Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ПСИХОЛОГІЧНИЙ СУПРОВІД ЕФЕКТИВНОЇ ПІДГОТОВКИ ЮНОГО НАУКОВЦЯ НА ЕТАПІ ЗАХИСТУ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПРОЕКТУ

УДК 159.9 А.О. Грузін

Анотація. У статті розглядається питання психологічного супроводу учнів, що займаються дослідницькою діяльністю в Маловисківській гімназії. Зокрема, аналізується стан роботи психологічної служби, методичних об’єднань та предметних кафедр в напрямку підготовки учнів до науково-пошукової діяльності. В даній статті пропонується тренінгове заняття з розвитку комунікативної компетентності та ораторських здібностей.

Ключові слова: дослідницька діяльність, супровід, підготовка, тренінг, компетенція.

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы психологического  сопровождения учеников, занимающихся научной деятельностью в Маловисковской гимназии. Анализируется работа психологической службы, методических объединений, предметных кафедр по подготовке учеников к научно-исследовательской деятельности. В статье предлагается тренинг развития коммуникативной компетенции и ораторских способностей.

Ключевые слова: исследовательская деятельность, подготовка, компетенция, тренинг.

Annotation. In the article there are questions of psychological and pedagogical accompaniment of pupils who are occupied with the research activity in the gymnasia of Mala Vyska.  In particular  the state of work of psychological service, methodical unities, the departments of subjects in the direction of preparing pupils for scientific and searching activity is analysed. In this article  the training  of development of communicative competence and organizational capabilities is offered.

Key words: research activity, accompaniment, preparation, training, competense.

Найбільших успіхів у сфері діяльності досягають держави, які мають високий інтелектуальний та творчий потенціал нації. Відомо також, що майбутнє людської цивілізації залежить від реалізації обдарованості людей. Саме тому одним із основних завдань системи національної освіти суверенної України є формування творчо активної, всебічно розвиненої особистості. На це орієнтуються державні документи: Указ Президента «Про національну програму «Діти України»(1996р.), Комплексна програма Кабінету Міністрів України про пошук, навчання та виховання (1997р.), Доктрина національної освіти (2002р.).

Реформа, здійснювана в нашій державі сьогодні, спрямована на забезпечення максимального розвитку природних здібностей кожної дитини, в зв’язку з чим зростає роль розвиваючого навчання. Мета сучасної школи – створити сприятливі умови для творчого самовдосконалення учнівської молоді, відкрити перед нею нові перспективи і можливості. Однією з форм реалізації цього завдання є науково-практичні конференції.

Для розвитку дитячої творчої обдарованості важливе значення має шкільне середовище з відповідним педагогічним та психологічним супроводом. Як показала практика, для створення такого середовища недостатньо лише обізнаності педагогів у наукових теоріях, виникла потреба у створенні організаційних, цілеспрямованих умов для системного розв’язання цієї проблеми.

Головною умовою розкриття потенціалу обдарованої дитини є психологічний супровід, що перетворює навчально-виховний процес на освітній простір, насичений різними інтерактивними заходами за всіма можливими сферами розвитку особистості. Насамперед, що означає поняття «супроводжувати»? У тлумачному словнику читаємо: «супроводжувати – значить іти, їхати разом з кимсь як супутник або той, хто супроводжує».  Таким чином, супровід дитини на її життєвому шляху – це рух разом із нею, поруч, іноді – ледь-ледь попереду, якщо є потреба пояснити можливі шляхи. Дорослий уважно придивляється та прислухається до юного супутника, його бажань, потреб, фіксує досягнення та труднощі, що виникають, допомагає порадами і власним прикладом орієнтуватися в навколишньому світі, розуміти й сприймати себе.

Проте при цьому дорослий жодною мірою не намагається контролювати, нав’язувати свої шляхи й орієнтири. І тільки якщо дитина розгубиться або попросить про допомогу, дорослий допомагає їй знову повернутися на свій шлях. Вибір шляху – право й обов’язок кожної особистості, а якщо на дорозі опиняється той, хто здатний полегшити процес вибору, зробити його більш усвідомленим, - це гарантує успіх.

У нашому закладі психологічний супровід здійснюється за такими напрямками: організаційно-методична робота, діагностичний супровід, консультативна діяльність, просвітницька робота, корекційно-розвивальна робота.

