ОНЛАЙН-ІНСТРУМЕНТИ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ
Бабкова Олена, Полюга Світлана, Стадниченко Кіра
Починаючи з 2020 року у зв’язку з карантинними заходами та під час воєнного стану в Україні, більшість українських школярів навчаються дистанційно, що поставило перед вчителями проблему онлайн-реалізації формувального оцінювання. Зарубіжні та вітчизняні науковці забезпечили значний внесок у дослідження означеного питання, як на теоретичному рівні, так й з урахуванням практик певних навчальних дисциплін. Ці дослідження показали, що для раціонального вибору інструментів формувального оцінювання мають бути враховані певні складові, які визначають стратегії оцінювання: його мета та способи її реалізації, навчальні потреби учнів, дидактичні прийоми тощо.
Спираючись на дослідження британського педагога Ділана Вільяма [4] та беручи до уваги особливості перебігу уроків за технологією особистісно орієнтованого навчання [1], пропонуємо наступні стратегії оцінювання: визначення навчальних потреб учнів на початку уроку, розвиток взаємодії та самостійності впродовж уроку, відстеження прогресу в навчанні, перевірка розуміння та самопізнання.
Отже, визначення навчальних потреб учнів є цільовим компонентом уроку, що реалізується на етапах орієнтації та цілепокладання. Задля генерування ідей, активного залучення учасників освітнього процесу до обговорення певної проблеми, розвитку комунікації між ними, надання їм можливості самореалізовуватись та самовиражатися, за рекомендаціями психологів [2], ефективним методом є зворотний мозковий штурм. За визначенням педагогів [3] він же є інструментом формувального оцінювання. На онлайн-уроці його проведення уможливлюють яскраві шаблони Canva, опитувальники Mentimeter, Google-форми, Quizalize, Plickers, Socrative, Formative; спільні інтерактивні віртуальні дошки Jamboard, Padlet, Miro, Mural, Classroomscreen, IDroo; Scribblar. Особливостями останніх є те, що вони надають потужні можливості для вивчення природничо-математичних дисциплін, що потребують написання формул (математика, фізика, хімія, біологія, астрономія). Крім того до дошки Scribblar інтегровано Wolfram Alpha – базу знань і набір обчислювальних алгоритмів для викладання цих предметів, а IDroo містить повний набір інструментів для введення математичних формул.
На будь-якому з етапів уроку діти залюбки долучаються до інтерактивних вправ та ігор, реалізованих у сервісах LearningApps, H5P, WordWall, PurposeGames, Genially. Вікторини Kahoot, Plickers; Quizizz, Quizalize, Socrative, Formative, командні ігри Сlasstime активізують індивідуальну та групову діяльність, оскільки містять елементи змагання та нагороди. Інтерактивні аркуші Canva у доступі колективного редагування дозволяють школярам індивідуально долучатися до вирішення певних завдань, а вчитель має можливість надавати коментарі, поради щодо їх виконання. Швидкий візуалізований зворотний зв'язок надають Google Форми. Дошка Classroomscreen має інструменти формувального оцінювання «світлофор» та «опитування», за допомогою яких учні можуть зазначати свій прогрес у навчанні.
На етапах проєктування, організації, реалізації потрібно приділяти окрему увагу плануванню та забезпеченню командної учнівської взаємодії. Тут стануть у нагоді робочі аркуші Liveworksheets, Canva, хмарні онлайн-документи; інструктивні алгоритми з дошками Scribblar + Wolfram Alpha; шаблони, схеми, побудовані засобами карт знань BubllUs, Coogle, MindMeister, Mind42, Mindomo та Google Малюнків.
Для відстеження прогресу в навчанні на етапі контролю-корекції доречними є інтерактивні вправи, ігри з сервісами Kahoot, Plickers, Quizizz, Quizalize, Classtime, Genially, Google-форми, MozaWeb, PhET; ведення щоденників та портфоліо у NetboardMe, Microsoft OneNote, Google Сайтах; таблиці (шаблони) у хмарних онлайн-документах.
Під час етапу перевірки розуміння та самопізнання (оцінка наприкінці уроку) ефективними є інструменти рефлексіїMentimeter, Jamboard, Padlet, Miro, Mural, Classroomscreen, Canva, Zoom, LinoIt та підсумкові опитування Classtime, Quizalize, Online TestPad, Plickers.
Усі наведені онлайн-інструменти дозволяють різнопланово реалізувати зазначені стратегії оцінювання, оптимізувати оцінювальну діяльність, що дуже важливо для онлайн-уроку, візуалізувати її та надати швидкий зворотний зв'язок усім суб’єктам освітнього процесу. Для учнів такий фідбек забезпечує підтримку та формування внутрішньої мотивації до навчальної діяльності, бо має позитивне спрямування, виконує навчальну функцію, під час групової роботи розвиває навички командної взаємодії; а для педагогів – є основою для коригування процесу навчання.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Подмазін С. Технологія особистісно орієнтованого уроку. Завуч. 2001. № 20-21. С. 29-31.
-
Мосол Н.А. Інтерактивні методи навчання у вищій школі. URL: https://nmv.zsmu.edu.ua/upload/doc_nmv/pk/sman_interaktyvni_metody_navch_u_vyshchii_shkoli.pdf (дата звернення 24.11.2022).
-
Шиян Н.І., Криворучко А.В., Стрижак С.В. Методика формувального оцінювання навчальних досягнень учнів з хімії. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія “Педагогіка. Соціальна робота”. 2022. Вип. 1(50). С. 324-327. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/handle/lib/44020 (дата звернення 24.11.2022).
-
Wiliam D. Embedded Formative Assessment. Solution Tree Press, 2011. p. 189.
Стрічка RSS коментарів цього запису