Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

ВИКОРИСТАННЯ КОМП`ЮТЕРНО-ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ЯК ЗАСОБУ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ З ФІЗИКИ МАЙБУТНІХ СУДНОВОДІЇВ

УДК 372.853

А.Б. Андрійчук

Херсонська державна морська академія

Формування предметної компетентності з фізики майбутніх судноводіїв нерозривно пов'язане з процесом їх подальшого становлення як кваліфікованих, конкурентно-спроможних фахівців, які не лише досягли високого професійного рівня в галузі обраної спеціальності, але й вільно володіють загальнонауковими знаннями, мають розвинуте наукове мислення, усвідомлюють сучасну наукову картину світу.

У свою чергу зниження рівня знань, навиків та вмінь з курсу фізики у курсантів призводить до зниження якості професійної підготовки майбутніх фахівців морської галузі.

Одним з можливих шляхів вирішення проблеми формування предметної компетентності з фізики у вищих морських навчальних закладах ми вбачаємо в організації його на засадах середовищного підходу. Саме середовищно-орієнтований підхід дозволяє перенести акцент у діяльності викладача з активного педагогічного впливу на особистість студента в контекст формування «освітнього середовища», у якому реалізується його становлення як майбутнього фахівця. За такої побудови навчального процесу відбувається включення механізмів внутрішньої активності студента у взаємодії з компонентами середовища. Чим «глибше» особистість занурюється у середовище та активно взаємодіє з його компонентами, тим ефективніший процес її вільного і активного саморозвитку

Поява інформаційних технологій та їх впровадження у навчальний процес призвели до появи освітнього середовища нового типу – комп’ютерно-орієнтованого. У працях Ю. В. Триуса, М. І Жалдака, Н. В. Морзе, Ю. О. Жука, В. Ю. Бикова, розкрито педагогічний потенціал і практичне застосування комп’ютерно-орієнтованих навчальних середовищ (КОНС).

Серед значного різноманіття комп’ютерно-орієнтованих навчальних середовищ у вищих навчальних закладах України особливої популярності набуло модульне об'єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище MOODLE.

Використання системи Moodle у навчальному процесі з фізики дозволяє викладачеві:

  • організувати індивідуальну стратегію навчання для кожного курсанта та здійснювати чіткий контроль за її реалізацією;
  • використовувати нові комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання (презентації, інтерактивні лекції, вебінари, відеоматеріали, віртуальні інтерактивні лабораторні роботи);
  • автоматизувати систему оцінювання навчальних досягнень курсантів;
  • здійснювати перевірку знань студентів на різних етапах вивчення матеріалу із застосуванням тестів різного виду;
  • організовувати діяльність курсантів як індивідуально так і у групах, та дистанційно здійснювати контроль за її виконанням.

Для курсанта побудова навчального процесу у КОНС MOODLE це:

  • відкритий доступ до структурованого навчального матеріалу, що покращує умови для самостійного опанування дисципліни;
  • засоби самотестування;
  • засоби виконання завдань та оцінювання незалежно від людського фактору, викладача;
  • модульна організація навчального процесу, що в кінцевому варіанті дасть можливість обходитися без іспитів;
  • можливість дистанційного опанування навчальних матеріалів.

Професійна спрямованість матеріалів середовища допоможе курсантам краще усвідомити роль фізики у морській галузі та посилити інтерес до обраного фаху.

Цінність середовищного підходу у підготовці майбутніх судноводіїв полягає в тому, що вже на етапі навчання у ВНЗ поглиблюються уявлення курсантів про можливості визначення свого місця у професійному просторі на основі цілісного знання про середовище.

Подальший розвиток проблеми формування предметної компетентності з фізики майбутніх судноводіїв ми вбачаємо у дослідженні методики використання КОНС MOODLE у навчальному процесі та адаптації її до навчального процесу з фізики у вищому морському навчальному закладі.

СПИСОК ВИКОРИСТАННИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Биков Ю.В. Засоби навчання нового покоління в комп'ютерно-орієнтованому навчальному середовищі/ Биков Ю.В., Жук Ю.О. // Комп'ютер в школі та сім'ї. – № 5. – 2005. – С. 20-24.
  2. Жалдак М.І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики/ Жалдак М.І., Лапінський В.В, Шут М.І. Посібник для вчителів. – К.: – НПУ імені М.П.Драгоманова. – 2004. – 182 с.
  3. Жук Ю.О. Організація навчальної діяльності у комп’ютерно-орієнтованому навчальному середовищі / Ю.О. Жук // Інформаційне забезпечення навчального процесу: інноваційні засоби і технології: колективна монографія. – К.: Атіка, 2005. – С. 195-204.
  4. Морзе Н.В. Основи інформаційно-комунікативних технологій / Н.В.Морзе. – К.: Видавнича група ВНV, 2008.–352с.
  5. Триус Ю. В. Комп’ютерно-орієнтовані методичні системи навчання : [монографія] / Ю. В. Триус. – Черкаси : Брама-Україна, 2005. – 400 с.

ВІДОМОСТІ ПРО АВТОРА

Андрійчук Андрій Борисович – асистент кафедри природничо-наукової підготовки Херсонської державної морської академії.

Коло наукових інтересів: впровадження сучасних інформаційних технологій у навчальний процес з фізики вищих морських навчальних закладів; організація і підтримка системи дистанційного навчання; використання та створення програмних засобів навчального призначення з фізики.

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись