Інструменти доступності

  • вул. Шевченка, 1, м. Кропивницький
  • (0522) 32-17-18

МОВНЕ ПОРТФОЛІО ЯК ЗАСІБ НАВЧАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ ФАХІВЦІВ АВІАЦІЙНОЇ ГАЛУЗІ

Наталія Омельяненко (Кропивницький, Україна)

Авіація є тією сферою сучасного життя, де від рівня володіння професійною мовою залежить не лише успішність діяльності, але й життя учасників комунікації та пасажирів. Документами Міжнародної організації цивільної авіації (IKAO) визначено, що ведення радіообміну при здійсненні польотів на міжнародних авіалініях відбувається англійською мовою. Майбутні фахівці авіаційної галузі, що оволодівають професійною освітою в Україні, повинні мати високо розвинену мовленнєву компетенцію в галузі авіаційної англійської мови, відповідно до вимог (Doc 9835), що пред’являються до рівня володіння міжнародною авіаційною мовою радіозв’язку пілотами й диспетчерами повітряним рухом неангломовних країн. Навчання авіаційної англійської мови майбутніх фахівців розглядається як засіб передачі професійно значущої інформації англійською мовою, відпрацювання навичок використання іноземної мови у своїй професійній діяльності.

Портфоліо широко використовується як у загальноосвітній, так і у професійній підготовці. Зокрема, у контексті оволодіння мовленнєвою компетенцією майбутніми фахівцями авіаційної галузі важливим є створення єдиного європейського зразка портфоліо, прийнятого Радою Європи "Європейське мовне портфоліо".

Мовне портфоліо (English Language Portfolio), розроблено Лінгвістичним Комітетом Ради Європи з метою стандартизації вимог до вивчення, викладання й оцінювання досягнень у галузі вивчення іноземних мов громадянами європейських країн, було презентовано в Україні у 2003 році після опрацювання у 15-ти країнах Європейського Союзу. Завданням створення Мовного портфоліо є навчання учнів вивчати мови самостійно, протягом усього життя, реально оцінювати власний рівень володіння мовними навичками і демонструвати їх в тих умовах, де вони будуть працювати або продовжувати навчання.

Мовне портфоліо ми розглядаємо як реальний особистісний продукт у процесі вивчення авіаційної англійської мови.

Мовне портфоліо фахівців авіаційної галузі у нашому досвіді включає такі матеріали:

1) автентичні матеріали: різноманітні документи ІКАО (наприклад, Конвенція з міжнародної цивільної авіації – Чиказька конвенція, додатки до Чиказької конвенції, що містять Стандарти та рекомендовані практики SARPs; JARs – спільні авіаційні вимоги, обов’язкові для виконання на міжнародному рівні), аудіо- та відеоматеріали, що презентують володіння авіаційною англійською мовою як сукупністю усіх мовних засобів, що використовуються в комунікативній сфері авіації з метою розуміння між всіма фахівцями цієї галузі; фахові тексти з авіації, у яких відображаються особливості професійної мови; матеріали, що сприяють накопиченню мовних та мовленнєвих засобів, розширенню словникового запасу, вдосконаленню якості мовлення;

2) матеріали, що відображають практичний досвід оволодіння курсантами авіаційною англійською мовою (матеріали та завдання для мовленнєвої практики, розвитку умінь іншомовного спілкування, виконання тренувальних робіт, розроблені курсантами презентації щодо тем, які вивчаються, схеми, таблиці та інші засоби узагальнення, систематизації та запам’ятовування, матеріали тестування навичок говоріння й аудіювання тощо).

І якщо матеріали першої групи у всіх курсантів чітко визначені викладачем відповідно до навчальної програми авіаційної англійської мови, то матеріали другої групи портфоліо курсанти визначають самостійно, відбираючи та узагальнюючи свій досвід іншомовної мовленнєвої діяльності, фіксуючи свій безпосередній результат і досвід мовленнєвого спілкування, зіставляючи його з реальним досвідом своїх колег по групі та вимогами професійного спілкування.

Оскільки, авіаційна англійська мова (підмова радіообміну) є вищою мірою ситуаційно залежною, то у мовному портфоліо ми пропонуємо курсантам підбирати ситуації спілкування, в яких використовуються одні й ті ж мовні кліше, але для досягнення різних цілей, наприклад, в стандартних і нестандартних робочих ситуаціях їх професійної діяльності. Такі матеріали можуть бути представлені, як у друкованому вигляді, так і у вигляді відео- та аудіоматеріалів.

У нашому досвіді ми використовуємо мовне портфоліо на всіх практичних заняттях з авіаційної англійської мови за таким алгоритмом.

На початковому етапі створення мовного портфоліо курсанти разом із викладачем визначають цілі роботи відповідно до цілей професійної діяльності, завдань конкретного фахівця авіаційної галузі. У процесі роботи з порфоліо підкреслюємо, що воно не повинно бути лише зібранням матеріалів, на які потрібно спиратися у навчанні, а й відображати рефлексію власного шляху професійного становлення, способів навчання, образу дій.

На другом етапі роботи з мовним портфоліо відбувається відбір матеріалів курсантами. Звертаємо увагу курсантів на те, що результатом роботи з портфоліо є процес підготовки до розв’язування завдань професійної діяльності.

На третьому етапі (по завершенню певного обсягу роботи) курсанти пропонують свої мовні портфоліо на презентацію в групі, продемонструвати своє просування у знаннях, вміннях, компетентності, довести, що він доклав максимум зусиль, і тому його самооцінка співпадає (або не співпадає) з оцінкою викладача та однокурсників.

Застосування мовного портфоліо у процесі вивчення авіаційної англійської мови показало, що ефективність цієї роботи підвищується за таких умов:

1. Мотивація навчальної діяльності курсантів, установка майбутніх фахівців на постійне відновлення, розширення, підвищення своїх професійних знань, мовленнєвої компетенції, на формування професійно та особистісно значимих якостей.

2. Чітке визначення мети, яка досягається курсантами у процесі роботи з мовним порфоліо, спрямованість цієї роботи на майбутню професійну діяльність, на самовдосконалення особистості і професіонала. Важливо, щоб цілі роботи, які були сформульовані у процесі взаємодії викладача і курсантів, були відкритими і зрозумілими для кожного курсанта. Краще всього фіксувати такі цілі курсантами у письмовому вигляді. Письмова фіксація навчальних цілей слугує орієнтиром, а потім і основою самооцінки.

3. Взаємозв’язок викладання авіаційної англійської мови з усім комплексом професійно орієнтованих навчальних дисциплін, що дозволяє формувати розуміння важливості оволодіння авіаційної англійської мови у майбутній професійній діяльності.

4. Зв’язок розробки мовного портфоліо з авіаційної англійської мови із практичною діяльністю курсантів, в ході чого долається бар’єр відмінності навчальної діяльності у вищому навчальному закладі та професійної діяльності, формується ставлення до навчальної дисципліни "Авіаційна англійська мова" як структурної одиниці, що сприяє розвитку професійної діяльності.

5. Планування викладачем системи рекомендацій щодо підбору матеріалів до мовного портфоліо курсантів, визначення місця кожного із матеріалів у системі вивчення навчальної дисципліни та системі професійної підготовки в цілому.

6. Створення освітнього середовища, яке б спонукало курсантів до самостійного пошуку інформації для матеріалів мовного портфоліо.

Отже, мовне портфоліо дозволяє вирішувати питання мотивації вивчення авіаційної англійської мови, забезпечує більш точне усвідомлення цілей та ситуацій практичного використання авіаційної англійської мови, створює умови для прояву творчої самореалізації курсантів в мовному, мовленнєвому, інформаційному та освітньому середовищі, дозволяє здійснювати моніторинг розвитку та вдосконалення мовленнєвої компетенції майбутніх фахівців авіаційної галузі, а отже – формування професіоналізму у використанні іноземної мови для розв’язання завдань професійної діяльності.

Додати коментар

Image

Столітні традиції якісної освіти!

Підписатись