Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВПРОВАДЖЕННЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ІДЕЙ ВАСИЛЯ СУХОМЛИНСЬКОГО В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Світлана Лобанова
(студентка 4 курсу психолого-педагогічного факультету)
Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради
м. Харків

Науковий керівник – кандидат пед. наук, доцент, В.І. Одарченко

Анотація: Проведений теоретичний аналіз педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського, в ході якого з’ясовано, що педагог приділяв особливу увагу розвитку індивідуальності кожного учасника освітнього процесу, створенню комфортних умов для всіх представників освітянської спільноти під час навчально-виховного процесу в школі. Зазначено, що ідеї педагога-новатора актуальні в роботі вчителів НУШ.

Ключові слова: спадщина В.О. Сухомлинського, Нова українська школа, компетентність, метод, технологія.

Постановка проблеми. Сучасна українська освіта зараз перебуває в складному становищі. З одного боку можна спостерігати впровадження нових методик та технологій, призначених покращити процес навчання та виховання здобувачів освіти. З іншого боку, впроваджуючи новітні технології українська освітня система наштовхується на чималу кількість перепон, що у великій кількості випадків пов’язане з недієвістю взаємодії західних зразків до синтетичного характеру української освіти, в основі якої лежать елементи старої радянської системи та власної традиції навчання, що тільки в 90-их роках почала вільно розвиватися. Проблема стосується не тільки методів навчання та виховання учнів, але й безпосередньо організаційного процесу та керування в школі. Вирішення цієї проблеми надзвичайно важливе для підвищення авторитету школи, як державного інституту, заохочення до праці нових кадрів та стимулювання їх до плідної роботи, при забезпеченні комфортних умов.

Виходом з такого стану речей є пряме звернення до власної педагогічної школи та запозичення її методів навчання, виховання та організації. Серед великого пантеону української педагогічної школи впливове місце належить В.О. Сухомлинському, ідеї якого були прогресивні не тільки за часу життя, але й залишаються революційними й по сьогодні.

Аналіз досліджень і публікацій. Серед праць останнього часу слід виділити роботи Пахолівецької М.В., в котрих авторка, спираючись на праці В. О. Сухомлинського чітко розкриває чинники, що сприяють створенню керівників нової генерації [1].

Науковець Постельняк А.І. намагається встановити прямий зв’язок новаторських поглядів майстра свого часу з новітнім досвідом сучасності[2].

Метою дослідження – є розкрити значення педагогічних ідей Василя Сухомлинського для покращення освітнього процесу НУШ .

Виклад основного матеріалу

У концепції «Нова українська школа» зазначено значний компетентнісний потенціал освіти, у якому окреслено можливість формувати вісім ключових компетентностей. Вирішення проблеми формування життєвих компетентностей актуалізує педагогічна спадщина В. О. Сухомлинського, що відзначається новаторським характером, науковою обгрунтованістю, методичними ідеями та привертає увагу фахівців в Україні та за її межами.

В. Сухомлинському належить ідея про необхідність залучення школярів до інтелектуальної ( наукової ) діяльності, що співзвучно концепції Нової української школи.

Погляди Василя Сухомлинського та Нової української школи співставляються в однаковому трактуванні, що працювати, виховувати та навчати дітей потрібно за всіх умов, навіть при несприятливій соціально-економічній чи політичній ситуації.

На «освітянській ниві» Василь Сухомлинський був гарним та дбайливим господарем. Він добре знав, що він буде «засівати», як «підготувати для цього поле» і як за ним «доглядати», щоб отримати «гарний врожай». Це дуже копіткий і довготривалий процес і варто набратися багато терпіння.

Щоб організувати освітній процес та забезпечити комфортні умови праці вчителям та працівникам ЗЗСО, потрібно розвантажити вчителів від великої кількості методичної роботи, надати можливість застосовувати індивідуальний підхід та всіляко підтримувати ентузіазм молодих спеціалістів, направляючи його у зміцнення престижу школи [3].

Висновки

Отже, аналіз педагогічного доробку В.О. Сухомлинського виявляє його високоморальне ставлення до освіти, до перспективи розвитку шкільництва в Україні та потребує подальших наукових досліджень.

Існує велика впевненість, що при залученні завжди передових ідей Василя Олександровича Сухомлинського стан української освіти значно покращиться, як в системі виховання, навчання та організаційній системі функціонування навчального закладу.

Українська вітчизняна педагогіка має стати гарним ґрунтом для створення нової української школи на противагу західним моделям, котрі не завжди спрацьовують в українських реаліях.

Бібліографія

1. ПахолівецькаМ. В. Готуємо керівників нової генерації / М.В. Пахолівецька, О. П. Махно // Завучу. Усе для роботи. – 2010. – С. 29-31.

2. Постельняк А.І. В.О.Сухомлинський: діалог із сучасністю / А.І. Постельняк. – Кіровоград : Центрально-Українське вид-во. – 2003. – 178 с.

3. Сухомлинський В.О. Розмова з молодим директором / В.О. Сухомлинський // Вибр. твори в 5 т. – К. : Рад. школа, 1977. – Т. 4. – С. 393-599.

4. Сухомлинський В. О. Сто порад учителеві / В. О. Сухомлинський. – К. : Рад. шк., 1984. – 292 с.

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись