ВИЗНАЧЕННЯ СТРУКТУРИ ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ ІТ-ФАХІВЦІВ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
УДК 378 147:004. 92
Малежик Петро Михайлович –
кандидат фізико-математичних наук, докторант
кафедри комп’ютерної інженерії та освітніх вимірювань
Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
ORCID ID 0000-0001-6816-988X
e-mail: [email protected]
Анотація. У статті аналізується проблема визначення структури готовності майбутнього ІТ-фахівця до професійної діяльності. За результатами аналізу психолого-педагогічної та науково-методичної літератури наводиться теоретичне обгрунтування структури, змісту і сутності поняття «готовність до професійної діяльності майбутнього ІТ-фахівця», яка формується під час вивчення технічних дисциплін основного базового курсу підготовки. Структура професійної готовності розглядається як цілісне явище. В дослідженні визначено такі ознаки готовності майбутнього ІТ-фахівця до діяльності: позитивне ставлення до вибраної професії; наявність спеціальних знань, умінь і навичок; сформованість професійно важливих якостей; здатність до самостійної творчої роботи, професійної та індивідуальної діяльності; володіння методами наукового пізнання, здатність до інноваційної діяльності; схильність до постійного саморозвитку і самоосвіти; здатність до рефлексії; сформованість відповідних психологічних якостей особистості, рис характеру, що проявляються в особливому стилі професійної діяльності. Показано, що однією з дидактичних умов формування високого професійного рівня майбутнього ІТ-фахівця є інтеграція навчальних дисциплін, що складається із загального, спеціального та розвивального змісту. Досліджено взаємозв’язок цих складових. В дослідженні визначено інтеграційний підхід до підготовки ІТ-фахівців, як сукупність форм і методів, що характеризують процес і результат розвитку професійної компетентності, супроводжується зростанням системності знань, комплексності вмінь студента, виражається у теоретичній і практичній підготовленості та сприяють усебічному розвиткові особистості. Інтеграція змісту сприяє реалізації наступності і здійсненню органічного зв’язку, як в часовому вимірі, так і у вимірі на рівні міждисциплінарних зв’язків. Виокремлено рівні інтеграції змісту технічної освіти та виявлено їх функції, які необхідні для формування цілісного сприйняття професійної діяльності. Процес технічної підготовки майбутніх ІТ-фахівців вимагає саме інтегративного підходу, оскільки за предметного підходу до змісту знань не рідко спостерігається їх спотворення, зокрема не відповідність форм, методів і змісту. Показано, що взаємодія викладачів різних дисциплін сприяє формуванню конструктивістської парадигми, яка спрямована на здобуття нових знань і глибше розуміння інноваційних ідей професійного розвитку молодого фахівця.
Ключові слова: готовність до професійної діяльності, фахівці з інформаційних технологій, технічна компетентність, комп’ютерні технології, інтегроване навчання, міждисциплінарні зв’язки.