Організаційно-методична робота включає діяльність методичних об’єднань, предметних кафедр, творчих груп і психологічної служби закладу. Сюди входить проведення:

1) педагогічних рад з використанням нетрадиційних форм роботи, наприклад по такій тематиці «Спрямування діяльності педагогічного колективу на розвиток творчого становлення юної особистості та її інтелекту», «Моніторинг рівня технологізації науково-дослідницької роботи в гімназії», «Розвиток пізнавальної самостійності і творчих здібностей учнів» і т.д.;

2) психолого-педагогічних семінарів, наприклад, «Робота з обдарованими дітьми та участь учнів у роботі МАН», «Мовленнєва компетентність як одна з базових в розвитку особистості», «Стимулювання пізнавальної активності учнів як засіб формування умінь використовувати власний досвід з опорою на соціальні компетенції», «Діагностування способів заохочення творчої ініціативи учнів»;

3) поповнення інформаційного банку даних «Обдарованість» про зайнятість учнів у гуртках, клубах за інтересами, розробка системи психолого-педагогічного супроводу обдарованих та здібних дітей.

Діагностика спрямовується на визначення нахилів здібностей обдарованих та здібних дітей (тести на визначення особливостей розвитку особистості, психічних процесів та функціональних станів, рівня інтелектуального розвитку, творчих здібностей, нахилів, соціального інтелекту, статусу в колективі, анкетування батьків, бесіди з педагогами), вивчення та впровадження в практику інноваційних педагогічних технологій з оптимізації, інтенсифікації, інтеграції навчання щодо розвитку творчої особистості, проведення спостережень, анкетувань, опитувань, моніторингових досліджень, методу експертних оцінок, тестувань.

Просвітницька робота проводиться з усіма учасниками навчально-виховного процесу і включає консультування з упровадження інноваційних підходів до організації науково-пошукової роботи учнів гімназії, круглі столи, наприклад, для учнів: «Правила створення презентацій наукових робіт», «Тезовий виклад матеріалу під час захисту дослідницького проекту», «Вивчення рекомендацій щодо написання науково-дослідницької роботи», годин спілкування, надання консультативної допомоги у підготовці до ЗНО, проведення батьківських зборів, педагогічних рад, семінарів, розробка та представлення пам’яток, буклетів.

Консультування учнів з метою підвищення результативності в навчальній та науково-дослідницькій діяльності, особистісного розвитку, самореалізації, педагогів щодо складання програм індивідуального розвитку здібностей, надання психолого-педагогічної допомоги батькам у створенні необхідних умов для навчання та розвитку інтелектуальних та творчих здібностей учнів, підвищення їх педагогічної компетентності.

Корекційно-розвивальна робота з обдарованими дітьми спрямовується на розвиток творчих здібностей, адаптованості до соціокультури. Кожного року проводяться заняття з елементами тренінгу: «Прийоми розвитку психічних процесів учня».

Більш докладніше варто зупинитися на дослідницькій складовій освітнього простору гімназії, яка є джерелом інтелектуального потенціалу і важливим доповненням учнівського життя. Реалізується це через такі форми діяльності: олімпіади, творчі конкурси, турніри, наукові учнівські конференції, виставки учнівських наукових робіт, спрямованих на виявлення та самореалізацію обдарованих дітей та молоді. Наприклад, участь в роботі наукового товариства «ЗУБР», МАН дозволяє реалізувати дослідницький підхід пізнавальної діяльності. Учні мають можливість розвивати цілеспрямованість, самостійність і творчу активність. Успіх такої роботи безпосередньо залежить від чіткості й ефективності організації діяльності гімназиста, тому що саме це викликає найбільші труднощі, а водночас забезпечує упорядкованість усіх дій. Найкраще досягти цього можна шляхом використання тренінгових занять.

Тренінг – це ефективне навчання, цікавий процес пізнання себе та інших, спілкування, ефективна форма оволодіння знаннями, інструмент для формування змін і навичок, своєрідна форма розширення досвіду та кругозору.

На сьогоднішній день тренінгова форма навчання та розвитку вмінь і навичок є найбільш ефективною. Адже слухаючи (тобто в лекційній формі) людина сприймає до 30% інформації, слухаючи та записуючи (конспектуючи) - до 50%, а коли в людини з’являється можливість діяти, використовуючи отриману інформацію, - ефективність такого навчання сягає 70% та вище.

Програма тренінгу «Технологія публічного виступу»

Мета: розвивати вміння організувати самоосвітню діяльність у період підготовки до захисту дослідницького проекту, удосконалювати особистісні риси, необхідні для вдалого виступу, відпрацювати комунікативні навички: вміння говорити, розуміти і використовувати «мову жестів» з метою впливу на аудиторію, висловлювати свою думку і аргументовано її доводити, удосконалити навички саморегуляції в напруженій ситуації, пов’язаної з публічним виступом.

Завдання:

1. Стимулювати мотивацію до інтелектуальної діяльності.

2. Надати рекомендації вдалого публічного виступу.

3. Формувати навички спілкування, висловлювати свою точку зору, аргументувати і відстоювати свою позицію.

4. Сформувати вміння встановлювати контакт з аудиторією.

5. Навчити знімати комунікативні бар’єри при прояві почуттів і емоцій, виділити роль вербальних і невербальних компонентів під час публічного виступу, навчити виражати свій внутрішній стан мімікою та розуміти її.

6. Розвивати голосові дані, тренувати і удосконалювати мовний апарат, досягати виразної і ясної дикції.

7. Визначити помилки ораторів-початківців у публічних виступах (у звуці голосу, в очах і у всьому вигляді), усвідомити неефективні форми поведінки.

8. Поглибити процеси саморозкриття, розвиток навичок самоаналізу.

9. Розвивати вміння опановувати себе в стресовій ситуації, пов’язаної з публічним виступом, навчити елементам саморегуляції.

10. Розвивати в учнів позитивний «Я» - образ, формувати адекватну самооцінку, впевнену поведінку, коригувати негативні особистісні утворення.

11. Навчити давати зворотній зв'язок, отримати позитивний досвід руху, загальна гармонізація емоційного стану.

12. Виховувати інтерес до придбання нових знань, розвитку своїх вмінь та навичок.

Орієнтовний план тренінгу

№№  Зміст роботи       Орієнтовна тривалість

Вступна частина

1    Привітання. Вправа «Ім’я – рух»        1 хв.

2    Виявлення очікувань. Вправа «Дерево очікувань»         2 хв.

3    Прийняття правил групи: «Які правила допомагають у спілкуванні?»      2 хв.

Основна частина

1  Інформаційне повідомлення « Теоретичні основи публічного виступу» – 7 хв.

2  Вправа-розминка «Пересядьте всі ті, хто…» 1 хв.

Розвиток невербального спілкування

3  Бесіда про жести       3 хв.

4  Вправа «Міміка і стан людини»  8 хв.

Розвиток вербального спілкування. Вправи на експресивність та виразність мови

5  Робота над тоном мови      7 хв.

6  Тренування польотності голосу  2 хв.

Робота зі страхом

7  Малюнок на тему «Мій страх»   5 хв.

8  Обговорення способів подолання страху      2 хв.

9  Вправа-експеремент 2 хв.

10  Вправа на дихання 2 хв.

11  Вправи-перевтілення: «Немов би…», «Акторська гра», «Уяви себе морозивом» 3 хв.

Заключна частина

1  Вправа «Оплески»    2 хв.

2  Підведення підсумків тренінгу. Рефлексія.    5 хв.

3  Завершення тренінгу. Вправа « Віночок побажань»        3 хв.

Література

1. Выготский Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте / Психологический очерк: кн. для учителя / Л.С. Выготский.–М.: Просвещение, 1991.

2. Бойбіна Ю.В. “Обліково-звітна документація шкільного психолога ”. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. –  с. 216.

3. Голубева Э.А. Способности и индивидуальности / Э.А. Голубева. – М., 1993.

4. Жуков Ю.М., Петровская Л.А., Растянников П.В. Диагностика и развитие компетентности в общении. Специальный практикум по социальной психологии. – М., 1990.

5. Ісайкіна О. Мистецтво публічного виступу // Психолог. - №15-16, 2012. – С.29.

6. Навчально-методичний посібник: Азбука для вчителч / Болсун С.А. – Кіровоград, 2007. – 104 с.

7. Олійник Т.М. Пам’ятка юному науковцю: «Як підготуватися до захисту проектно-дослідницької роботи?» – Долинська, 2008.

8. Пам’ятка юному науковцю: Інформатичний збірник. – Кіровоградської обласної Малої академії наук. – Кіровоград, 2007.

8. Петровский А.В. Введение в психологію / А.В. Петровский. – М., 1995.

9. Психологічний супровід: збірник методичних матеріалів (Профільна старша школа) / Укл.: Замазій Ю.О., Марінушкіна; за заг. ред. Л Д. Покроєвої. – Харків: ХОНМІБО, 2005. – 88 с.

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись