СТРУКТУРА І ЗМІСТ ШКІЛЬНОЇ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТИ
Засєкіна Тетяна
кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник, заступник директора з науково-експериментальної роботи
Інституту педагогіки НАПН України
м. Київ, Україна
У 2018 році розпочато системну реформу загальної середньої освіти. Зміни стосується усіх складників системи освіті, серед яких: структура й зміст освіти, форми й методи навчання, освітнє середовище. Вимоги до цих освітніх складників частково задані в стандарті освіти, освітніх і навчальних програмах. На сьогодні розроблено й затверджено стандарт початкової освіти та освітні програми для першого (1-2 класи) й другого (3-4 класи) циклів навчання у початковій школі. Обговорюються проекти стандарту базової освіти та освітні програми для першого (5-6 класи) та другого (7-9 класи) циклів навчання в основній школі. Ключовими змінами для всього змісту шкільної освіти є його інтеграція й диференціація, варіативність у розподілі між навчальними предметами (інтегрованими курсами), посилення ролі у формуванні ключових компетентностей й наскрізних умінь тощо.
Природнича освіта визначається характеристиками освітньої галузі «Природознавство» державних стандартів та освітніх програм. Пропонується для обговорення така структура шкільної природничої освіти:
Цикли навчання |
Змістове наповнення природничих предметів/курсів |
1-2 та 3-4 класи |
Інтегрований курс «Я досліджую світ», де інтегруються складники мовно-літературної, математичної, інформатичної, технологічної, соціальної і здоров'язберігаючих, громадської та історичної галузей. З можливими варіантами виокремлення із курсу технологічної й інформатичної складових як окремих. |
5-6 клас |
Інтегрований курс «Я досліджую природу». Можливі різні змістові варіанти його наповнення: суто на освітній галузі «Природознавство», або з доповненнями із технологічної, соціальної і здоров'язберігаючої галузей. |
7-9 клас |
Можливі різні варіанти:
І в першому й другому випадках предмети реалізують зміст освітньої галузі «Природознавство», і можуть бути доповненими питаннями із математичної, інформатичної, технологічної, соціальної і здоров'язберігаючої галузей. |
10-11 класи |
Різні варіанти, залежно від профілю навчання:
У будь-якому із варіантів предмети/курси реалізують зміст освітньої галузі «Природознавство», і можуть бути доповненими питаннями із математичної, інформатичної, технологічної, соціальної і здоров'язберігаючої галузей. |
Для будь-якого циклу навчання головним завданням вивчення природничих предметів є формування компетентностей в галузі природничих наук, техніки й технологій, екологічної компетентності, що передбачають здатність і готовність застосовувати відповідний комплекс наукових знань і методологій для пояснення світу природи, визначення питань і формулювання висновків на основі отриманої інформації; розуміння змін, спричинених людською діяльністю, і відповідальність особи як громадянина за наслідки цієї діяльності.
Вивчення природничих предметів спрямоване й на розвиток інших ключових компетентностей здобувачів освіти та наскрізних вмінь, як то читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно й письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, уміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами.
Обов’язковим мінімальним результатом навчання має стати:
уміння застосовувати набуті навички дослідницької діяльності, природничо-наукові знання для пояснення світу природи через виявлення проблеми та пошук способів її розв’язання;
усвідомлене використання надбань науки, техніки і технологій для власного та суспільного добробуту, збереження здоров’я, дбайливого ставлення до довкілля і цивілізованої взаємодії з ним;
емоційно-ціннісне ставлення до природи та її пізнання задля успішного життя в соціоприродному середовищі.
Ведучою формою навчання є дослідницька діяльність.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Концепція нової української школи [Електронний ресурс] / Міністерство освіти і науки України : Нова українська школа. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/activity/ education/zagalnaserednya/ ua-sch-2016/ konczepcziya.html. – Дата звернення: 18.09.2019
-
Проект державного стандарту базової освіти [Електронний ресурс]. Міністерство освіти і науки України. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/news/ministerstvo-osviti-i-nauki-ukrayini-proponuye-dlya-gromadskogo-obgovorennya-proyekt-derzhavnogo-standartu-bazovoyi-serednoyi-osviti. – Дата звернення 18.09.2019