• вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

МУЛЬТИМЕДІЙНІ ЗАСОБИ НАВЧАННЯ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ГАЛУЗІ ЛЕГКОЇ ПРОМИСЛОВОСТІ

Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка

Кузьменко Павло, Геленко Антоніна

Перспективним шляхом удосконалення навчального процесу у вищих навчальних закладах є використання мультимедійної системи. Сучасне викладання неможливе без використання мультимедіа технологій, як інструменту для вдосконалення і оптимізації навчального процесу. Мультимедіа дозволяє надати навчально-виховному процесу гнучкості та посилити його прикладну спрямованість. Мультимедіа розуміється як сучасна комп’ютерна технологія, що дозволяє об’єднати в комп’ютерній системі текст, звук, відеозображення, графічні зображення й анімацію. Використання віртуальної реальності у педагогічному процесі породжує ефект присутності, що сприяє активізації процесів уваги, уяви, пам’яті та сприймання. Завдяки застосуванню в мультимедійних продуктах і послугах одночасної дії графічної, аудіо (звукової) і візуальної інформації ці засоби володіють великим емоційним зарядом і активно включають увагу користувача [8].

Метою використання мультимедійних технологій у навчальному процесу є підвищення ефективності викладання, основною метою якого є вдосконалення різноманітних знань, умінь та навичок. Засоби мультимедійних технологій при умові їх доцільного використання сприяють розвитку комунікативних, когнітивних, творчих здібностей та інформаційної культури майбутніх фахівців. Їх використання у процесі професійного навчання дозволяє створити умови, максимально наближені до реальних виробничих умов.

Широке застосування мультимедійних технологій здатне різко підвищити ефективність активних методів навчання для всіх форм організації навчального процесу та створює викладачеві комфортні умови роботи. Мультимедійні засоби навчання доцільно використовуватри на етапі самостійної підготовки студентів, на лекціях, на семінарських, практичних та лабораторних заняттях. Мультимедійні засоби навчання дозволяють: підвищити інформативність лекції; стимулювати мотивацію навчання; підвищити наочність навчання; реалізувати доступність і сприйняття інформації. Мультимедіа – важливий інструмент організації уваги аудиторії. Їх використання сприяє активізації уваги в фазі її біологічного зниження (25-30 хвилин після початку заняття та останні хвилини заняття) за допомогою художньо-естетичного виконання слайдів-заставок або за рахунок доцільно застосованої анімації та звукового ефекту. Важливим є те, що у будь-який момент викладач має змогу здійснити перегляд або коротке відтворення матеріалу звертаючись до найбільш важких місць.

В.Ф. Іванов та О.К. Мелещенко відзначають, що при усному викладі матеріалу за хвилину слухач сприймає і здатний обробити до однієї тисячі умовних одиниць інформації, а при «підключенні» органів зору до 100 тисяч таких одиниць [1, с. 287]. Тому абсолютно очевидна висока ефективність використання в навчанні мультимедійних засобів, основа яких – зорове та слухове сприйняття матеріалу.

Використання мультимедіа сприяє індивідуалізації навчально-виховного процесу з урахуванням рівня підготовленості, здатностей, інтересів і потреб студентів; зміні характеру пізнавальної діяльності студентів у бік її більшої самостійності та пошукового характеру; стимулюванню прагнення студентів до постійного самовдосконалення та готовності до самостійного перенавчання; посиленню міждисциплінарних зв’язків у навчанні, комплексному вивченню явищ і подій; підвищенню гнучкості, мобільності навчального процесу, його постійному й динамічному відновленню; зміні форм і методів організації позанавчальної життєдіяльності студентів та організації їхнього дозвілля.

Мультимедійні продукти надають широкі можливості для різних аспектів навчання [2, с. 27]. Одними з основних можливостей і переваг засобів мультимедія у разі їх застосування у навчальному процесі є: одночасне використання декількох каналів сприймання інформації; можливість стимулювати складні реальні експерименти; візуалізація абстрактної інформації за рахунок динамічного представлення процесів.

Реалії сьогодення потребують професійної підготовки студентів вищих навчальних закладів, творчі якості яких необхідно розкривати саме в процесі навчально-виховної діяльності. Перспективним шляхом удосконалення та оптимізації навчального процесу у вищих навчальних закладах є використання мультимедійних технологій. Вони здатні забезпечити середовище для формування та розвитку інформаційної, комунікативної ключових компетентностей. Організація занять із використанням мультимедіа-технологій надає змогу наочно демонструвати можливості програмного забезпечення та економити час, інтенсифікуючи тим самим вивчення навчального матеріалу з різноманітних дисциплін.

СПИСОК ДЖЕРЕЛ

    1. Іванов В. Ф., Мелещенко О.К. Сучасні комп’ютерні технології і засоби масової комунікації: аспекти застосування. Київ : ІЗМН, 2006. 352 с.

    2. Крилов І. В. Інформаційні технології: теорія і практика. Київ : Центр, 2006. 128 с.

    3. Риженко С. С. Про досвід використання мультимедійних технологій у навчальному процесі (у ВНЗ). URL : http://www.lineyka.inf.ua/articles/001/

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись