Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ФОРМУВАННЯ НАВЧАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ В США

Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

Яковенко Анастасія

В США триває реформа математичної освіти [3], мета якої полягає не просто змінити перелік тем, які вивчають в шкількому курсі з математики, але й оновити методику викладання та структуру занять [4]. Визначають дві фундаментальні доктрини – Єдиний комплекс математичних освітніх стандартів(CCMS, або Єдині стандарти) [1] та Новітні наукові стандарти (NGSS) [2].

Філ Даро (Phil Daro), один з трьох головних авторів Єдиних стандартів визнає [3], що зміни у викладанні математики почалися ще з другої половини ХХ століття, а всі нововведення базуються на десятиліттях академічних досліджень, як і що вчили діти, які пріоритети ставили перед ними. Єдині стандарти [5] повинні допомогти школярам підготуватись до продовження шкільної освіти в вищих навчальних закладах, а також до своєї майбутньої професійної діяльності. Обидва затверджені документи не тільки змінюють структуру базових знань, але й містять оновлений перелік того, що повинні вміти робити учні, які закінчили старшу школу (9-12 класи). В період XX ст., коли учні почали вчити більш комплексні теми, математики почали шукати дієві способи навчити дітей мислити, як справжні науковці. В педагогічній літературі 1960-х з’являється термін «Нова математика» [2], який означає методику викладання цієї науки як дослідницької дисципліни. В наступні роки продовжився рух від механічного запам’ятовування теорії в бік дослідницького навчання. Цей тренд було закріплено в стандартах, розроблених Національною радою вчителів математики в 1980-х, а в 1990-х він набув загального поширення [3].

На даний час в США широко поширені наукові математичні школи [4]. Кожен із учнів має безліч можливостей варіантів для досліджень та інновацій. Метою цих можливостей є залучення кожного учня, як творця, мислителя для поглиблення своїх знань, умінь і навичок для вирішення проблем поза класом. Викладачі стають наставниками і допомагають учню із дослідженням. Також старшокласники можуть співпрацювати із науковцями і цим самим вони формують особисті та професійні навички. Учні наукових математичних шкіл активно беруть участь у конкурсах, конференціях та симпозіумах. Викладачі допомагають не тільки із дослідженням, але і з публікаціями, презентаціями на конференціях, але й участю у грантах.

Варіанти залучення до дослідницької діяльності різноманітні. Курси дослідницького досвіду (наприклад, REX) розвивають у старшокласників дослідницькі навички та надають можливість виконати дослідницький проект з певної дисципліни [5]. Ці курси тривають один триместр. Дослідницькі програми дають учням можливість проводити поглиблені дослідження з однієї дисципліни під керівництвом викладача. Програма, як правило, включає 10-25 дітей, хоча точні цифри різняться залежно від програми. Учні, прийняті до Літньої програми досліджень та інновацій, працюють із викладачами у кампусі або з наставниками-волонтерами поза містечком протягом повних днів протягом 2-5 тижнів літа, проживаючи безкоштовно [5]. Діти можуть розраховувати на участь у незалежних або постійних проектах, що розвивають як особисті, так і професійні навички, які матимуть тривалий вплив на їх шляху до того, щоб стати лідерами та залученими громадянами. Кульмінація програми – студентські презентації, що повідомляють не лише про їхні відкриття з проекту, а й демонструють розвиток та зростання, що є невід’ємною частиною цієї пригоди. Двотижневий період міні-терміну взимку між 2 та 3 триместрами надає декілька можливостей для проведення концентрованих досліджень поза традиційним класом.

