1]. На цих уроках учні знайомляться із основними аспектами функціонування мережі, роботою web-сервісів (системами пошуку, електронною поштою, онлайн конструкторами для створення сайтів), а також вивчають мову гіпертекстової розмітки, каскадні таблиці стилів і, по можливості, мову програмування JavaScript.
Виходячи із вище описаних тез, доречним є обов’язковість засвоєння майбутніми вчителями інформатики підходів, принципів, засобів та технологій, які дозволяють проектувати і створювати web-сайти освітньої спрямованості.
Всю змістову лінію по вивченню web-технологій умовно можна поділити на декілька важливих компонентів. До першого із них варто віднести вивчення методів проектування, ознайомлення із такими поняттями як UX та UI навчальних ресурсів, вивчення комп’ютерних графічних програм, які дозволяють створювати макети інтерфейсів.
Наступним важливим компонентом є засвоєння студентами технологій верстки за допомогою спеціалізованих редакторів або середовищ розробки (найбільш доступними є Notepad++ або ж Atom). Вони також мають розуміти основні аспекти виконання семантичної та адаптивної верстки, верстки макета із елементами, які змінюють свою ширину в залежності від розмірів екрану, верстку сайту фіксованої ширини. Особлива увага приділяється саме семантичній верстці. Вона базується на правильному використанні тегів HTML для описання структури сторінки сайту та передачі власне текстового, графічного, аудіо і відео контенту, елементів керування та полів форми тощо. Основою такого підходу є чітке розуміння стандарту мови гіпертекстової розмітки, який сформований консорціумом W3C. Останньою його редакцією є версія HTML 5.2 від 14 грудня 2017 року [2]. Завдяки такому підходу формується структура компонування різних видів інформації, яку можна представити не тільки візуально, а й передати її суть за допомогою програм, які озвучують контент, роблячи його доступним для людей, що мають вади зору.
Ще одним важливим компонентом засвоєння необхідних знань із Web-технологій є розуміння застосування каскадних таблиць стилів. Тут варто зауважити на тому, що гіпертекстова мова формує структуру документу, а CSS відповідає за візуальне оформлення та позиціонування елементів у вікні браузера. Останнім часом широкої популярності при позиціонуванні компонентів web-сторінки здобули такі технології як Flex та CSS GRID. Вони дозволяють лише за допомогою властивостей CSS керувати розміщенням всіх частин html-документа.
Не менш значимим є вивчення мови програмування JavaScript та фреймворків створених на її основі, оскільки саме завдяки цій мові сайти можуть інтерекативно взаємодіяти із користувачами. Також важливим є розуміння та знання роботи мережевих протоколів, здійснювати програмування серверної частини сайтів із використанням таких високорівневих мов програмування як Php та Python.
Звичайно викладені аспекти є лише поверховим описом такої багатогранної теми, як вивчення Web-технологій у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики, але дає розуміння процесу формування у майбутнього фахівця необхідних компетенцій.
Підсумовуючи зауважимо, що подальшого висвітлення потребують багато питань із цієї тематики, але серед них варто виділити ті, які безпосередньо пов’язані із методикою вивчення у шкільному курсі тем, стосуються створення сайтів за допомогою HTML і CSS.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Щодо методичних рекомендацій про викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2019/2020 навчальному році. Лист МОН № 1/11-5966 від 01.07.19 року. URL: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/65024/ (дата звернення: 21.05.2020).
- HTML 5.2. W3C Recommendation. URL: https://www.w3.org/TR/2017/ REC-html52-20171214/ (дата звернення: 21.05.2020).
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
МОСІЮК Олександр Олександрович – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри прикладної математики та інформатики Житомирського державного університету імені Івана Франка.
HTML і CSS вивчаються одночасно та не є мовами програмування.
Php та Python цілком взаємозамінні і дозволяють створювати освітні проекти будь-якої складності. Все залежить від завдань і особливостей навчального проекту.
Чи може існувати мова програмування одна без іншої? Та яка їх послідовність вивчення?
Дякую.
Важливо звернути увагу, що HTML та CSS це не мови програмування. HTML - мова гіпертекстової розмітки, а CSS - описує інструкції, які дозволяють виконати форматування та оформлення web-сторінки.
Що до послідовності вивчення.
Спершу варто ознайомитися із основами верстки (HTML і CSS).
Далі засвоїти мову програмування JavaScript.
І лише на останньому етапі знайомитися із мовами програмування (Php, Python), за допомогою яких реалізують серверну частину роботи сайту.
Стрічка RSS коментарів цього запису