ЗАХОДИ ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ АСТРОНОМІЇ
Криворізький державний педагогічний університет
Мальченко Світлана, Буравіцин Ігор
Астрономія є природничо-математичною наукою, яка відкриває невідомі сторінки як нашої Сонячної системи так і всього видимого Всесвіту. Проте у більшості людей складається враження, що астрономія це лише про зорі, романтику й астрологічні гороскопи. Розвіяти таку думку можуть науково-популярні заходи, а саме: наукові виставки, локації, розважальні тематичні заходи, науково популярні журнали, книги, фільми та відео фрагменти, екскурсії в обсерваторії, в наукові та освітні заклади.
Гостра проблема природничо-математичної підготовки учнів сприяла зростанню популярності розважальних науково-популярних заходів. Більшість заходів проводиться вдень, тому про локації на астрономічні теми інколи забувають, вважаючи що цікаві астрономічні об’єкти можна спостерігати лише вночі чи пізно ввечері. Однак це не так, можна організувати інтерактивні лекторії, де підготовлений науковець розповість цікаву інформацію на доступній аудиторії мові, відповість на їх питання. Важливим у такому заході є взаємодія з аудиторією, постійний контакт, можливість долучитись до розповіді й поділитися власними знаннями. Якщо додати до виступу демонстрації об’єктів Всесвіту, то можна створити ілюзію повного залучення слухачів у наукові відкриття та спостереження.
Інший спосіб активного сприймання інформації – це організація астрономічних локацій інтерактивного спрямування, таких як квести, вікторини, лабіринти, задачі-жарти, завдання на кмітливість, історичні відомості, ребуси, софізми, шаради, кросворди. Завдання повинні бути з легко доступним для огляду змістом, не громіздкі, які не потребують записів. Доречним буде залучення сучасних цифрових технологій.
Наочності локаціям додадуть астрономічні макети та прилади. Макети для астрономічних локацій повинні бути виготовлені заздалегідь. Студенти закладів вищої освіти з великим задоволенням долучаються до таких заходів, готують макети, інформаційні брошури, малюють плакати, створюють планетні системи. Для виготовлення макетів можна запропонувати такі об’єкти: зоряні сузір’я, туманності чи галактики, поп-арт книги. Плакати чи брошури можуть бути виготовлені у виді аплікацій або розроблені власні електроні макети. Цей науково-навчальний матеріал використовується та демонструється на різних заходах та зацікавлює не лише учнів а й їх батьків.
Окрім спілкування та огляду макетів на масових науково-популярних заходах, можна запропонувати відвідувачам самостійно виготовити власні прилади (наприклад гномон чи сонячний годинник), намалювати ті чи інші сузір’я, зібрати моделі Сонячної системи чи зоряних сузір’їв, налаштувати астрономічні прилади (наприклад телескоп для спостереження далеких наземних об’єктів чи Сонця), та навчитися визначати час за власноруч виготовленим годинником.
Студенти Криворізького держаного педагогічного університету під керівництвом викладачів мають досвід участі в подібних заходах: «Наукові пікніки», «Місто професій», «Industrial Fest», «Природничо-математичний квест», «Ніч науки в КДПУ» та «День майбутнього студента» тощо (рис. 1). До уваги глядачів наявне таке обладнання: макети зоряних сузір’їв, макети планет у різному масштабі, моделі Сонячної системи, телескопи, сонячний годинник, плакати з зображенням небесних тіл, науковий матеріал з ілюстраціями у вигляді саморобних журналів та поп-арт книг.
Популяризація астрономії як науки - це не тільки цікаво, але також, сприяє збільшенню освіченості серед підростаючого покоління, студентів та дорослих. Правильно підібране обладнання і гарний матеріал зможуть зацікавити слухача та підвищити інтерес до астрономії, як важливої складової природничо-математичної науки.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Благодаренко Л. Ю. Теоретико-методичні засади навчання фізики в основній школі : монографія – К. : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011.
2. Мальченко С. Л. Використання STEM-проєктів для візуалізації навчального матеріалу з астрономії. Концепція формування природничо-наукової компетентності та світогляду майбутнього фахівця в умовах STEM-освіти. Збірник наукових праць Кам’янець-подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2021. – Випуск 27188 с., С. 77-81.
3. Українській астрономічний портал URL: http://www.astrosvit.in.ua/astronomichni-periodychni-vydannia-zhurnaly/naukovo-populiarni-periodychni-astronomichni-vydannia-zhurnaly-svitu
4. Хараджян Н.А., Мальченко С.Л., Слюсаренко М.А., Кадченко В.М. Деякі шляхи підвищення інтересу учнів до вивчення природничо-математичних дисциплін. Збірник наукових праць Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта, виховання та навчання: вітчизняний та міжнародний досвід»/відп. ред. проф. ТЮ Дудка.–Київ, 2021. С. 95-100.