ЗАСОБИ ТА МЕТОДИ ОРГАНІЗАЦІЇ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ
Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Приходько Наталія, Рябець Сергій
Сьогодні в нашій країні відбуваються такі соціальні процеси, що зумовлюють нагальну потребу в створенні відповідних педагогічних умов за для опрацювання новітніх підходів до вирішення проблем системи трудового навчання та технологій. Адже дотримання вимог до цієї системи забезпечує необхідний творчий та всебічний розвиток учнів ЗЗСО.
Теорія та практика осмислення й розв’язання цих потреб в закладах загальної середньої совіти пов’язана з інтеграцією фундаментальної освіти і технологічної освіти, їх взаємодії та наступністю [1]. На нашу думку, дистанційне навчання може вирішити деякі з цих потреб. Саме на це й було спрямоване наше дослідження.
Розвиток дистанційного навчання пов’язаний з початком розвитку телебачення радіо та медіа. Аналізуючи джерела інформації, зокрема авторів П. Таланчука, А. Шевцову, В. Бажан, В. Генбу [5], підсумуємо отриману інформацію та дамо визначення дистанційному навчанню в сучасному розумінні.
Дистанційне навчання – це організований навчальний процес, який передбачає активний обмін інформацією між учнями і вчителем, а також між самими учнями, який використовує в максимальній мірі сучасні засоби інформаційних технологій (аудіовізуальні засоби, персональні комп’ютери, засоби телекомунікацій).
В даний час у всьому світі швидко поширюється дистанційне навчання з використанням мережі інтернет, яка пропонує унікальну можливість у себе вдома або у місці де є мережа інтернет отримувати нові знання з різних галузей. Оскільки зараз майже кожен учень та педагог можуть отримати доступ до мережі інтернет, то дистанційне навчання значно прискорить освітній процес та зробить його більш інформативнішим. Розкриваючи поняття дистанційного навчання, його методик та технологій доцільним вважаємо доцільним виділити основні завдання, серед яких: створення єдиного навчального простору (передбачає можливість отримати знання у будь-якому місці), підвищення якості освітніх технологій та рівня освіченості учня старших класів закладу загальної середньої освіти, збереження і примноження знань як для учня так і для вчителя, підвищення соціальної мобільності школяра, дистанційне управління освітнім процесом ЗЗСО, реалізація відповідних потреб сучасного суспільства в освітніх послугах, організація якісного зворотного зв’язку між учнем і викладачем у процесі навчання галузі технологій [2].
Для забезпечення освітніх послуг у закладах загальної середньої освіти на уроках технологій можуть використовуватися методи та засоби дистанційного навчання, серед яких можна зазначити наступні.
Відео-конференції та аудіо-конференції забезпечують двосторонній аудіо- та відео-зв’язок між вчителем і учнем у процесі навчання. Такий метод на сьогодні є найпоширенішим методом освіти в умовах дистанційного навчання в ЗЗСО [4]. Головною перевагою такого методу навчання є наявність візуального та голосового контакту між педагогом та школярем у режимі реального часу. Також варто відзначити, що у процесі такого навчання вчитель може контролювати зацікавленість учня та його розуміння предмета.
Серед програмного забезпечення для дистанційної освіти в умовах відео-конференцій гарним ресурсом, на нашу думку, є система Zoom. Легка у використанні як для вчителя, так і учня. Має функції доступу до робочого екрану, підняття руки у класі, виділення основного (головного) вікна під час конференції і т. п.
Заняття в чаті це використання для освітнього процесу засобів системного спілкування, так званих чатів. Такі уроки є можливими для тих, у кого слабка швидкість інтернету, і відео- та аудіо-конференції не підтримуються. Саме в чаті забезпечується контактування методом електронних повідомлень, це можуть бути як текстові файли, так і аудіо, відео записи, чи картинки [5]. Особливість чатів полягає в тому, що результат обміну інформації між вчителем та учнем є доступним для всіх учасників чату (учасників освітнього процесу). Серед різних варіантів чатів найактуальніші сьогодні це ті, де школярі проводять найбільше часу наприклад, Viber чи Telegram. Особливостю таких чатів є необмежена кількість учасників у чаті, що значно спрощує подання матеріалу для великих груп (класів). Таким чином вчителю залишається більше часу на підготовку наступного уроку для школярів.
Веб-уроки це такі засоби дистанційної освіти в умовах навчання технологій, які проводяться з використанням освітніх форумів та платформ При цьому, вчитель записує урок на відео чи аудіо та розміщує його на відповідній освітній платформі [1, 3]. В даному випадку, не має часових орієнтирів та учень може сам розрахувати о котрій годині він буде вивчати той чи інший предмет, адже урок вже записаний і доступ до нього є цілодобовим.
Висновки. На нашу думку, дистанційна освіта технологій в умовах сьогодення має бути спрямована на розвиток самостійності, відповідальності та всебічний розвиток учня, який можна досягти за допомогою використання відповідних методів та засобів.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
-
Буйницька О. П. Інформаційні технології та технічні засоби навчання. К.: Центр учбової літератури, 2015. 240 с.
-
Варзар Т. Дистанційна освіта в сучасній освітній діяльності. К., 2017. С. 116-119.
-
Жулкевська В. Теоретико-методологічні основи дистанційного навчання. Педагогіка і психологія професійної освіти: Науково-методичний журнал. 2012. C. 52-59.
-
Первушина Г. В. Мережі і мережні технології. URL: https://sites. google. com/a/i-dist. ru/informacionnyetehnologii/seti-i-setevye-tehnologii/ (Дата звернення: 24. 04. 2022).
-
Створення дидактичних матеріалів з дистанційної форми навчання / П. М. Таланчук, А. Г. Шевцов, В. Т. Бажан, В. М. Генба. К.: Ун-т «Україна», 2015. 48 с.