• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

IННОВАТИКА У ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГIЯХ

УДК 378.035:749(07)

Богомаз-Назарова Снiжана

старший викладач кафедри теорії та методики

технологiчної освiти, охорони працi i безпеки життєдiяльностi

Центральноукраїнського державного педагогiчного унiверситету

iменi Володимира Винниченка

Orcid: 0000-0002-6138-746X

email:[email protected]

ЦАРЕНКО Iрина Леонтiївна

старший викладач кафедри теорiї та методики

технологiчної пiдготовки, охорони працi та безпеки життєдiяльностi

Центральноукраїнського державного педагогiчного унiверситету

iменi Володимира Винниченка

ORCID ID: 0000-0002-0720-4650

e-mail: [email protected]

Постановка та обґрунтування актуальності проблеми. Вища освiта в Українi проходить стадiю реформування. Це стало визначальним у пошуку iнновацiйних форм та технологiй навчання. Сучасний освiтнiй простiр весь час заповнюється новими вимогами, квалiфiкацiйними ознаками, виникають новi спецiальностi, якi формують новi дисциплiни.

Нормативними документами про освiту визначаються iстотнi змiни, що стосуються удосконалення вищої освiти, що визначило орiєнтир на свiтовi моделi систем освiти, новiтнi технологiї навчання, iнтеграцiю змiсту освiти. В таких умовах реформування освiти особливостями навчання є не тiльки надання нагромадженого обсягу знань, умiнь та навичок, а й розвиток здатностi до сприйняття та вiдтворення на практицi нових наукових iдей, технiчних iнструментiв та методiв виробництва, формування у майбутнiх працiвникiв новаторських здiбностей, iнiцiативи та пiдприємливостi. Для бiльшостi країн з високим рiвнем конкурентоспроможностi характерним стає перехiд вiд екстенсивного використання людських ресурсiв з низьким рiвнем базової професiйної пiдготовки до iнтенсивного використання висококвалiфiкованої робочої сили, бiльш гнучкої у сферi адаптацiї до нових технологiй. Отже, розробка iнновацiйних стратегiй i обґрунтування ефективних напрямiв розвитку iнновацiйної дiяльностi пiдприємств харчової промисловостi України в умовах глобалiзацiї економiки та нестабiльного ринкового середовища є актуальною i складною проблемою [3].

Аналiз останнiх дослiджень i публiкацiй. Формування теорiї розвитку iнновацiйної дiяльностi на сучасному етапi є результатом працi багатьох вiтчизняних i зарубiжних вчених у сферi iнноватики. Зокрема, серед зарубiжних дослiдникiв можна видiлити дослiдження Г. Менша, К. Фрiмена, Р. Фостера, А. Кляйнкнехта, Ф. Кодами. Питаннями дослiдження рiзних аспектiв розвитку iнновацiйної дiяльностi займались i вiтчизнянi науковцi: В. Александрова, О. Амоша, Б. Андрушкiв, Л. Антонюк, Ю. Бажал, Г. Возняк та iншi. У наукових працях цих авторiв обґрунтовано прiоритетнiсть iнновацiйної дiяльностi. Недостатня дослiдженiсть проблем розвитку iнновацiйної дiяльностi на рiвнi окремих галузей промисловостi, зокрема харчової, наявнiсть низки дискусiйних питань, потреба розвитку пiдходiв до моделювання iнновацiйного процесу, необхiднiсть постiйного монiторингу iнновацiйної дiяльностi в Українi, аналiзу її тенденцiй, виявлення найбiльш iстотних перешкод та визначення прiоритетних напрямiв її розвитку, пошук ефективних форм органiзацiї iнновацiйної діяльності.

Метою статті є: обґрунтування теоретико-методологiчних засад та практичних рекомендацiй щодо обґрунтування напрямiв активiзацiї iнновацiйної дiяльностi в харчових технологiях з позицiї розв’язання проблем та перспектив їх подолання.

Методи дослiдження. Методологiчною основою роботи є система загальнонаукових i спецiальних методiв, що дозволило дослiдити iнновацiйну дiяльнiсть у харчових технологiях тенденцiями розвитку iнновацiйних процесiв у галузi.

