• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

РЕАЛІЇ ЗАСТОСУВАННЯ ВИПЕРЕДЖАЮЧОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

Кулик Євген, Кравець Ольга

Відповідно до Концепції розвитку дистанційної освіти в Україні та завдяки появі нових інформаційних платформ виникла можливість навчатися віддалено від освітнього закладу в будь-який зручний час. Особливо актуальними дистанційні технології навчання стали в період всесвітньої пандемії СОVID. Відтепер технології дистанційного навчання використовуються в різних формах: очній, заочній, неформальній, інклюзивній, а також в окремих дисциплін. Дистанційне навчання мобілізує особистісні якості, такі як самоорганізація, пізнавальна активність та здатність до самостійної навчальної діяльності.

Розвиток дистанційного навчання більшість науковців вбачають у поєднанні новітніх інформаційних систем з сучасними педагогічними технологіями навчання. Наше дослідження присвячено обґрунтуванню перспектив використання технології «випереджаючого навчання» під час викладання навчальних дисциплін у педагогічних ЗВО в умовах дистанційної освіти. Під час теоретичного пошуку ми спиралися на дослідження дистанційних технологій навчання та методики підготовки викладачів-тьюторів В. Невзорова, В. Овсяннікова, В. Осадчого С. Сисоєва та інших.

Дистанційні технології навчання відкривають нові можливості: вибір зручного часу, місця та темпу навчання; рівні умови для всіх учасників освітнього процесу; опанування новими технологіями; постійний доступ до навчально-методичних матеріалів та консультацій тощо.

Організувати дистанційне навчання без застосовування відповідних інформаційних ресурсів неможливо. Міністерством освіти і науки України рекомендовані платформи для дистанційної освіти, їх вибір є дуже важливим. У нашому дослідженні ми здійснити порівняльний аналіз переваг та недоліків окремих платформ для дистанційного навчання та дійшли висновку, що переваг у програмного забезпечення є більше ніж недоліків. У нашому закладі використовується платформи – Moodle, Google Classroom.

Зміни, що відбуваються сьогодні в суспільстві, спонукають до впровадження в освітній процес альтернативних методів і форм освітньої діяльності, що орієнтовані на індивідуальний розвиток особистості в командній роботі та формування навичок самоорганізації. Такою є технологія випереджаючого або перевернутого навчання, що набула назви інверсних уроків або перевернутого класу.

Ідея «випереджаючого навчання» полягає в попередньому ознайомленні студентів удома з новим навчальним матеріалом, а на заняттях відбувається короткий розбір проблемних моментів, дискусії, закріплення теоретичних знань і вироблення практичних навичок, проведення досліджень, розробка й обговорення проектів тощо.

У такій роботі гостро стоїть питання щодо сумлінності самостійної навчальної діяльності студентів. Наприклад: При вивченні асортименту бавовняних тканин використано відео-лекцію та презентацію на темою, а на занятті студенти повинні розподілити подані вироби (або вироби з власного гардеробу) за асортиментними групами та обґрунтувати рішення.

Технологія «випереджаючого навчання» позитивно зарекомендувала себе при викладанні дисциплін, які можна добре проілюструвати, тому застосовувалася також під час викладання «Дизайн-практикум з моделювання одягу».

Експериментальне впровадження технології «випереджаючого навчання» відбувалося упродовж 2019-2021 навчальних років на заняттях з навчальних дисциплін «Матеріалознавство швейних виробів» (на 2 курсі) та «Дизайн-практикум з моделювання одягу» (на 4 курсі). Констатувальний етап експерименту, відбувся на початку введення дистанційної форми навчання і був спрямований на визначення ефективності традиційного навчання щодо формування пізнавальної активності та самостійної навчальної діяльності студентів за обраними критеріями та показниками.

Формувальний етап експерименту тривав до завершення навчального року і передбачав упровадження технології «випереджаючого навчання» під вивчення студентами окремих навчальних дисциплін.

На контрольному етапі за допомогою анкетування, опитування та опрацювання результатів навчальної діяльності студентів на дистанційній платформі визначено, що рівень пізнавальної активності та самостійної навчальної діяльності студентів у експериментальних групах значно підвищився, а кількість студентів з високим (+11 %) та середнім (+5 %) рівнем сформованості збільшилася.

Отримані результати дослідно-експериментальної роботи дають нам змогу стверджувати, що запропонована технологія «випереджаючого навчання» в умовах дистанційної освіти є необхідною та ефективною для формування більш високого рівня пізнавальної активності та самостійної навчальної діяльності студентів.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

  1. Бобровський М. Технологія "випереджаючого" навчання. URL : http://universum.kiev.ua/index.php/2009-09-18-12-57-46/2015-03-24-13-40-00/253--qq-.html

  2. Випереджаюче навчання URL : https://prezi.com/la4aob6tbb80/presentation/

  3. Романич Н. В. «Перевернене» навчання – ключова тенденція освітніх технологій сучасності. URL : http://oin.in.ua/ perevernene-navchannya-klyuchova-tendentsiya-osvitnih-tehnolohij-suchasnosti/.

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись