ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВПРОВАДЖЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ СЕРЕД СТУДЕНТІВ ФАХОВИХ КОЛЕДЖІВ
ДВНЗ «Рівненський коледж економіки та бізнесу»
Білецький В’ячеслав
Несподіваний розвиток подій, що пов’язаний з поширенням інфекційного захворювання COVID-19, змусило докорінно змінити систему організації освітнього процесу у фаховій передвищій освіті і повністю перейти на дистанційну форму навчання.
Дистанційне навчання – це нова форма організації освіти, яка базується на принципах відкритого навчання з використанням комп’ютерних навчальних програм різного призначення і засобів телекомунікацій, які становлять якісно нову технологію. Для цієї технології характерна позитивна пізнавальна мотивація тих, кого навчають та безмежний простір творчості і креативності викладачів, які навчають. Викладач повинен вміти не тільки організувати дистанційне навчання, ознайомивши студентів з темами і завданнями, але повинен вміти координувати пізнавальний процес, постійно вдосконалюючи курси викладання, таким чином стимулювати роботу студента.
До дистанційного навчання висувають ряд вимог. Згідно із законом України «Про затвердження Положення про дистанційне навчання» від 25.04.2013 №466 науково методичне забезпечення повинно включати:
- методичні рекомендації, щодо розроблення та використання педагогічно-психологічних та інформаційно-комунікаційних технологій дистанційного навчання;
- критерії, засоби і системи контролю якості дистанційного навчання;
- змістовне, дидактичне та методичне наповнення дистанційних курсів навчальної програми підготовки [1].
Для забезпечення дистанційного навчання студентів фахових коледжів викладач може створювати власні веб-ресурси або використовувати інші веб-ресурси на свій вибір. При цьому обов’язково надати студентам рекомендації, щодо використання ресурсів, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо. Бажано також урахувати універсальність цих інструментів, щоб скоротити кількість різних платформ, які використовуються для навчання. Серед великого різноманіття різних навчальних програм слід відзначати платформу Gooogl Classroom, що дозволяє організовувати онлайн-навчання, використовуючи відео-, текстову та графічну інформації. Викладач має змогу проводити тестування, контролювати, систематизувати, оцінювати діяльність, переглядати виконання вправ.
Для проведення відео-конференцій та онлайн-зустрічей доцільно використовувати сервіс Zoom. Zoom підходить як для індивідуальних, так і для групових занять. Користувачі можуть використовувати додаток, як на комп’ютері, так і на планшеті чи смартфоні.
Платформа Classtime використовується для створення інтерактивних навчальних додатків і дозволяє вести аналітку навчального процесу і реалізувати стратегії індивідуального підходу.
Надзвичайно є ефективними у реалізації зворотного зв’язку зі студентами соціальні мережі такі, як viber, telegram, instagram, facebook, електронна пошта. Додаткові сервіси та ресурси можуть урізноманітнити навчальний процес та надати студентам можливості для інтерактивного опанування матеріалу.
Проведення онлайн-уроків не повинне обмежуватися лекційним викладом матеріалу. За допомогою цифрових інструментів можна організувати швидкі опитування, причому як задля з’ясування рівня оволодіння певною темою, так і для «заміру» ставлення студента до певного питання.
При дистанційній системі навчання діяльність викладача стає більш творчою, методи викладання в основному обираються проблемні, використовують активні форми навчання і це забезпечує ряд переваг над традиційною формою навчання:
- можливість займатися у зручний для себе час;
- демократичний зв'язок «викладач – студент»;
- комплексне програмне забезпечення;
- провідні освітні технології;
- індивідуальний графік навчання;
- системне планування навчального процесу та гнучкі консультації.
Варто зазначити, що використання дистанційної форми навчання негативно впливає на здоров’я студента, адже доводиться багато часу проводити за комп’ютером. Саме тому, необхідно урізноманітнювати роботу студентів, створюючи відповідні завдання творчого характеру.
Отже, освіта сьогодні має бути гнучкою і мобільною. У ній постійно повинно відбуватися перетворення через упровадження нових її складових, нових методик, технологій навчання й комунікування. Це дасть можливість студентам стати більш спрямованими у навчанні, а викладачі – краще обізнаними не тільки у своїй професійній сфері, а й зможуть формувати у здобувачів фахової передвищої освіти здатність критично мислити та самоорганізовуватися в сучасних умовах.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Про затвердження Положення про дистанційне навчання : Наказ МОН України від 25.04.2013 № 466 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13. – Назва з екрану.
ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА
БІЛЕЦЬКИЙ В’ячеслав В’ячеславович – кандидат педагогічних наук, голова циклової комісії природничих та фізико-математичних дисциплін Державного вищого навчального «Рівненський коледж економіки та бізнесу»
Погоджуюсь з словами автора, а саме з тим що дистанційне навчання має такі переваги, як
можливість займатися у зручний для себе час;
демократичний зв'язок «викладач – студент»;
комплексне програмне забезпечення;
провідні освітні технології;
індивідуальний графік навчання;
системне планування навчального процесу та гнучкі консультації.
Думаю, що ДН буде й далі розвиватися і ще більше застосовуватися в навчальному прцесі.
Стрічка RSS коментарів цього запису