ЗАСТОСУВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ЕКСКУРСІЙ ПРИ ВИВЧЕННІ ДИСЦИПЛІН ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ
Дефорж Г.В.
Центральноукраїнський державний педагогічний університет
імені Володимира Винниченка
Історія виникнення навчальних екскурсій бере свій початок ще з IV – III століття до н.е. У 335-334 роках до н.е. в Афінах Арістотель, заснував власну філософську школу, або періпатетичну школу (від грец. περι-πατέω – крита галерея, прогулянка; прогулюватися, крокувати). Назва школи виникла через звичку Арістотеля прогулюватися з учнями під час читання лекцій. Будівля галереї і прилегла земля були придбані у власність для школи Теофрастом, другом і учнем Арістотеля (Теофраст був афінським громадянином, а Арістотель, який був уродженцем Стагири, не мав права купувати приватну власність в Афінах). Інша назва школи Лікей (дав.-грец. Λύκειον; у середньовічній або традиційній латинській вимові – Ліцей) – є топонімом – так називалася займана школою місцевість, з давніх-давен присвячена Аполлону Лікейському, поблизу, в східній частині стародавніх Афін, був розташований храм Аполлона Лікейського [1].
Сьогодні з впевненістю можна сказати, що навчальні екскурсії позитивно впливають на засвоєння навчального матеріалу. Особливо це стосується студентів природничих спеціальностей, таких, як біологія, хімія, фізика, географія. В навчальних планах університетів, для студентів природничих спеціальностей передбачені навчально-польові біологічні та географічні практики, хіміко-технологічні практики, фізико-технологічні практики. Вони можуть бути як в межах міста, де знаходиться університет, так і виїзні. Навчальні практики – це невід’ємний компонент формування професійної компетенції студентів природничих спеціальностей. Але, не менш важливим компонентом є навчальна екскурсія в межах одного-двох занять, що відповідає темі, яку вивчають студенти в даний час. Для студентів-біологів ми називаємо такі заняття – пари за Арістотелем, тобто пари, які ми проводимо з виходом (виїздом) в природу. В методичній літературі такі заняття мають назву урок-екскурсія.
Екскурсія (від лат. excursio – поїздка, прогулянка) – колективне відвідування музеїв, виставок, підприємств, довкілля з пізнавальною метою. Навчальна екскурсія – форма навчальної роботи, особливістю якої є реалізація процесу навчання не в умовах навчальної аудиторії, а на природі, в музеї, на вулицях міста, в парках, на виробництвах і т.д., при безпосередньому сприйнятті студентами навколишнього світу.
Готуючи навчальну екскурсію, викладач повинен: визначити її зміст, мету, завдання; грамотно підібрати об’єкти, з якими буде знайомити студентів; продумати методику демонстрації об’єктів екскурсії та розповіді про них; способи залучення студентів до активного сприйняття.
Окремої уваги заслуговує проведення цільового інструктажу з техніки безпеки з відповідним записом у журналі з техніки безпеки. Цільовий інструктаж проводиться перед виходом зі стін навчального закладу та початком екскурсії.
При підборі об’єктів показу викладачу важливо провести їх оцінку за такими показниками (критеріями):
1. Пізнавальна цінність для студентів.
2. Виразність (зовнішня виразність самого об’єкта або взаємодія екскурсійного об’єкта з навколишнім середовищем).
3. Збереження (стан об’єкта в даний момент, його підготовленість до показу).
4. Місцезнаходження (відстань до об’єкта, транспортна доступність, зручність під’їзду до нього) [2, с. 1-5].
Проводити екскурсію може сам викладач або екскурсовод, але саме викладач залишиться організатором і керівником пізнавальної діяльності студентів протягом всього заходу і саме викладач є відповідальною особою за життя і безпеку студентів.
Якщо екскурсію буде вести викладач, то для підготовки йому потрібно:
1. Цікаво сформулювати тему навчальної екскурсії.
2. Підібрати літературу та інтернет-ресурси для підготовки матеріалу.
3. Самостійно ознайомитися з об’єктом показу (навчитися легко орієнтуватися на місцевості, добре дізнатися розташування залів, якщо екскурсія буде в музеї).
4. Скласти маршрут екскурсії.
5. Підготувати текст екскурсії.
6. Скласти методичну розробку.
7. Провести без групи пробну екскурсію (по можливості).
Методика проведення екскурсії залежить від теми, дидактичної мети, віку студентів, а також від об’єкта екскурсії. В основі екскурсійної методики лежить наочний показ і розповідь. Також навчальна екскурсія має включати самостійну роботу студентів за планом: спостереження, складання схем, замальовок, збір наочно-ілюстративного матеріалу (фотографування) і т.д. В основі проведення екскурсії лежить принцип «від показу до розповіді», причому показ об’єктів займає провідне місце.
Закінчується навчальна екскурсія підсумкової бесідою, в ході якої викладач спільно зі студентами узагальнює, систематизує побачене і почуте, включає отримані знання в загальну систему вивченого по темі, розділу; виділяє найголовніше з побаченого, виявляє враження і оцінки студенів; оцінює знання, набуті студентами під час екскурсії, рекомендує прочитати додаткову літературу, яка дозволить глибше ознайомитися з питанням; намічає творчі завдання: написати твір, підготувати доповіді, скласти альбоми, зробити спец випуски газет, постерів, стенд, електронну презентацію, скласти колекції (рослин, тварин, мінералів тощо), підготувати роздаткові матеріали для пар, уроків, виставок, музеїв навчальних закладів [3].
Не кожен викладач візьме на себе відповідальність і готовність провести навчальну екскурсію, так як організувати і провести екскурсію, не кажучи вже про організацію навчальної багатоденної виїзної практики, набагато складніше, ніж підготувати і прочитати лекцію. Отже, організація та проведення навчальних екскурсій при вивченні дисциплін природничого циклу – це не тільки важлива складова формування професійної компетенції, але й спосіб розширення кругозору та формування наукового світогляду студентів.
Список джерел
-
Солопова М. Перипатетическая школа. Энциклопедия Кругосвет. Универсальная научно-популярная энциклопедия : веб-сайт. URL.: https://www.krugosvet.ru/enc/gumanitarnye_nauki/filosofiya/PERIPATETICHESKAYA_SHKOLA.html (дата звернення : 13.03.2020).
-
Навчальні екскурсії та навчальна практика з біології і природознавства. Біологія. Шкільний світ. 2011. № 14, С. 1-5.
-
Островерхова Н. Навчальна екскурсія та її аналіз. Методика и технология. Освіта.UA. 2018.: веб-сайт. URL: http://ru.osvita.ua/school/method/technol/728/ (дата звернення: 12.03.2020).
Стрічка RSS коментарів цього запису