Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАСАДИ РЕАЛІЗАЦІЇ ТЕХНОЛОГІЇ ЗМІШАНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТІВ

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

Ткаченко Анна, Романенко Тетяна

Невпинний розвиток нових інформаційних технологій, новітні досягнення у науці та техніці зумовили появу нових трендів у сучасній освіті– STEAM-технології, технології змішаного навчання, електронне навчання тощо. Навчальні заклади (як загальноосвітні, так і заклади вищої освіти) намагаються робити наголос на розвитку таких якостей особистості як креативність, вміння логічно мислити, вміння працювати у команді, вміння вирішувати завдання практичного спрямування, вміння навчатися упродовж життя тощо шляхом запровадження провідних ідей та технологій STEAM-освіти, які, на наш погляд, не втрачають своєї актуальності із плином часу і дозволять будь-якій особистості комфортно і швидко адаптуватись до нових змін, вимог і реалій сучасного світу [3-5]. На основі зазначеного можемо стверджувати, що зміст, методи, форми і засоби навчання, що засновані лише на традиційному здобуванні знань, втрачають свою актуальність і вимагають кардинального оновлення і вдосконалення відповідно до інноваційних перетворень та вимог сучасної мінливої реальності.

Змішане навчання Blended Learning (інколи зустрічається у літературі як гібридне навчання Hybrid Learning або ж навчання у змішаному режимі Mixed-Model Instruction чи навчання через технології Technology-Mediated Instruction) являє собою симбіоз онлайн та традиційного (офлайн) навчання. Технологія змішаного навчання по суті є різновидом методики навчання, яка реалізує принципово нові методи та форми навчання, використовуючи інформаційно-комунікаційні засоби їх реалізації

На основі аналізу літературних джерел можемо ствердно сказати, що існує ряд трактувань терміну «змішане навчання», але головна суть такої технології полягає у змішуванні в різних пропорціях традиційного та електронного навчання, під час якого студенти отримують знання, набувають навичок та формують компетентності як самостійно онлайн, так і очно (оф-лайн, в аудиторіях) із викладачем та іншими учасниками процесу навчання (одногрупниками), а також забезпечується важлива вимога сучасного покоління молоді – навчатися швидко, ефективно та мобільно. Дослідники такої технології навчання виокремлюють три основні її складові: 1) дистанційне (онлайн) навчання студентів через Інтернет, 2) традиційне навчання в аудиторії, 3) самостійна робота студентів, що передбачає реалізацію різних видів навчальної діяльності студентів за відсутності допомоги з боку викладача [1, 2].

За такої організації системи навчання студентів у ЗВО помітної трансформації набуває роль викладача, що можна охарактеризувати у трьох аспектах: 1) викладач виступає у ролі консультанта під час обрання студентами індивідуальної освітньої траєкторії навчання; 2) викладач виступає в ролі інструктора (ментора) у процесі вивчення студентами навчального матеріалу; 3) викладач виконує роль організатора (фасилітатора) освітнього процесу, а саме – забезпечує максимально активне залучення студентів до колективної (командної) роботи, забезпечує зворотню комунікацію між студентами та безпосередньо викладачем, а також організовує самостійну навчально-пізнавальну діяльність студентів з використанням засобів ІКТ та електронних ресурсів. Оскільки змішане навчання передбачає можливість студента навчатися з комплексним використанням засобів ІКТ за індивідуальним графіком, що наперед має бути узгоджений з викладачем, у найбільш зручному для нього місці, то важливого значення набуває процес консультування студента, раціонального та своєчасного спрямування його навчально-пізнавальної діяльності у площину самостійного здобуття знань та формування вмінь застосовувати знання у практичній діяльності, тобто змішана система навчання зосереджена на допомозі студентам у самостійному набутті предметних, фахових та соціальних (soft skills) компетентностей на основі створення відповідного дидактичного забезпечення для організації індивідуальної освітньої траєкторії кожного студента. Ключовим завданням викладача у змішаному навчанні є методичне проєктування власної дисципліни як послідовності дій та досвіду, що його здобувач отримає впродовж курсу.

У науково-методичній літературі представлено різноманітні алгоритми організації змішаного навчання у закладах вищої освіти. Оскільки змішана технологія навчання є поєднанням традиційного навчання (в аудиторії), дистанційного навчання (електронного) та самостійної роботи студентів, то їй притаманні наступні види діяльності: лекційні заняття, практичні (семінарські) заняття, лабораторні роботи, індивідуальні завдання та навчальні проєкти; самостійна робота студентів. Зазначені виді діяльності студентів можуть бути заплановані та розподілені викладачем під час дидактичного проєктування навчальної дисципліни на дві категорії: контактні години та он-лайн діяльність.

Таким чином, використанням технології змішаного навчання в освітньому процесі ЗВО забезпечує гнучкий підхід до навчання, а саме –студенти мають можливість обирати зручний час, власний темп та місце навчання, обирати індивідуальну освітню траєкторію та отримувати індивідуальну підтримку з боку викладача власної освітньої діяльності з використанням засобів онлайн спілкування. Технологія змішаного навчання передбачає комплексне поєднання у різноманітних комбінаціях електронних інтернет-технологій та засобів ІКТ із традиційними методиками навчання.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Барна О.В. Технологія змішаного навчання в курсі методики навчання інформатики // Збірник наукових праць у рамках міжнародного проекту IRNet Електронне наукове фахове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”. – Київ, 2016. – Вип. 2. –С.84-90. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu.

2. Лісецький К.А. Особливості запровадження системи змішаного навчання у ВНЗ [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kamts1.kpi.ua/sites/default/files/files/lisetskyi_osoblyvosti.pdf.

3. Ткаченко А.В. Підготовка майбутнього вчителя інформатики до ефективної професійної діяльності в Новій українській школі /А.В.Ткаченко, Л.О. Кулик, Т.В. Бодненко // Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. – Випуск 177. – Частина І. – Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім.. В. Винниченка, 2019. – С. 57-61.

4. Ткаченко А.В. Сучасні тенденції оновлення змісту навчання майбутніх вчителів фізики та інформатики / А.В. Ткаченко, Н.В. Подопригора // Матеріали науково-методичної конференції «Проблеми математичної освіти. ПМО-2019», (11-12 квітня 2019 р.) – м. Черкаси, 2019 . – С. 172-174/

5. Google sites як засіб формування готовності майбутніх вчителів до застосування ІКТ у професійній діяльності / А. Ткаченко, Л. Кулик, О. Гриценко // Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка] . Серія : Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. - 2015. - Вип. 8(1). - С. 196-201.

Додати коментар

Коментарі   
0 # Худякова Вікторія 17.05.2021, 00:05
Дякую автору за розкриття актуальної теми
Відповісти
0 # Ярослав Бобейко 13.05.2021, 22:42
Дякую за дослідження актуальної теми. Повністю погоджуюсь з автором.
Відповісти
0 # Хомич Віталій 13.05.2021, 22:24
Походжуюсь з висновками авторів, адже сьогодні використання ІКТ у змішаному навчанні відкриває широкі можливості для здійснення самостійної роботи студентів під керівництвом викладача, сприяє розвитку самостійної творчої діяльності, стимулює одержання додаткових знань та їх закріплення, що дає можливість готувати конкурентоспром ожних фахівців на рівні державних та міжнародних стандартів, здатних до постійного професійного зростання, соціальної та професійної мобільності.
Відповісти
0 # Валерій Малчевський 13.05.2021, 22:13
Виражаю вдячність за пророблену роботу.
Відповісти
0 # Шершень Богдан 13.05.2021, 21:33
Я погоджуюсь з автором, адже змішане навчання є набагато ефективнішим, ніж інші форми навчання і дає студентові більше шансів навчатися і здобувати якісні знання.
Відповісти
0 # Канчук Уляна 13.05.2021, 20:47
Цікаво описані методи дистанційного і змішаного навчання. Вони є актуальними в наш час. Дякую за цікаву статтю!
Відповісти
0 # Колісник Анастасія. 13.05.2021, 16:15
Тема є досить актуальною для дослідження в даний час. Змішане навчання робить графік навчального процесу легким, зручним і доступним.
Відповісти
0 # Руслан 13.05.2021, 11:17
Дякую автору, що розкрив таку проблему.
Відповісти
0 # Світлана Буднікова 13.05.2021, 01:02
Використання технологій змішаного навчання в освітньому процесі є актуальною темою, особливо при теперішніх умовах, які відбуваються у світі, і навіть, якщо не брати їх до уваги, все одно, такий підхід залишається актуальним і зручним. І саме гнучкість навчання, спрямованість на особистість та її індивідуальні особливості і потреби є позитивом у данному підході.
Відповісти
0 # Наталія Донець 11.05.2021, 22:33
Погоджуємося з авторами, що використання технолгій змішаного навчання в освітньому процесі дає можливість забезпечити гнучкий підхід до навчання.
Відповісти
0 # Олександр Школьний 08.05.2021, 17:15
Прочитав тези. Так, безумовно, дослідження актуальне зараз! Однак, я так і не зрозумів, що саме, власне, автори пропонують? Є загальні правильні фрази, але немає ніяких своїх пропозицій. Можливо, автори в коментарях поділяться своїми більш конкретними ідеями щодо впровадження змішаного навчання. Було би дуже цікаво!
Відповісти
0 # Олена Трифонова 07.05.2021, 18:49
Дослідження досить актуальне і відповідає запитам сучасного суспільства до організації освітнього процесу.
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись