ЗНАЧЕННЯ ТА ОСОБЛИВОСТІ ІНТЕГРОВАНИХ УРОКІВ З БІОЛОГІЇ
Макаревич О.А.
Науковий керівник – д.п.н., доцент Чувасова Н.О.
Криворізький державний педагогічний університет
Актуальність теми. Першочергового значення в освіті набуває проблема формування особистості, якій властиві високі морально-духовні цінності, достатня теоретична і практична підготовка, творча активність та конкурентоспроможність.
Зміна цілей і функцій шкільної освіти, особистісно-орієнтований підхід до навчання і виховання учнів значною мірою вимагають потребу переосмислення ідеї навчання в контексті виховання та розвитку особистості зокрема, для вирішення проблем гуманізації освіти, яка має ґрунтуватися на принципах гуманітаризації, диференціації та інтеграції [2].
Ідея інтегрованого навчання передбачає досягнення мети якісної освіти, тобто освіти конкурентоздатної, спроможної забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої цілі, творчо самоутверджуватися у різних соціальних сферах.
Однак інтеграція як дидактичний засіб чи система має при цьому втілитися у навчальні предмети, у формі їх об’єднання і представлення єдиним цілим. Реалізація ідеї створення інтегрованих курсів і уроків виявляється не дуже легкою.
Отже, значущість проблеми набуття інтегрованих знань школярами в процесі вивчення біології та відсутність дидактико-методичних засобів використання інтегрованих підходів у викладанні біології в школі і обумовили вибір теми наукової роботи.
Мета: з’ясувати значення та особливості інтегрованих уроків з біології.
Основна частина. Особливістю сучасних знань є їх інтеграція. У дітей досить рано з’являється свій “образ світу". При всій недосконалості він має суттєву характеристику - цілісність сприймання довкілля. Зі вступом до дитячого садка ця цілісність, на жаль, починає руйнуватись через “суворі кордони" між окремими розділами програми або предметним викладанням “вузькими" спеціалістами (викладач образотворчого мистецтва не має уявлень щодо того, чим займалися діти на попередньому занятті). Тому знання, які одержують діти, мало пов’язані між собою.
Інтегровані уроки – це міждисциплінарне об’єднання уроків, спрямоване на комплексне пізнання теми, законів, ідей з метою отримання школярами більш поглибленого розуміння тієї чи іншої ситуації.
Мета інтегрованих уроків з біології:
-Створення оптимальних умов для розвитку мислення учнів у процесі навчання біології на основі інтеграції різних предметів.
-Подолання деяких протиріч процесу навчання.
-Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках [1].
Принципи інтегрованих уроків:
-Синтезованість знань. Цілісне, синтезоване, систематизоване сприйняття досліджуваних по тій або іншій темі питань сприяє розвитку широти мислення.
-Поглибленість вивчення. Більш глибоке проникнення в суть досліджуваної теми сприяє розвитку глибини мислення.
Якісно новий рівень синтезу знань дітей - це інтегровані заняття, інтегровані курси, які об’єднують навколо певного заняття чи теми різнорідні знання. Синтез цих знань дозволяє досягти різнобічного розгляду об’єкта, показати взаємозв’язок явищ, інтенсивно формувати у дитини розумові операції аналізу, порівняння, узагальнення тощо. Особливо це важливо для розвитку світоглядних, людинознавчих, екологічних, комунікативних умінь, понять.
Провідна ідея інтегративності знань ґрунтується на основі здобуття знань, що розширюють можливості соціально-психологічної адаптації школяра до різних життєвих умов, формують у нього уміння діяти в різних ситуаціях у процесі взаємодій з довкіллям, сприяють творчій самореалізації, створенню системи загальнолюдських і національно-духовних цінностей і оптимальному розкриттю власного психічного, інтелектуального та особистісного потенціалу [5].
Виходячи із загальних вимог до навчання, виховання та розвитку учнів у сучасній школі, враховуючи можливості змісту навчального матеріалу, оперативні цілі (завдання) навчання біології в основній школі мають бути спрямовані на те, щоб учень володів інтегрованими знаннями та:
-виявляв інтерес до живої природи і ставився до неї з повагою;
-знав елементи живої природи, біологічні закономірності, досягнення біологічної науки;
-розумів значення біологічного різноманіття і значення природи у житті людини;
-усвідомлював місце людини серед природи та її вплив на природне середовище;
-навчився бачити зв’язки між живими організмами, живою й неживою природою, діяльністю людини і природними процесами;
-умів використовувати достовірні джерела біологічної інформації;
-умів застосовувати методи пізнання природи (експеримент, спостереження, опис), конкретизувати теоретичні ідеї, конструювати ідеальні й матеріальні моделі та користуватися ними;
-виявляв екологічну освіченість;
-мав уявлення про здоровий спосіб життя;
-відповідально ставився до власного здоров’я і довкілля;
-застосовував здобуті знання для прийняття рішень й оцінних суджень[3].
Результати інтегрованого навчання і його значення:
-сприяє розвитку наукового стилю мислення учнів;
-дає можливість широкого застосування учнями природничо-наукового методу пізнання;
-формує комплексний підхід до навчальних предметів, єдиний з погляду природничих наук погляд на ту або іншу проблему, що відображає об'єктивні зв'язки в навколишньому світі, формує у школярів систему інтегрованих знань;
-підвищує якість знань учнів;
-підвищує й розвиває інтерес учнів до предметів природничо-наукових дисциплін.
Отже, інтегроване навчання - це навчання, яке цілісно забезпечує пізнавальну спрямованість особистості школяра, створюючи умови для самореалізації особистісного потенціалу та саморозвитку.
Висновок. Інтегральні знання учнів при вивченні шкільного курсу біології мають формуватися під впливом переплетіння суміжних дисциплін. А саме, біологія тісно пов’язана з такими науками як хімія, географія, екологія, образотворче мистецтво. Тому розробка та проведення інтегрованих уроків цих дисциплін сприяє ефективнішому засвоєнню біологічних понять, створює можливість для використання та застосування біологічних знань в інших галузях науки та практичних життєвих ситуаціях.
Інтегровані уроки дають учневі досить широке і яскраве уявлення та інтегровані знання про світ, у якому він живе, про взаємодопомогу, про існування різноманітного світу матеріальної й художньої культури [4].
Дійшли до висновку, що інтегровані уроки розвивають потенціал самих учнів, спонукають до активного пізнання навколишньої дійсності, до осмислення й знаходження причинно-наслідкових зв'язків, до розвитку логіки, мислення, комунікативних здатностей. Більшою мірою, ніж звичайні, вони сприяють розвитку мови, формуванню вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки, формують інтегровані знання з обох використовуваних дисциплін.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Бех І. Інтеграція як освітня перспектива. - 2002. - №5. - С.5-6.
-
Бицюра Ю. Інтегрована система навчання // Завуч (Перше вересня). - 2002. №16. - С.10-11.
-
Гончаренко С., Мальований Ю. Інтегроване навчання: за і проти // Освіта. - 1994. - 16 лютого. - С.3.
-
Іванчук М.Г. Інтеграція як наукова категорія // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України. № 2 (43) - К., 2004. - С.23-31.
-
Козловська І.М., Собко Я.М. Принципи дидактики в контексті інтегративного навчання // Педагогіка і психологія. - 1998. - №4. - С.48-51.
об'єднання природничих дисциплін в навчальний курс, підсилення міжпредметних зв'язків у навчальних програмах та підручниках біології. Автору рекомендуємо продовжувати роботу у цьому напрямку.
Стрічка RSS коментарів цього запису