Отже, активне залучення учня до дослідницької діяльності в США займає одне із пріоритетних місць в освітньому процесі з математики. Цей досвід варто адаптувати до реалій навчання математики в Україні для того, щоб молоде покоління було конкурентно спроможне в довільній професії ХХІ століття.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Common Core State Standards for MATHEMATICS // COMMON CORE STATE STANDARDS INITIATIVE : веб-сайт. URL: http://www.corestandards.org/Math/ (дата звернення: 02.03.2021)
  2. The Next Generation Science Standards // NGSS : веб-сайт. URL: https://www.nextgenscience.org/get-to-know (дата звернення: 02.03.2021)
  3. National Science Education Standards. National Research Council. 1996. Washington, DC: The National Academies Press. Doi:10.17226/4962.
  4. Learning and Understanding: Improving Advanced Study of Mathematics and Science in U.S. High Schools. National Research Council. 2002.  Washington, DC: The National Academies Press. Doi: 10.17226/10129.
  5. Increasing Student Success in Developmental Mathematics: Proceedings of a Workshop. National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. 2019.  Washington, DC: The National Academies Press. Doi:10.17226/25547.
Додати коментар

Коментарі   
0 # Худякова Вікторія 16.05.2021, 18:30
Тема дослідження є актуальною, адже такі зміни у навчанні підвищують інтерес учнів, покращують рівень засвоєння знань та дають можливість формувати професійні навички зі школи.
Відповісти
0 # Каленчук Аміна 13.05.2021, 20:18
Цікавий підхід до вивчення математики. Вважаю, що настав час відкрити цю науку з нового боку - не просто набір чисел, якими оперуємо, а прив'язати їх до реальних об'єктів, які нас оточують. Це б набагато більше зацікавило учнів вивчати математику в майбутньому ніж зараз.
Відповісти
0 # Каленчук Еліна 13.05.2021, 20:09
Достатньо цікаве дослідження. Вважаю, що і в наших українських школах потрібно переходити від вивчення "сухої" математики до дослідницької. Думаю такий підхід підвищить мотивацію учнів та відкриє для них математику з іншої сторони.
Відповісти
0 # Світлана Буднікова 13.05.2021, 16:34
Дослідницька діяльність в освіті, і в математичній галузі зокрема, є дуже важливою у вивченні точних наук, це дає інтерес, досвід і гарне володіння матеріалом, тож погоджуююсь з думкою автора, варто, адаптувати цей досвід до реалій навчання математики в Україні.
Відповісти
0 # Руслан 13.05.2021, 11:01
Ідея в цілому не погана
Відповісти
0 # Канчук Уляна 12.05.2021, 23:19
Тема даного дослідження дуже цікава і змістовна, адже зміни у викладанні математики дають можливості більш широко охопити потрібний матеріал. Дуже цікава інформація стосовно математичних шкіл).Дійсно, кожна дитина має можливість залучитися до різноманітних конкурсів і сімпозіумів, тим самим відчути себе у ролі мислителя-науко вця.
Відповісти
0 # Лілія Лєвша 12.05.2021, 06:10
Лєвша Лілія.Дана тема дослідження є досить популярною. Аналізуючи досвід США, ми можемо адаптувати його до реалій навчання математиматики в Україні.
Відповісти
0 # БОГДАН СУСЬ 08.05.2021, 11:21
Тема досліджень актуальна сьогодні, вчора, позавчора і завтра. Бо ми так і не знаємо чому тіла на відстані притягуються. Значить повинні бути гіпотези. Гіпотеза струн гарна, але дуже абстрактна. Гіпотеза Ейнштейна гарна, в її основі "викривлення простору". Але виникає питання: викривлення чи деформація простору? Можна викривити лінію чи площину, а простір не плоский, тому мабуть йдеться про деформацію. Може то переклад неправильний ? Цікаво подивитись оригінал праці Ейнштейна. І ще стосовно термінології. Автори використовують традиційний термін "матеріальне тіло". А хіба є тіла нематеріальні ? Колись вважали, що є тіла божественні (духовні). Може в наш час доцільно говорити просто тіла як частини речовини, яка є одним із видів матерії ? Так що ми знаємо чому тіла на відстані відштовхуються - передають кількість руху одне одному. Але не маємо неабстрактної гіпотези стосовно притягування. Що тягне назад кинуте вгору тіло ? БС
Відповісти
Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись