ВИКОРИСТАННЯ МЕДІА-ТЕХНОЛОГІЙ У НАВЧАННІ ПРИРОДНИЧИХ ДИСЦИПЛІН
Центральноукраїнськийдержавний педагогічний університет імені Володимира Винниченка
Мелешко Євгенія, Трифонова Олена
Сучасний етап розвитку освіти, як і суспільства в цілому, характеризується стрімкою інформатизацією та цифровізацією [3]. Це окреслило проблему не лише створення інформаційно-цифрових ресурсів, а й розробку методики їхнього використання в освітньому процесу. Особливо гостро ця потреба відчувається під час навчання природничих дисциплін, адже для переважної більшості з них експеримент є критерієм істинності.
Світ, в якому ми всі живемо, весь час додатково створює для освітянської галузі все нові і нові виклики. Одним із таких викликів стала необхідність організовувати освітнє середовище в умовах дистанційного або змішаного навчання.
Проведені нами дослідження [3] та аналіз досвіду колег [1; 2; 4] засвідчують, що кожнезаняття має бути вибудовано таким чином, щоб у всіх здобувачів освіти підтримувався стійкий пізнавальний інтерес, навчальна активність, бажання до творчоїнавчально-пізнавальної діяльності, експериментування та дослідження чогось нового.
У даний час спостерігається збільшення впливу медіа-технологій на людину. Особливо це сильно діє на дитину, яка з більшим задоволенням подивиться телевізор, ніжпрочитає книгу. Раніше інформацію з будь-якої теми дитина могла отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, слово вчителя, конспект уроку. Але, сьогодні, з огляду на сучасні реалії, вчитель повинен вносити в освітній процес нові методи подачі інформації [1]. Це, зокрема, викликано і тим, що у переважної більшості учнів спостерігається кліповий тип мислення [2].
Окреслені проблеми, на нашу думку, найбільш гостро проявляються в освітньому процесі природничих дисциплін 7–9 класів, коли учні розпочинають заглиблюватися в теоретичні основи ряду природничих наук, пізнавати та досліджувати їхні закони та закономірності.
За цих умов вважаємо за доречне запропонувати підбірку відеоматеріалів, які забезпечують освітній процес з природничих дисциплін необхідним навчальним контентом. З цією метою нами сформовано банк відеоматеріалів, які сприяють цифровізації освітнього процесу з хімії (табл. 1).
Таблиця 1
Підбірка відеоматеріалів до уроків хімії
Лабораторна робота/ демонстрація |
Посилання |
7 клас |
|
Добування кисню у промисловості |
Добування кисню: https://www.youtube.com/watch?v=RDM8y0FvZd0 |
8 клас |
|
Моделі атома |
Моделі атома: https://www.youtube.com/watch?v=UEA9iEh2e94 |
Форми атомних орбіталей |
Атомні орбіталі: https://youtu.be/1-6vJgZvzKk |
Моделі кристалічних ґраток різних типів |
Кристалічні гратки: https://youtu.be/l_-HbdNQliA |
Лужні елементи |
Взаємодія лужних металів з водою: https://youtu.be/xrF9tsSG5H4 |
Оксиди |
Взаємодія міді з азотною кислотою: https://youtu.be/58f0ZKSztJs Властивості нітроген диоксиду: |
9 клас |
|
Розчинення речовин у воді |
Дифузія перманганату калія: https://youtu.be/ED9I7rMg_j8 |
Електролітична дисоціація |
Дисоціація. Сильні та слабкі електроліти: https://youtu.be/blZTK8qaQnM |
Залежність швидкості реакції від ступеня подрібнення речовини |
Горіння алюмінію на повітрі: https://youtu.be/JTZ3KzGxmNE |
Властивості метану |
Реакція метану: https://youtu.be/2vcvNtMbzJg |
Властивості етину |
Вибух суміші ацетилену з киснем: https://youtu.be/Lt8oof6lXLI |
Властивості поліетилену |
Властивості поліетилену: https://youtu.be/9A7ciu-rjlA |
Нафта. Перегонка нафти |
Нафта: https://youtu.be/XY3zwdq4MQg |
Розкладання вуглеводнів під дією сульфатної кислоти |
Дія сульфатної кислоти на цукор: https://youtu.be/_RHsy20Uzkw |
Аналогічного (табл. 1) ресурсного наповнення вимагають курси біології та фізики.
Так на уроках біології, успішно може бути використанийосвітній сервіс із електронними підручниками, з інтерактивними 3Д-сценами, освітніми відео та цікавими завданнями: https://www.mozaweb.com/uk/lexikon.php?cmd=getlist&let=3D&sid=BIO, а також сайт з інтерактивними симуляціями:
https://phet.colorado.edu/uk/simulations/filter?subjects=biology&type=html,prototype.
Одним із засобів активізації пізнавальної діяльності учнів під час навчання фізики є сайт https://www.myphysicslab.com/, де представлені інтерактивні симуляції, фізичні моделювання, анімовані в режимі реального часу, з якими можна взаємодіяти, перетягуючи об’єкти або змінюючи параметри.
Перелічені вище ресурси можуть бути використані як на окремих профільних навчальних предметах, так і в інтегрованій єдності з метою відображення багатогранності сучасної наукової картини світу.
Отже, запропоновані ресурси дозволять висвітлитивосвітньому інтегровану єдність законів природи, сприятимуть активізації пізнавальної активності учнів, підвищенню їхньої зацікавленості до пізнання природничих явищ.
СПИСОК ДЖЕРЕЛ
1. Кіяновська Н.І., Рошевська Н.В., Семеріков С.О.Теоретично-методичні засади використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчанні вищої математики студентів інженерних спеціальностей у США.Кривий Ріг: ДВНЗ «КНУ», 2014. 45 с.
2. Літвінова М.Б. Методична система адаптивного навчання фізики у закладах вищої технічної освіти: дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02 / ЦДПУ ім. В.Винниченка. Кропивницький, 2018. 517 с.
3. Трифонова О.М. Методична система розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій у навчанні фізики і технічних дисциплін: дис. … д-ра пед. наук : 13.00.02, 13.00.04 / ЦДПУ ім. В.Винниченка. Кропивницький, 2020. 595 с.
4. SadovyiMykola. Integration of the semantic component of physical and technical disciplines as a realization of the challenges of a globalized society. Improving living standards: current opportunities and limitations:monograph. Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2020.P. 518–527. URL: https://www.wszia.opole.pl/wp-content/uploads/2020/05/5_2021.pdf