Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

РОЗРОБКА ІНФОРМАЦІЙНОГО РЕСУРСУ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ НАВЧАЛЬНОЇ ТРАЄКТОРІЇ СТУДЕНТА

УДК 378:004

С.В. Шаров, Н.Д.Фролова

Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького

Постановка проблеми. Одним із пріоритетних напрямків освітнього процесу у вищій школі є орієнтація на індивідуальні можливості і запити студентів, що дозволяє забезпечити більшу їх самостійність, стимулювання до проектування власної освітньої програми. Одним із засовів забезпечення якості освіти в умовах стедентоцентрованого підходу є використання індивідуальної навчальної траєкторії студента у вищому навчальному закладі.

Метою статті є повідомлення про розробку інформаційного ресурсу для формування індивідуальної навчальної траєкторії студента, короткий опис його функціональних можливостей.

Виклад основного матеріалу. Одним із перспективних засобів підвищення якості освіти ми вважаємо навчання студентів за індивідуальною освітньою траєкторією, під якою розуміється послідовне особистісне та професійне зростання в умовах інформаційно-освітнього середовища вищого навчального закладу. Вона спрямована на самостійний вибір необхідної інформації і планування видів діяльності, на цілеспрямоване самовиховання і саморозвиток [3] та дозволяє наблизити національний навчально-виховний процес до засад вищих навчальних закладів Західної Європи [1].

На сьогодні можна виділити два напрямки індивідуалізації освітнього процесу: індивідуалізація на рівні програмованого навчання у межах вивчення окремо взятої дисципліни; індивідуалізація на рівні вибору дисциплін, які планує вивчати студент під час опанування обраною спеціальністю.

Якщо брати до уваги диференціацію змістовного наповнення дисципліни, то у цьому аспекті П.І. Федорук та М.В. Пікуляк побудували модель індивідуальної навчальної траєкторії на основі методу різнорівневих алгоритмічних квантів знань [4, с. 75]. Щодо другого напрямку Є. Гончарова виділяє наступні відмінні риси асинхронної схеми освітнього процесу: більша свобода вибору студентами дисциплін, перерахованих у навчальному плані, особиста участь кожного студента у формуванні своєї індивідуальної навчальної траєкторії, забезпеченість навчального процесу необхідними методичними матеріалами; використання системи ECTS для оцінювання рівня засвоєння знань студентами [2, с. 5].

Для того, щоб забезпечити формування студентами індивідуальної навчальної траєкторії на рівні вибору дисциплін, передбачених навчальним планом спеціальності 122 Комп’ютерні науки, нами було створено інформаційний ресурс, з яким можна працювати у двох режимах: режимі адміністратора та режимі студента. Панель студента складається з таких пунктів: показати навчальний план, відобразити предмети певного семестру, відобразити предмети певного викладача. Панель адміністратора складається за таких пунктів: додати навчальний план, змінити викладача у певному плані, показати кількість студентів, які обрали певний перелік, відобразити план певного студента, переглянути незатверджені плани та ін.

Інформаційний ресурс має можливості для відображення узагальненої інформації щодо індивідуального вибору студентів. Так, зареєстрований у системі співробітник, який має права адміністратора, може переглянути: кількість студентів які обрали певну дисципліну із запропонованого переліку у навчальному плані; навчальний план та обрані переліки певним студентом; предмети, які викладає певний викладач у певному плані; узагальнене навантаження кафедри згідно обраних студентами дисциплін.

Для розробки інформаційного ресурсу була використана мова програмування PHP, HTML, бібліотека jQuery, технологія AJAX, інші інструментальні засоби. У якості бази даних для збереження інформації використовувалося програмне забезпечення MySQL [5, с. 185]. Це дозволило створити якісний інформаційний ресурс, який швидко завантажується, може зберігати великі обсяги даних, підтримує динамічні веб-сторінки тощо.

Висновки. Отже, важливою умовою підвищення конкурентоспроможності майбутнього фахівця, інтелектуальний та особистісний розвиток студента під час навчання у вищому навчальному закладі є використання індивідуальної навчальної траєкторії студента. Розроблений інформаційний ресурс дозволить накопичувати та обробляти дані щодо вибору студентами дисциплін для вивчення, передбачених навчальним планом. У якості подальших досліджень планується збільшити функціональні можливості щодо аналізу наявних даних.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Вакарчук І. Якість освіти і вільна траєкторія студента: [Електронний ресурс] / Іван Вакарчук. – Режим доступу: http://www.pravda.com.ua/articles/ 2009/04/28/3910314.
  2. Гончарова Е.В. Организация индивидуальной образовательной траектории обучения бакалавров / Е.В. Гончарова, Р.М.Чумичева  // Вестник Нижневартовского государственного университета. – 2012. – №.2. – С.3 – 11.
  3. Сманцер А.П. Теоретические аспекты моделирования индивидуальной образовательной траектории студентов: [Електронний ресурс] / А.П. Сманцер. – Режим доступу: http://elib.bsu.by/handle/123456789/27086.
  4. Федорук П.І. Технологія побудови індивідуальної адаптивної траєкторії навчання у системі дистанційної освіти і контролю знань / П.І. Федорук, М.В. Пікуляк // Математические машины и системы. – 2010. – Т.1. – №.1.– C 68 – 76.
  5. Шаров С.В. Бази даних та інформаційні системи. Навчальний посібник / С.В. Шаров, В.В. Осадчий. – Мелітополь: Вид-во МДПУ ім. Б. Хмельницького, 2014. – 352 с.
Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись