ОКРЕМІ ПРОБЛЕМИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ КОМП’ЮТЕРНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
Трифонова Олена
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Нині чітко прослідковується тенденція стрімкого розвитку техніки і технологій. При цьому розвиток промисловості країни повинен базуватися на активному використанні сучасних технологій у виробництві та високому інтелектуальному рівні фахівців. У зв’язку з цим постала проблема відповідної організації системи освіти.
Проведені нами дослідження показали, що актуальною є проблема підготовки фахівців фізико-технологічного профілю у педагогічних закладах вищої освіти (ЗВО), адже саме вони забезпечують розвиток в учнів уявлень про основи багатьох технічних наук та формування наукового світогляду. При цьому, на нашу думку, зростає роль інтегрованого поєднання не лише спеціальностей, а й профілів підготовки майбутніх фахівців. У цьому контексті окремої уваги заслуговує підготовка інженерів-педагогів. А виходячи з тенденцій розвитку сучасних комп’ютерних технологій (у наш час, майже кожна людина має смартфон, планшет, ноутбук чи персональний комп’ютер) та запитів інформаційного суспільства особливо нагальною стає підготовка інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології».
За цих умов, ми вважаємо, за доцільне розглянути проблеми навчання зазначених фахівців фізико-технологічним дисциплінам (ФТД), що закладають основи їх наукового світогляду та професійної компетентності.
Мета статті: дослідити проблеми методики навчання фізико-технологічних дисциплін у процесі підготовки майбутніх інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології».
Аналіз сфери діяльності ЗВО України та максимального обсягу та кваліфікаційного мінімуму державного замовлення на прийом до закладів вищої освіти щодо підготовки бакалаврів на основі повної загальної середньої освіти у 2018 році (goo.gl/BxwrWu) показав стабільний інтерес Міністерства освіти і науки України (МОНУ) до спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології», що, на нашу думку, вимагає більш ґрунтовного дослідження методики навчання майбутніх фахівців розглядуваної галузі ФТД як основі їх професійної діяльності.
Всього в Україні нараховується 162 заклади вищої освіти, яким МОНУ в 2018 році видано максимальний обсяг та кваліфікаційний мінімум державного замовлення на прийом. Проведений нами аналіз свідчить, що близько у 10 % ЗВО передбачено здійснювати підготовку фахівців зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології».
При цьому дослідження Т. В. Бодненко показали, що спостерігається:
– збільшення розриву між рівнем технічних знань майбутніх фахівців комп’ютерних систем i професійними вимогами до потрібного рівня їх підготовки;
– збільшення розриву між рівнем технічних знань випускників ЗВО та тенденціями сучасної науки, техніки, економіки та різних галузей діяльності людини в умовах безмежного використання комп’ютерних iнфoрмацiйних технологій.
Вивчення навчально-методичних матеріалів переважної більшості ЗВО показало, що єдиної методики навчання відповідних фізико-технологічних дисциплін при підготовці майбутніх інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології» немає.
Для реалізації потенціалу комп’ютерної техніки у процесі навчання ФТД майбутніх фахівців комп’ютерних технологій ми пропонуємо проводити розробки та методичне опрацювання ряду комп’ютерних навчальних систем, що використовують цифрові вимірювальні прилади та опрацювання одержаних результатів за допомогою електронно-обчислювальної техніки.
У своїх дослідженнях О. С. Мартинюк висловив пропозицію щодо необхідності вивчення студентами (майбутніми учителями фізики) основ робототехніки. Ми підтримуємо дану ідею та пропонуємо запровадити елементи основ робототехніки до змісту курсів методики навчання фізико-технологічних дисциплін у процесі підготовки майбутніх інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології».
Отже, здійснений нами аналіз дозволив означити проблеми методики навчання ФТД у процесі підготовки майбутніх інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології», серед яких провідне місце займає невідповідність змісту підготовки рівню розвитку сучасних техніки та технологій, існує проблема з підготовки навчально-методичних матеріалів (збірники задач, навчальні посібники для викладачів та студентів, методичні рекомендації до виконання лабораторних робіт), спостерігається часткова відсутність міжпредметних зв’язків між фізико-технологічними дисциплінами. Тому нами зроблено ряд пропозицій щодо підготовки зазначених майбутніх фахівців та доповнення методики навчання ФТД ознайомленням рядом сучасних експериментальних комплектів та платформ. Перспективи подальших розвідок пов’язані з розробкою конкретних методичних рекомендацій щодо використання даного обладнання в освітньому процесі підготовки майбутніх інженерів-педагогів зі спеціальності 015.10 «Професійна освіта. Комп’ютерні технології».
БІБЛІОГРАФІЯ
- Садовий М.І. Особливості формування дослідницької компетентності студентів фізико-технологічного профілю у хмаро орієнтованому навчальному середовищі / М.І. Садовий, О.М. Трифонова, А.В. Шаховська // Зб. наук. пр. Кам’янець-Подільського нац. ун-ту імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. – 2017. – Вип. 23: Теоретичні і практичні основи управління процесами компетентністного становлення майбутнього учителя фізико-технологічного профілю. – С. 28-31.
- СадовийМ.І. Організація професійної підготовки фахівців в умовах хмаро орієнтованого навчального середовища / М.І. Садовий, О.М. Трифонова // Актуальні проблеми сучасної соціології, соціальної роботи та професійної підготовки фахівців: [матеріали доп. та повідом. Міжнародн. наук.-практ. конф., 16 вересня 2016 р., м. Ужгород]. – Ужгород, 2016. – С. 176-178.
Відомості про автора
Трифонова Олена Михайлівна – кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри фізики та методики її викладання Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка.
Стрічка RSS коментарів цього запису