Виклад основного матерiалу дослідження. В педагогiчнiй науцi проаналiзовано iнновацiйнi методи навчання, спрямованi на ефективне засвоєння знань студентами, розвиток їх iнтелекту, набуття умiнь i навичок, досвiду самоосвiти, наукової роботи, набуття якостей, якi сприятимуть творчiй самореалiзацiї. Iнновацiйнi технологiї вiдрiзняються вiд традицiйних перш за все мiсцем i роллю основних учасникiв навчального процесу: викладача i студентiв, їх взаємовiдносинами, характером i змiстом освiтньої дiяльностi. Особлива цiннiсть iнновацiйного навчання в тому, що студенти навчаються ефективнiй роботi в колективi. Iнновацiйнi методи навчання скомпонували низку цiкавих правил: кожна думка важлива; не бiйся висловитись; ми всi – партнери; обговорюємо сказане, а не людину; обдумав, сформулював, висловив; кажи чiтко, ясно, красиво; вислухав, висловився, наводь тiльки обґрунтованi докази; умiй погодитись i не погодитись. Звичайно ж, нововведення не виникають як iмпровiзацiя, а є результатом тривалих наукових пошукiв i узагальнення педагогiчного досвiду. Креативний викладач експериментує, щоб створити ефективну методику навчання, коригує її, вдосконалює, пропонує новi методи [4].

Основною умовою такої дiяльностi є iнновацiйний потенцiал викладача. Велике значення для пiдготовки майбутнiх фахiвцiв харчових технологiй вiдiграють нестандартнi заняття, якi викликають зацiкавлення в усiх студентiв. Нестандартнi заняття стимулюють пiзнавальну самостiйнiсть, творчу активнiсть та iнiцiативу студента. Нестандартнi заняття: заняття огляду знань (консультацiї, заняття взаємного навчання, студент у ролi викладача проводить семiнарське заняття, студент у ролi фахiвця дискутує з колегою по роботi та iн.); заняття комунiкативної спрямованостi (практикуми-диспути, конференцiї); заняття-iмiтацiйно-моделюючi iгри (iмiтацiя фахової дiяльностi, виконання ролей за сценарiєм); лекцiї-вiзуалiзацiї; лекцiї-прес-конференцiї; лекцiї iз заздалегiдь запланованими помилками; лекцiї-презентацiї [3].

При вивчення професійно спрямованих дисциплін, на нашу думку, необхідно поєднувати наступні методи: програмований, проблемний, проектний, інтерактивний, метод створення вiдчуття успiху в навчаннi. Ефективність програмованого методу навчання на сучасному етапi розвитку освiти зростає у зв’язку з можливiстю використання персональних комп’ютерiв. Змiст кожної теми розбивається на окремi, логiчно закiнченi частки навчальної iнформацiї – елементи iнформацiї.

Окремим видом програмованого методу є навчання iз застосуванням алгоритмiв, що успiшно реалiзовано в навчальному процесі. Для удосконалення пiдготовки майбутнiх фахiвцiв харчових технологiй впроваджено модуль «Iнновацiйнi технологiї в харчовiй галузi». Для швидкого i ефективного засвоєння нового модулю буде розроблено i впроваджено навчальний посiбник «Iнновацiйнi харчовi технологiї.

Пiд час проведення практичних занять вдало використовувався проблемний метод навчання, який передбачав самостiйне оволодiння знаннями у процесi вирiшення пiзнавальних завдань, розвиток самостiйного мислення i активностi студентiв. Технологiя проблемного навчання в процесi пiдготовки фахiвцiв харчової галузi ґрунтувалася на чiтких алгоритмах, що мiстили послiдовнiсть взаємопов’язаних етапiв: створення проблемної ситуацiї, яка спричиняє вiдчуття розумового утруднення; аналiз проблемної ситуацiї, пошук нових елементiв знань рiзними способами; розв’язування проблеми i перевiрка одержаних результатiв; систематизацiя та узагальнення здобутих знань i вмiнь.

Метод проектiв розвиває дослiдницький дух, умiння самостiйно здобувати знання, аналiзувати матерiал, самостiйно критично мислити та висловлювати власну думку, iнiцiативнiсть i наполегливiсть, толерантнiсть i вмiння працювати в командi, розвивати комунiкативнi здібності [4].

Iнтерактивнi методи (дiловi та рольовi iгри, спiльнi вирiшення проблем, ситуацiйнi завдання) є однiєю з форм активних методiв навчання.

Розв’язання ситуацiйних завдань на практичних заняттях з дисциплiни «Iнфраструктура готельного i ресторанного господарства» дозволяє здiйснювати пiдготовку фахiвцiв харчових технологiй.

Перед проведенням занять викладач знайомить студентiв з ситуацiєю i перелiком питань, якi плануються розглядатися. На заняттях за вiдповiдями на цi питання, студенти розробляють план дiй, проекти рiшень i прогнозують кiнцевий результат.

При розглядi ситуацiй необхiдно опрацювати питання загальнi до всiх варiантiв («Як ви оцiнюєте, що сталося у данiй ситуацiї?», «Якi помилки допущенi у цiй ситуацiї?») та низку специфiчних запитань та завдань, що стосуються теми та змiсту ситуацiї. Ефективнiсть заняття буде значно вищою при використаннi вiдеозаписiв, записiв бесiд, iнтерв’ю, пiдбiрок фотодокументiв, схем, графiкiв, дiаграм, тощо. Важливим є застосування методу створення вiдчуття успiху в навчаннi. Пiд час завершення занять з курсу «Iнфраструктура готельного i ресторанного господарства» кожному студенту важливо пережити успiх завершення власної дiяльностi. Перед останнiм заняттям можна розробти тимчасову виставку презентацiю робiт студентiв (фотографiй попередньо створених проектiв вiртуального ресторанного закладу, вiдеофiльмiв щодо проведення лекцiї-презентацiї на пiдсумковому заняттi тощо). Демонстрацiя робiт в аудиторiї та обговорення розроблених вiртуальних проектiв приносять емоцiйне задоволення студентам.

Це, у свою чергу, пiдсилює бажання удосконалювати результати своєї роботи. Наприклад, наш досвiд роботи дозволяє констатувати, що кожен студент може бути успiшним, якщо пiдсумковий контроль iз дисциплiни «Iнфраструктура готельного i ресторанного господарства» провести у нешаблоннiй формi – лекцiя-презентацiя отриманих результатiв. Такий пiдхiд до пiдсумкового контролю допомагає в цiкавiй, ненав’язливiй формi формувати характер майбутнього фахівця.

Пiд час вивчення дисциплiни «Iнфраструктура готельного i ресторанного господарства» ефективними вважаємо такi iнновацiйнi методичнi прийоми: заздалегiдь запланованi помилки (викладач навмисно робить помилки (лексичнi, стилiстичнi, психологiчнi тощо), перед тим наголошуючи студентам, щоб ці помилки помiчали та виправляли, що, безумовно, викликає в них почуття власної гiдностi та стимулює бажання навчатися); дебати (обговорення, що будується на основi заздалегiдь фiксованих виступiв студентiв, об’єднаних у команди-суперники i на основi виступiв-спростувань i дискусiя суперечка, обговорення певного питання. Студенти мiж собою iз викладачами обмiнюються думками, що навчає їх самостiйно думати, вибудовувати аналiтичний склад розуму, розвиває здатнiсть до аргументувати та поважати думки i погляди iнших); презентацiя мiння презентувати, якiсно iнформувати аудиторiю – важлива складова професiограми майбутнього фахiвця харчових технологiй); симпозiум-форма навчальної дискусiї туденти виступають iз повiдомленнями а потiм вiдповiдають на запитання аудиторiї).

Запропонованi методи i прийоми не унiверсальнi, тому, вибiр методiв навчання залежить вiд багатьох факторiв: навчальної дисциплiни; теми заняття та його мети (навчальної, виховної змiсту й структури навчального матерiалу; часу, вiдведеного на засвоєння матерiалу; навчально-матерiальної бази закладу; черговостi заняття за розкладом; здiбностей та майстерностi викладача.

Висновки з дослідження і перспективи подальших розробок. Методи активiзацiї навчально-пiзнавальної дiяльностi студентiв ефективно поєднуються з iншими загальними дидактичними методами (пояснювально-iлюстративним, репродуктивним, частково-пошуковим, дослiдницьким), доповнюють та урiзноманiтнюють їх, а також органiчно вписуються в педагогiчний процес i вiдповiдають умовам педагогiчного середовища заклаів вищої освіти. Ця прогресивна течiя в педагогiцi дає змогу гармонізувати спiввiдношення аудиторного навчання пiд керiвництвом викладача, застосувати iнформацiйнi технологiї та вдосконалити самостiйну роботу студентiв, щоб розвинути в них гнучкiсть мислення, адаптованiсть до будь-яких професійних ситуацiй, iнiцiативнiсть, самостiйнiсть у прийняттi рiшень, умiння працювати в колективi, творчий пiдхiд до розв’язання завдань професійної дiяльностi.

Використання iнновацiйних технологiй та особливих методiв навчання при пiдготовцi фахiвцiв харчової галузi у закладах вищої освіти створює умови для ефективної самореалiзацiї особистостi майбутнього фахiвця з харчових технологій та мзалежить вiд педагогiчної майстерностi викладача. Основним в органiзацiї практичних занять пiд час вивчення дисциплiн харчових технологiй стала методика навчання, яка ефективно поєднує програмоване, проблемне, проектне, iнтерактивне навчання та метод створення вiдчуття успiху в навчаннi.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Активізація навчального процесу у сучасній вищій школі : метод. огляд / уклад. Л. А. Якимова. К. : «Персонал», 2010. 32 с.

2. Алексюк А. М. Експериментальне впровадження технології модульної організації навчання у вищій школі. Проблеми вищої школи. Вип. 79. К., 1994. С. 9‑17.

3. Василенко О. Інноваційні технології та методи навчання управлінських кадрів закладів ресторанного господарства. 2015. URL: http://library.udpu.org.ua/library files/zbirnuk nayk praz (дата звернення: 20.03.2019).

4. Пєтухова О. М. Розвиток інноваційної діяльності підприємств харчової промисловості (проблеми і перспективи) : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора економічних наук : 08.00.04. Київ, 2012. 40 с.

REFERENCES

1. Aktyvizatsiya navchalnoho protsesu u suchasniy vyshchiy shkoli: Metod. ohlyad / Uklad. Yakymova, L. A. (2010) [Activation of the educational process in the modern high school: Method. review / layout]. Kyiv, Ukraine.

2. Aleksyuk, A. M. (1994), Eksperymentalne vprovadzhennya tekhnolohiyi modulnoyi orhanizatsiyi navchannya u vyshchiy shkoli (na prykladi humanitarnykh predmetiv) [Experimental introduction of the technology of modular organization of training in the high school (on the example of humanitarian subjects)]. Problemy vyshchoyi shkoly, №. 79, 9– 17.

3. Vasylenko, O. (2015), Innovatsiyni tekhnolohiyi ta metody navchannya upravlinskykh kadriv zakladiv restorannoho hospodarstva. [Innovative technologies and methods of training of managerial personnel of restaurant industry institutions], available at: http://library.udpu.org.ua/library files/zbirnuk nayk praz (Accessed 20 March 2019).

4. Pyetukhova O. M. (2012) Rozvytok innovatsiynoyi diyalnosti pidpryyemstv kharchovoyi promyslovosti (problemy i perspektyvy). [Development of innovation activity of food industry enterprises (problems and perspectives)] : avtoref. dys. na zdobuttya nauk. stupenya doktora ekonomichnykh nauk. Kyiv, Ukraine.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРІВ

БОГОМАЗ-НАЗАРОВА Сніжана Миколаївна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії і методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: теорія і методика технологічної та професійної освіти.

ЦАРЕНКО Ірина Леонтіївна – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри теорії та методики технологічної підготовки, охорони праці та безпеки життєдіяльності Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.

Коло наукових інтересів: теорія і методика професійної освіти.

СВЕДЕНИЯ ОБ АВТОРАХ

БОГОМАЗ-Назарова Снежана Николаевна – кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры теории и методики технологической подготовки, охраны труда и безопасности жизнедеятельности Центрально государственного педагогического университета имени Владимира Винниченко.

Круг научных интересов: теория и методика технологической и профессионального образования.

ЦАРЕНКО Ирина Леонтьевна – кандидат педагогических наук, старший преподаватель кафедры теории и методики технологической подготовки, охраны труда и безопасности жизнедеятельности Центрально государственного педагогического университета имени Владимира Винниченко.

Круг научных интересов: теория и методика профессионального образования.

INFORMATION ABOUT THE AUTHORS

BOGOMAZ-NAZAROVA Snezhana Nikolaevna candidate of pedagogical sciences, senior lecturer in theory and methodology of technological training, safety and life safety of the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University.

Scientific interests: theory and methodology of technological and vocational education.

TSARENKO Irina Leontyevnacandidate of pedagogical sciences, senior lecturer in theory and methodology of technological training, safety and life safety of the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University.

Scientific interests: theory and methods of professional education.

БОГОМАЗ-НАЗАРОВА Сніжана Миколаївна, ЦАРЕНКО Ірина Леонтіївна. IННОВАТИКА У ХАРЧОВИХ ТЕХНОЛОГIЯХ.

Анотацiя. Стаття присвячена основним положенням визначення теоретико-методологiчних засад та практичних рекомендацій щодо обґрунтування напрямів активізації інноваційної діяльності в харчових технологiях з позицiї визначення проблем та перспективних напрямів їх вирішення.

Визначено передумови виникнення і впровадження інновацій у харчових технологіях; використання iнновацiйних технологiй та особливих методiв навчання при пiдготовцi фахiвцiв харчової галузi у вищих навчальних закладах, що створює умови для ефективної самореалiзацiї особистостi майбутнього фахiвця з харчових технологiй; висвітлено процеси впровадження інноваційної діяльності при викладанні фахових дисциплін напрямку «Харчові технології».

Обгрунтовано, що методи активiзацiї навчально-пiзнавальної дiяльностi студентiв ефективно поєднуються з iншими загальними дидактичними методами, доповнюють та урізноманітнюють їх, а також органiчно вписуються в педагогiчний процес i вiдповiдають умовам педагогiчного середовища вищих навчальних закладiв зi сталими гуманно-демократичними засадами.

Ключовi слова: інновації, вчитель технологiй, харчові технології, методи навчання.

БОГОМАЗАЗАРОВА Снежана Николаевна, ЦАРЕНКО Ирина Леонтьевна. ИННОВАЦИИ В ПИЩЕВЫХ ТЕХНОЛОГИЯХ.

Аннотация. Статья посвящена основным положениям определения обоснование теоретико-методологических основ и практических рекомендаций по обоснованию направлений активизации инновационной деятельности в пищевых технологиях с позиции решения проблем и перспектив их развития.

Определены предпосылки возникновения и внедрения инноваций в пищевых технологиях использование инновационных технологий и особых методов обучения при подготовке специалистов пищевой отрасли в высших учебных заведениях, создает условия для эффективной самореализации личности будущего специалиста по пищевым технологий; процессы внедрения инновационной деятельности при преподавании специальных дисциплин направления «Пищевые технологии».

Обосновано, что методы активизации учебно-познавательной деятельности студентов эффективно сочетаются с другими общими дидактическими методами, дополняют и разнообразят их, а также органично вписываются в педагогический процесс i соответствуют условиям педагогической среды высших учебных заведений с постоянными гуманно-демократическими принципами.

Ключевые слова: инновации, учитель технологий, пищевые технологии, методы обучения.

BOGOMAZ-NAZAROVA Snizhana Nikolaevna, TSARENKO Irina Leontyevna. INNOVATION IN FOOD TECHNOLOGIES.

Annotation. The article is devoted to the main provisions of the definition of the substantiation of theoretical and methodological principles and practical recommendations regarding the justification of the directions of activation of innovative activity in food technologies from the point of view of solving problems and their development prospects.

The preconditions of origin and introduction of innovations in food technologies are determined; the use of innovative technologies and special methods of training in the preparation of specialists in the food industry in higher education institutions, which creates conditions for effective self-realization of the personality of the future specialist from food technologies; processes of introduction of innovative activity at teaching of professional disciplines of the direction "Food Technologies".

It is substantiated that the methods of activization of educational and cognitive activity of students are effectively combined with other general didactic methods, supplement and enumerate them, and also organically fit into the pedagogical process and correspond to the conditions of the pedagogical environment of higher educational establishments with the established humane-democratic principles. It is determined that successful introduction of non-standard classes allowed students to get practical knowledge, ability to analyze financial indicators of a virtual restaurant, to model various situations that are important in the practical activity of the enterprise. The proposed methods and techniques are not universal, but given their own pedagogical experience and psycho-pedagogical research, certain requirements can be formulated for the best combination of traditional and innovative teaching methods. The choice of teaching methods depends on many factors: academic discipline; the topics of study and its purpose (educational, educational contents and structure of the educational material, the time allowed for the assimilation of the material, the educational and material base of the institution, the priority classes on the schedule, the proficiency and mastery of the teacher.

Key words: design, technology teacher, aesthetic culture, design project

 

Додати коментар

Коментарі   
0 # Ігор Заболотний 15.04.2019, 10:48
У статті є спроба досліджувати важливу проблему активiзацiї навчально-пiзна вальної дiяльностi студентiв, і більшість ідей зрозумілі і правильні, одначе, хотілось би деталізації:
а) щодо місця ІКТ в освітньому процесі;
б) щодо доцільності поєднання різних форм і методів організації навчання;
в) непогано було б сформулювати вимоги до педагогічної майстерності викладача, бо йому все це реалізовувати.
Загалом же стаття цікава.
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись