ПРОБЛЕМИ ВИКЛАДАННЯ КАРТОГРАФІЧНИХ ДИСЦИПЛІН В УМОВАХ ВЕДЕННЯ ВІЙСЬКОВИХ ДІЙ В УКРАЇНІ
Луцький національний технічний університет
Федонюк Віталіна, Федонюк Микола
У зв’язку з широким впровадженням у наше життя інтернету та віртуальних технологій, серед яких і електронні карти, прикладні картографічні сервіси, в останні десятиліття кардинально змінилися підходи до викладання картографічних наук у закладах вищої освіти [1], [3]. Доступність картографічних онлайн-сервісів для широкого загалу користувачів, що найчастіше не володіють грунтовними знаннями у сфері картографії, топографії чи геодезії, створювало ілюзію, що працювати з картою вміють всі, навіть люди без спеціальної підготовки. Тому часто серед викладачів дисциплін картографічного циклу є суперечки щодо доцільності вивчення «класичної» топографії для фахівців – не картографів і не військових. Вміння працювати з паперовою топографічною картою для майбутнього еколога, інженера чи будівельника видавалося неважливим, дехто називав такі навички мало не архаїзмом.
В умовах широкомасштабної війни російської федерації проти України роль та значення картографічної підготовки молоді в нашій країні зросла у рази. На фронті, куди молоді чоловіки прийшли захищати батьківщину незалежно від своїх «мирних» спеціальностей, уміння працювати з картою, особливо топографічною, «читати» її в класичному розумінні цього слова, орієнтуватися за картою на місцевості часто ставали не лише основою переможного розвитку бойових дій підрозділу, але навіть умовою виживання бійців, що діяли на незнайомій місцевості.
Тому, на нашу думку, у вищих навчальних закладах варто розширити складову картографічної підготовки майбутніх фахівців у сфері природничих наук, інженерів, будівельників та фахівців транспортної галузі. Класичні «Топографія з основами картографії», «Інженерна геодезія», «Топографія з основами геодезії» повинні повернутися до освітніх програм, там, де вони перейшли в цикл вибіркових дисциплін або були зовсім виключені зі складу освітніх компонентів. Формування в здобувачів уміння працювати з паперовою топографічною картою, визначати координати або прокладати маршрути, оцінювати особливості рельєфу місцевості та об’єкти, розташовані на ній – в наш час це важливі навички, які можуть знадобитися кожному в умовах відбиття агресії.
Водночас слід звернути увагу і на необхідність поглиблення існуючих та розробку нових методичних підходів до опанування здобувачами прийомів роботи з електронними картографічними ресурсами, сервісами, що дозволяють аналізувати космічні супутникові знімки, фото-космокартами. Ряд таких методичних рекомендацій ми давали у [2], вони залишаються актуальними і в даний час. Навички роботи з сервісами EO Browser, Google Планета Земля та іншими подібними програмами дозволяють оперувати циклом вимірювально-оціночних прийомів роботи з електронною картою, здійснювати просторово-часовий аналіз, порівняння, оцінку і узагальнення, що буває дуже актуальним в умовах бойових дій.
Отже, узагальнюючи сказане, варто відмітити, що збільшення кількості дисциплін картографічного циклу та суттєве розширення і оновлення наповнення відповідних навчальних програм при підготовці фахівців різних галузей у вищих навчальних закладах України є актуальним завданням найближчого часу.
Література:
-
Картавий А.Г., Федонюк В.В., Федонюк М.А. Особливості організації дистанційного вивчення природничо-географічних дисциплін. The III International Science Conference on E-Learning and Education, February 2 – 5, 2021, Lisbon, Portugal. Р. 80-83.
-
Федонюк В. В., Федонюк, М. А. Пушкар Н. С. Застосування ІКТ при розробці STEM–проєктів у природничо-географічній позашкільній освіті. Інформаційні технології і засоби навчання, 85(5), 2021. С. 78–94. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.39555
-
Федонюк В.В., Федонюк М.А., Панькевич С.Г. Досвід використання програми Google Earth при викладанні географічних дисциплін. Інформаційні технології і засоби навчання. 2013, № 6 (38). С. 138 – 148.