Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВПЛИВ ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ НА ЯКІСТЬ ФОРМУВАННЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ

Житомирський медичний інститут Житомирської обласної ради

Іваненко Ірина

Постановка проблеми. У контексті сучасного процесу модернізації освіти в Україні, пов’язаного з її компетентнісними, суб’єктними вимірами, особливої ваги набуває реалізація ідей компетентнісного, середовищного підходів, студентоцентризму [2], систем внутрішнього забезпечення якості освітньої діяльності [1], оскільки створення якісного освітнього процесу та сприятливого освітнього середовища, насамперед, пов’язана з необхідністю тотального та системного переходу на основи інноваційної, компетентнісної системи медичної освіти, що орієнтується на саморозвитку здобувача освіти [3].

Мета дослідження – дослідити вплив освітнього середовища медичного коледжу на якість формування загальноосвітніх компетентностей у здобувачів освіти.

Результати дослідження. Моніторингове дослідження, передбачало проведення порівняльного аналізу результатів вступних іспитів, оцінки в свідоцтві про базову загальну середню освіту та семестрових досягнень здобувачів освіти, що вступили на навчання до коледжу Житомирського медичного інституту на основі базової загальної середньої освіти у 2021/2022 н.р., спеціальність 223 «Медсестринство», освітньо-професійних програм «Сестринська справа», «Лікувальна справа» освітнього ступеню фаховий молодший бакалавр.

Рівень формування загальноосвітніх компетентностей у здобувачів медичної освіти було визначено на основі проведеного порівняльного аналізу навчальних досягнень з двох освітніх компонентів: біологія та українська мова. Відповідно до освітньо-професійних програм підготовки, визначені для аналізу освітні компоненти є базовими і здійснюють формування загальноосвітніх компетентностей у здобувачів медичної освіти. Формування загальноосвітніх компетентностей у здобувачів медичної освіти було проаналізовано за наступними рівнями: високий, достатній, середній та низький.

Таким чином, було встановлено, що у здобувачів, які навчаються на спеціальності 223 «Медсестринство», ОПП «Лікувальна справа»: після завершення 1 семестру навчання відсоток здобувачів освіти, які мають "середній" рівень досягнень з біології, знаходиться на рівні 20%, на противагу показнику під час вступного іспиту – 51,1%; "достатній" рівень досягнень отримали на 35,6% більше здобувачів, ніж під час вступних іспитів (28,9%). З української мови "середній" рівень досягнень при вступі становив 66,7%, а на кінець 1 семестру навчання знизився до 22,2%; на 26,7% більше здобувачів досягли "достатнього" рівня (показник на іспиті становив – 31,1%); 20% здобули "високий" рівень знань, тоді як показник вступного іспиту коливався в межах 2,2%. При порівнянні показників у свідоцтві із семестровими оцінками ми спостерігаємо тенденцію до підвищення рівня досягнень з дисциплін до "достатнього".

Порівняльний аналіз рівня формування загальноосвітніх компетентностей у здобувачів освіти спеціальності 223 «Медсестринство», ОПП «Сестринська справа»: 54,2 % здобувачів при вступному іспиті продемонстрували «середній» рівень знань з біології, а під час продовження вивчення матеріалу у коледжі, цей показник зменшився на 35,5 %; на 27,1% більше здобувачів підвищили власний рівень знань до "достатнього" (68,8%); "високого" рівня досягли на 8,4% здобувачів більше, ніж при вступі (4,1%). Вагома частка (73%) здобувачів продемонстрували "середній" рівень знань на час вступних іспитів з української мови, наразі 52,2% з них підвищили цей рівень вище "середнього"; на 41,7% більше здобувачів досягли "достатнього" рівня після завершення першого семестру (вступний іспит - 22,9%), а 14,6% здобувачів досягли "високого" рівень досягнень із зазначеної дисципліни, що на 10,5% більше, ніж при вступі. Щодо порівняння семестрової та шкільної оцінки з дисциплін ми знову ж таки констатуємо підвищення досягнень здобувачів освіти до "достатнього" та "високого" рівня, разом з тим, середній рівень досягнень при цьому знизився більш ніж удвічі.

Висновки. В результаті моніторингового дослідження встановлено підвищення якості формування загальноосвітніх компетентностей під час навчання здобувачів освіти у фаховому медичному коледжі, це констатують отримані нами показники. Порівняльним аналізом шкільних, вступних та семестрових показників, доведено суттєве покращення рівня досягнень у здобувачів освіти з досліджуваних дисциплін. Це в свою чергу, свідчить про ефективність надання освітніх послуг у коледжі та формування загальноосвітніх компетентностей на високому рівні із зазначених дисциплін. Крім того, доведено, що не лише освітнє середовище має вагомий вплив на процес формування базових компетентностей у здобувачів освіти в коледжі, а й методи та засоби навчання, що використовуються педагогічними працівниками під час проведення практичних занять.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

1. Гордійчук С. В. Управління якістю освітньої діяльності медичних коледжів України: [монографія]. Житомир: Вид. Пономаренко Р. В., 2020. 656 с.

2. Кремень В. Г. Нові вимоги до якісної освіти. Освіта України. 2006. № 45−46. С. 6−7.

3. Лобач Н. В. Освітнє середовище як засіб формування інформаційно-аналітичної компетентності студентів. Наукові записки. Вип. 5. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Ч. 1. Кіровоград: РВВ КДПУ ім. В. Винниченка, 2014. С. 42–46.

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись