КЕЙС-УРОКИ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
Рівненський фаховий коледж економіки та бізнесу
Білецький В’ячеслав
Стрімкий розвиток науки та технологій, що відбувається зараз змушує переглянути освітній процес вищої школи. Важливим стає формування здорової особистості, яка володіє вмінням реалізувати теоретичні знання в умовах ризику, невизначеності рішень. У всіх галузях стає затребуваний фахівець, який володіє цілим рядом компетентностей, вміє працювати в команді, здатний генерувати ідеї і технології та їх упроваджувати, має схильність до інновацій, вміє критично, оперативно та аналітично працювати з величезним обсягами інформації різних видів.
В умовах дистанційного навчання вища школа передбачає організацію навчального процесу таким чином, що частину відповідальності за результати навчання перебирають на себе студенти. Для багатьох студентів такі вимоги можуть видаватися незвичними, новими, але саме така технологія організації навчальної діяльності має незрівнянно вищий рівень ефективності. Зміна акцентів вимагає зміни позиції як викладача, так і студента. Викладач не транслює знання, а спеціально організовує процес багатосторонньої комунікації між студентами, створюючи умови для того, щоб кожен студент мав можливість різними способами працювати на основі власного досвіду. Змінюється позиція й студента – він стає творцем власного знання.
Важливого значення сьогодні набуває STEM-освіта, яка ставить за мету формування та розвиток розумово-пізнавальних і творчих якостей здобувачів освіти, рівень яких визначає конкурентну спроможність особистості на сучасному ринку праці.
Публікації останніх років дозволяють визначити функції сучасної професійної підготовки випускників вишу, що включають в себе соціально-гуманітарну, фахову, особистісно орієнтовану та практичну, які дають змогу формувати світогляд студента, набуттям теоретичних знань, практичних навичок, особистістних і професійних здібностей [1].
Утворення єдиного освітнього простору стимулює широке впровадження інтерактивних методів навчання. Сутність інтерактивних методів полягає в тому, що навчання відбувається шляхом взаємодії всіх тих, хто навчається і навчає. Під час навчання застосовують дискусії, дебати, ділові та рольові ігри, мозковий штурм, круглі столи, все це створює найбільший простір для самореалізації студента в умовах дистанційного навчання.
Кейс-уроки, як різновид інтерактивного навчання, використовуються саме для того, щоб задіяти комунікативні та творчі здібності студентів, навчати їх здобувати знання та формувати компетентності. Суть методу полягає в використанні конкретних випадків (ситуацій, історій, тексти яких називаються «кейсом») для спільного аналізу, обговорення або вироблення студентами рішень з певного розділу навчальної дисципліни.
Метод кейсів вперше було застосовано у Гарвардській школі бізнесу в 1925 році. Над ідеями впровадження кейс-методів працювали як закордонні вчені – Е. Монтер, М. Лідере, Дж. Ерскіна, так і українські вчені, Ю. Сурмін, А. Сидореко, В. Лобода, А. Фурда. В. Співаковський та ін. Дослідження показали, що цей метод має цілий ряд переваг:
- він захопливий та інтерактивний, торкається питань, які знайомі студентам, робить молодих людей не просто слухачами, а безпосередніми учасниками навчального процесу;
- орієнтований на практику, адже кейс-метод не тільки моделює завдання «дорослого життя», але також допомагає студентами нарешті отримати відповідь на запитання «Навіщо я це вчу?»;
- охоплює відразу кілька дисциплін, допомагаючи студентам зрозуміти зв'язок між різними предметами з різних напрямів;
- він мотивує, адже кейс-уроки не тільки краще запам’ятовуються завдяки емоційній залученості, але він дає швидкий позитивний відгук (тобто рішення кейса), що закріплює мотивацію студента;
- навчає працювати з інформацією та на простих прикладах розглядає тему з різних боків, виокремлює важливе, розпізнаючи та аналізуючи ключові аспекти;
- відбувається максимальне залучення кожного студента до самостійної роботи з метою вирішення порушеної проблеми або завдання.
Створення кейса – це захоплюючий, але трудомісткий процес, який вимагає ґрунтовної підготовки, визначення теми, мети, завдань, визначення джерел та методів збору інформації. Значного успіху у впровадженні кейс-уроків досягнув В. Співаковський, тематика його кейс-уроків включає в себе інтерактивні кейс-уроки, інтегровані кейс-уроки, інклюзію, кейс-уроки для середньої та старшої школи і є підґрунтям для створення кейс-уроків для вищої школи. Для прикладу студентам можна запропонувати такі кейс-уроки: «Смартфон – моє все»; «Роботехніка – виклик сучасності»; «Звідки береться енергія»; «Неслухняний клімат планети»; «Світ через окуляри»; «Блискавка – красива і небезпечна»… [2].
Використання кейс-методу відкриває широкий простір, для творчості самостійності, розвиває практичне мислення, уміння аналізувати інформацію, формувати і розв’язувати проблеми, а також формує життєві компетентності, які стануть запорукою успіху у професійній діяльності.