МЕТОДИКА АНАЛІЗУ КОМУНІКАТИВНОГО ІМІДЖУ ОСОБИСТОСТІ НА ЗАНЯТТЯХ З ТЕОРІЇ КОМУНІКАЦІЇ
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Чорна Олена
Людина проявляє себе у спілкуванні. Навіть сторонній спостерігач, за умови, що володіє навичками аналізу комунікативного іміджу людини, може укласти доволі детальний портрет мовця: описати його соціальний і комунікативний статуси, особливості тезаурусу, лексикону і прагматикону, визначити базові концепції світогляду, культурну приналежність, психологічні особливості інтеракції з іншими.
Комунікативний імідж є сукупністю вербальних стереотипів поведінки (ролей), механізмів і засобів їх реалізації (стратегій), що використовуються комунікантом, наділеним високим соціальним та професійним статусом, з метою (вираженою в інтенціях) формування у свідомості слухачів / співрозмовників узагальненого образу своєї особистості [4, с. 30].
До структурних компонентів поняття відносимо такі засоби: комунікативні ролі (ментальний образ, який мовець прагне створити у свідомості слухачів), комунікативні стратегії (засоби планування і здійснення комунікації) та комунікативні інтенції (цілі спілкування).
На заняттях з «Основи теорії мовної комунікації» [3] та нашого авторського курсу «Комунікація успіху» [2] ми разом із студентами розглядаємо й аналізуємо кожен із названих компонентів спершу теоретично, щоб сформувати понятійний апарат, а потім – практично – за допомогою відеофрагментів та власних записів студентів.
Студенти також отримують домашні завдання – проаналізувати 3-5 випадків власного позанавчальне спілкування за допомогою цього ж інструментарію. Результати вражають: уже на третьому занятті студенти описують, як змінилось (в кращій бік) їхнє щоденне спілкування, як вони змогли досягти успіху у розмові / переговорах, застосувавши доречну комунікативну стратегію чи обравши інакшу комунікативну роль з парадигми можливих.
Таким чином, вивчення феномену комунікативного іміджу допомагає студентам виробити цінні комунікативні навички, освоїти принципи успішної самопрезентації, ділового спілкування, підвищити власний рівень EQ – емоційного інтелекту, який займає провідне положення у досягнені людиною соціального успіху.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Гоулман Д. Эмоциональный интеллект: почему он может значить больше, чем IQ. М. : «Манн, Иванов и Фербер», 2013. 560 с.
-
Комунікація успіху [дистанційний курс]. URL: http://moodle.kspu.kr.ua/enrol/index.php?id=716.
-
Основи теорії мовної комунікації [дистанційний курс]. URL: http://moodle.kspu.kr.ua/enrol/index.php?id=411
-
Чорна О. О. Комунікативний імідж президента : Монографія. К. : Видавничий дім Дмитра Бураго, 2017. 300 с.
Стрічка RSS коментарів цього запису