• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ФОРМУВАННЯ АНАЛІТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ ПРИ РОЗВ’ЯЗУВАННІ ЗАВДАНЬ НА ПРОЕКТУВАННЯ БАЗ ДАНИХ

УДК 378.16

Копотій Вікторія, Пузікова Анна

Центральноукраїнський державний педагогічний університет

імені Володимира Винниченка

У сучасному світі нові відкриття та технології вимагають від системи освіти переосмислення цілей навчальної діяльності та проектування нових галузевих освітніх стандартів, основою яких є компетентнісна модель фахівця.

Термін «компетентність» визначають як інтегровану характеристику якості особистості, результативний блок, сформований через досвід, знання, вміння, ставлення, поведінкові реакції [2].

Під професійною компетентністю вчителя розуміють комплексну характеристику особистості, яка ґрунтується на сукупності знань, умінь, навичок виконання педагогічних завдань, особистісних і професійних якостей, що гарантують високий професійний рівень реалізації педагогічної діяльності. У структурі професійної компетентності вчителя інформатики виділяють три основні компонента: операційно-технологічний, інформаційний та ціннісно-особистісний [2]. Кожний компонент складається із конкретних компетентностей, які формуються під час вивчення різних дисциплін і проходження навчальних та педагогічних практик. У підготовці майбутнього вчителя інформатики саме комп’ютерні дисципліни мають за основну мету формування технічної, технологічної та аналітичної компетентностей.

 

Аналітична компетентність вчителя інформатики представляє інтегральну якість особистості, що заснована на системі знань, умінь, навичок, які надають можливість ефективно обробляти інформацію, а саме: здійснювати аналіз вхідних даних, формалізацію, порівняння, узагальнення, синтез з наявними базами знань, розробку варіантів використання інформації і прогнозування наслідків реалізації рішення проблемної ситуації, генерування і прогнозування використання нової інформації і її взаємодію з наявними базами знань, організацію зберігання і відновлення інформації в довгостроковій пам’яті [2].

Метою даної роботи є опис досвіду використання компетентнісних завдань з проектування баз даних як засобу формування аналітичної компетентності майбутнього вчителя інформатики в процесі навчання комп’ютерних дисциплін.

Для формування професійних компетентностей залучаються завдання, що отримали назву «компетентнісні». З комп’ютерних дисциплін компетентнісні завдання можна розглядати як комплексні задачі прикладного характеру, для яких обов’язковим є застосування сучасних ІКТ, надання різнорівневої допомоги та критеріїв оцінювання як кінцевого результату, так і способів його отримання [1].

Для формування аналітичної компетентності майбутнього вчителя інформатики під час вивчення комп’ютерних дисциплін студентам пропонуються компетентнісні завдання. У курсі «Бази даних» завдання на проектування реляційної схеми БД можна вважати компетентнісним, оскільки воно відповідає описаній вище структурі. Наприклад, розробити ER-модель (entity-relationship model, модель «сутність – зв’язок») для предметної області (ПО) «Викладання дисциплін за вибором на факультеті». У даному завданні представлена реальна життєва ситуація для студентів. Надається перелік інструментів, за допомогою яких потрібно розв’язати задачу (ER-модель, логічна модель, алгоритми нормалізації). А кінцевий результат потрібно представити у вигляді проекту схеми реляційної БД. Серед вимог, які накладаються на кінцеву реляційну схему БД, використовуються обмеження, які можна представити у вигляді функціональних залежностей (ФЗ) [3, с. 71].

Процес розв’язування компетентнісних завдань сприяє підвищенню мотивації свідомого вивчення і використання строгих математичних методів при проектуванні логічної моделі БД. Оскільки останнім часом серед деяких розробників БД і студентів інколи висувається думка, що якісно побудована ER-модель не потребує подальшої нормалізації реляційної схеми БД, а отже, нівелюється потреба у вивченні теорії нормалізації та у застосуванні «складних» алгоритмів зведення реляційної схеми БД до відповідної нормальної форми.

Хочеться відмітити, що у компетентнісних завданнях основним результатом є: свідоме засвоєння знань та вмінь, формування алгоритмів їх розв’язування, оцінювання його правильності та оптимальності, виявлення та виправлення помилок. Використання компетентнісних завдань може стимулювати студентів до творчого пошуку рішення життєвих проблем і досягнення професійних компетентностей.

БІБЛІОГРАФІЯ

  1. Морзе Н.В. Система компетентнісних завдань як засіб формування компетентностей на уроках інформатики / Н.В. Морзе, О.В. Барна, В.П. Вембер, О.Г. Кузьмінська // Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах. – 2015. – №4. – C.17-27.
  2. Отрошко Т.В. Модель технічної компетентності майбутніх вчителів інформатики / Т.В.Отрошко  // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. – Харків, 2009. – № 24-25. – С. 177–188.
  3. Реляційні бази даних: табличні алгебри та SQL-подібні мови / В.Н. Редько, Ю. Й. Брона, Д. Б. Буй, С. А. Поляков. – Київ: Академперіодика, 2001. – 198 с.
Додати коментар

Коментарі   
0 # Левченко Л.О. 22.04.2018, 23:37
Досить цікавим є опис досвіду використання компетентнісних завдань з проектування баз даних як засобу формування аналітичної компетентності майбутнього вчителя інформатики в процесі навчання комп’ютерних дисциплі
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись