ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕКТРОННОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА В ДІЯЛЬНІСТЬ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
Житомирський державний університет імені Івана Франка
Дмитро Вербівський, Світлана Карплюк
Модернізація українського освіти одним зі своїх пріоритетів виділяє інформатизацію освіти, головним завданням якої є створення єдиного електронного освітнього середовища (ЕОС), що розглядається як одна з умов досягнення нової якості освіти.
Планування і дизайн освітнього простору школи має бути спрямованим на розвиток дитини і мотивації її до навчання. Організація освітнього середовища Нової української школи потребує широкого використання нових ІТ-технологій, нових мультимедійних засобів навчання, оновлення лабораторної бази для вивчення предметів природничо-математичного циклу. Запровадження ІКТ в освітній галузі перейде від одноразових проектів до системного процесу, що охоплює всі види діяльності. ІКТ суттєво розширять можливості педагога, оптимізують управлінські процеси, таким чином формуючи в учня важливі для нашого сторіччя технологічні компетентності [4].
Новий базовий Закон “Про освіту” вперше запроваджує на законодавчому рівні варіативність форм здобуття освіти. Законопроект передбачає дистанційну, мережеву, змішану форми здобуття освіти. Запровадження ІКТ в освітню галузь перейде від одноразових проектів до системного процесу, що охоплює всі види діяльності. Зокрема буде створено освітню онлайн платформу з навчальними і методичними матеріалами для учнів, учителів, батьків і керівників навчальних закладів.
Електронне освітнє середовище – це програмні засоби, електронні навчальні комплекси з різних предметів, електронні документи різного призначення, які використовуються для навчання студентів та роботи викладачів і розміщені на сервері локальної мережі закладу вищої освіти та мережі Інтернет. До цих документів є вільний доступ з усіх комп’ютерів локальної мережі. Головна сторінка електронного освітнього середовища містить посилання на локальні веб-сайти, тематичні сторінки або папки з файлами, які систематизовані в розділи. Електронне освітнє середовище освітнього закладу включає в себе: комплекс інформаційних освітніх ресурсів, в тому числі цифрові освітні ресурси; сукупність технологічних засобів інформаційних та комунікаційних технологій: комп'ютери, інше ІКТ обладнання, комунікаційні канали; систему сучасних педагогічних технологій, що забезпечують навчання в сучасній ЕОС.
У свою чергу, ЕОС закладу вищої освіти включена в глобальний інформаційний освітній простір, який формується каталогами та інтерфейсами доступу до колекцій електронних освітніх ресурсів.
Метою створення ЕОС освітнього закладу є перехід на новий технологічний рівень всіх інформаційних процесів, що проходять в освітній установі, для чого необхідно інтегрувати ІКТ в педагогічну діяльність в цілому.
Правильно організована ЕОС школи, зокрема грамотне використання ІКТ в освітньому процесі, дозволяє на новому рівні здійснити:
- диференціацію навчання;
- підвищення мотивації учнів;
- забезпечення наочності представлення практично будь-якого матеріалу;
- навчання сучасним способам самостійного отримання знань.
ЕОС покликана охоплювати всі сфери діяльності закладу освіти, створювати додаткові умови для всебічного аналізу показників освітнього процесу і дозволяє сформувати цілісне уявлення про стан системи загальної середньої освіти, а також про якісні та кількісні зміни в ній.
ЕОС має забезпечувати:
- доступ до навчальних планів, робочих програм дисциплін (модулів), практик, до видань електронних бібліотечних систем і електронних освітніх ресурсів, що вказані в робочих програмах;
- фіксацію перебігу освітнього процесу, результатів проміжної атестації і результатів засвоєння основної освітньої програми;
- проведення всіх видів занять, здійснення процедур оцінки результатів навчання, реалізація яких передбачає застосуванням електронного навчання, дистанційних освітніх технологій;
- формування електронного портфоліо студента, в тому числі збереження його робіт, оцінок і рецензій на ці роботи з боку будь-яких учасників освітнього процесу;
- взаємодію між учасниками освітнього процесу, в тому числі синхронна і (або) асинхронна взаємодія за допомогою мережі Інтернет.
На думку науковців, в основу ЕОС можуть бути закладені різні концепції, але спільним для них є теза: таке середовище нерозривно пов’язане з людиною як суб’єктом освітнього процесу, вона направлена на розвиток особистості, орієнтована на задоволення освітніх потреб користувачів.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
- Биков В.Ю. Моделі організаційних систем відкритої освіти: монографія / В.Ю. Биков. – К. : Атіка, 2008. – 684 с.
- Гуревич Р.С. Інформаційні технології навчання : інноваційний підхід: навчальний посібник / Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю., Шевченко Л.С. ; за ред. Гуревича Р.С. – Вінниця : Планер, 2013. – 499 с.
- Інформаційне освітнє середовище сучасного навчального закладу / [Кадемія М.Ю., Козяр М.М., Ткаченко Т.В., Шевченко Л.С.]. – Львів: СПОЛОХ, 2008. – 186 с. http://nus.org.ua.
Стрічка RSS коментарів цього запису