ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ОПАНУВАННЯ ДИСЦИПЛІНИ «ТЕХНОЛОГІЇ СУЧАСНОГО ВИРОБНИЦТВА»
Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка
Кондель Володимир
Компетентнісний підхід є основою процесу підготовки майбутніх фахівців технологічної освіти, оскільки акцентується увага на здатність використовувати набуті знання і формувати відповідні професійні компетентності. Не випадково І. А. Зязюн вважав компетентність високим рівнем умілості, звичкою, способом життя і діяльності людини, реальним показником саморозвитку особистості [1, с. 17-18]. Так, наприклад, Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Трудове навчання та технології)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за предметною спеціальністю 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології) Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка містить відповідні загальні та фахові компетентності, якими мають володіти випускники після опанування кожної дисципліни [2, с. 7-8].
Зокрема, протягом перших трьох навчальних років (шести семестрів) студенти вивчають дисципліну «Технології сучасного виробництва», головною метою якої є формування у здобувачів вищої освіти уявлення про сутність технологічних процесів основних галузей сучасного виробництва, способи перетворюючої діяльності людини, тенденції розвитку науково-технічного прогресу, результати і наслідки впливу виробничої діяльності людини на особистість, суспільство і навколишнє середовище для подальшого використання набутих знань і умінь в процесі розробки творчих проєктів на уроках трудового навчання та технологій на засадах проєктно-технологічної діяльності. Саме компетентнісний підхід до організації і проведення навчальних занять сприяє формуванню у студентів цілого ряду компетентностей (знань, умінь, навичок, ставлень тощо), якими мають оволодіти майбутні фахівці технологічної освіти.
Опанувавши дисципліну «Технології сучасного виробництва», здобувачі вищої освіти матимуть наступні результати навчання, необхідні для їх подальшої професійної діяльності:
– розуміти сутність технологічних процесів основних галузей сучасного виробництва.
– знати способи перетворюючої діяльності людини, тенденції розвитку науково-технічного прогресу.
– оцінювати результати і наслідки впливу виробничої діяльності людини на особистість, суспільство і навколишнє середовище.
– використовувати набуті знання з питань техніки та технологій у подальшій професійній діяльності.
– упроваджувати технології сучасного виробництва на уроках трудового навчання.
Починаючи з першої теми дисципліни «Технології сучасного виробництва», студенти-першокурсники усвідомлюють роль технологій у сучасному світі, вчаться розрізняти новітні, передові і сучасні технології, їх місце у життєвому циклі будь-якої технології, аналізують еволюційну і революційну форми науково-технічного прогресу і розвиток технологій протягом тривалого часу, щоб потім використати свої знання з історії, фізики, хімії, біології, трудового навчання та інших предметів у професійній проєктно-технологічній діяльності.
Розроблена робоча програма курсу «Технології сучасного виробництва» містить опис, мету та передумови для вивчення дисципліни, очікувані результати та критерії оцінювання навчання, програму з темами лекцій, практичних занять і самостійної роботи студентів, форми контролю знань та розподіл балів, шкалу оцінювання та рекомендовані джерела інформації. Ця програма розглядає наступні теми для вивчення дисципліни у 1 семестрі першого курсу: технології в сучасному світі; технологічні процеси у виробництві; технології у металургійній промисловості; технології машинобудування, автомобілебудування і суднобудування; технології хімічного виробництва та нафтопереробки; сучасні технології аграрного виробництва; технології у легкій промисловості; високі технології сучасного виробництва; автоматизація виробничих процесів і робототехніка.
Для якісного опанування дисципліни «Технології сучасного виробництва» розроблено методичні рекомендації до практичних робіт, які містять тексти практичних занять з питаннями для самостійного опрацювання та обговорення, вказівки до самостійної роботи студентів, перелік використаних джерел. Кожне практичне заняття розміщено на платформі GSuite. Ці розробки дозволять здобувачам вищої освіти не тільки дистанційно якісно опанувати пройдений матеріал, дати відповіді на контрольні питання, добре підготуватися до екзамену, але й сформувати у них відповідні фахові компетентності, необхідні для високоосвіченого, конкурентоспроможного професіонала ХХІ століття з активною громадянською позицією відповідно до набутої академічної кваліфікації фахівця – учителя з трудового навчання та технологій [2, с. 4].
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Зязюн І. А. Філософія поступу і прогнозу освітньої системи. Педагогічна майстерність: проблеми, пошуки, перспективи : монографія. К.; Глухів : РВВ ГДПУ, 2005. С. 10–18.
2. Освітньо-професійна програма «Середня освіта (Трудове навчання та технології)» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014 Середня освіта за предметною спеціальністю 014.10 Середня освіта (Трудове навчання та технології) галузі знань 01 Освіта/Педагогіка. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2022. 24 с. URL:: https://drive.google.com/file/d/1ONPTgMqQdrpNUuT4gYMzM5v06QM2nt_J/view (дата звернення: 24.11.2022).